Dare to Fly Review

vrijdag, 19 juli 2013 om 17:30
Sinds het begin der tijd heeft de mens ervan gedroomd om te kunnen vliegen. Uiteindelijk is deze droom meer dan werkelijkheid geworden met vliegtuigen en zelfs raketten die ons naar de maan en verder brachten. Voor vogels is vliegen niet meer dan een dagelijkse bezigheid, behalve voor een specifiek aantal vogels. Deze vogels moeten heel erg improviseren en hebben hulp nodig om dit werkelijkheid te maken. Jij bent de helpende hand voor hen in de game Dare to Fly.
In Dare to Fly neem je de rol over van Zulu de struisvogel, Frost de pinguïn, Rodrico de haan of Zerico de kiwi. Je grootste doel is het redden van je jonklingen, want in het verhaal heeft de slechte valk alle kuikens gestolen. Daarom zoek jij als niet vliegende vogel toch het luchtruim op en dit begint met jezelf te katapulteren vanaf de grond. Kort daarna mag je meteen beginnen met welgeteld twee Move-controllers die samen je vleugels vormen. Met wat gefladder om enigszins vlieghoogte te houden ga je op zoek naar de kuikens die door middel van ballonnen in de lucht blijven hangen.
Als een vliegloze vogel heb je uiteraard wat hulp nodig om in de lucht te blijven zweven. Hiervoor geeft het spel je meerdere power-ups die allemaal bedoeld zijn om je te helpen. Zo heb je onder andere hanggliders, jetpacks en unicopters. Het laatste is een soort fiets, waarbij je door middel van trappen de verschillende rotors laat draaien. Samen met deze spullen en je eigen gefladder vlieg je over de safari, in de stad of over de zuidpool. Onderweg red je kuikens, vlieg je door ringen, pak je gouden eieren of vlieg je door bubbels met gigantische goudvissen erin. Het einddoel blijft echter altijd hetzelfde en dat is een gigantische roos waar je een gevaarlijke landing op maakt om een level af te ronden.
Net een animatiefilm
Het concept van Dare to Fly is heel simpel, maar weet toch te overtuigen doordat het aandoet als een animatiefilm. Dezelfde soort humor vind je namelijk terug in deze game. Zo vlieg je als Rodrico de haan door een stad heen en als je goed oplet dan zie je in Hollywood letters ‘Flaphood’ staan. Of even verderop staat het Vrijheidsbeeld in het midden van een rotonde, maar dan wel in een prachtige kipvorm. Het zijn simpele zaken die je toch even pakken en zo ook het verhaal, wat door middel van strips aan je wordt uitgelegd.
In deze strips komt naar voren dat de slechte valk niets minder dan huurlingen inroept om je tegen te houden. Huurlingen komen hier in de vorm van krokodillen, ooievaren, haaien en kraaien. De krokodillen en haaien zitten op de grond of in het water en bewaken de kuikens. Hierdoor moet je niet te laag vliegen of ze pakken je. De kraaien cirkelen in de lucht om een kuiken heen en als je tegen hen aankomt, dan is het spel heel erg streng en schiet je een willekeurige kant op. Ditzelfde gebeurt bij de ooievaars die rechtstreeks jouw kant opvliegen. Een extra toevoeging aan de ooievaars is een lading poep die op je scherm komt als je onder ze vliegt, dus ga altijd bovenlangs.
Uitdaging te groot om kindergame te noemen
Dare to Fly ziet eruit als een leuke kindergame, maar schijn bedriegt. Wil je het verhaal uitspelen, dan staat je een goede uitdaging te wachten. De levels zijn namelijk vrij lang en hoe verder je komt hoe meer punten je moet halen. Om die reden is het daarom goed om de Move-controllers neer te leggen en de normale controller erbij te pakken. Door deze wisseling zit je niet alleen een stuk lekkerder op de bank, maar het werkt gewoon over het algemeen beter. Met de Sixaxis bewegingen gaat alles een stuk secuurder en als je dit eenmaal gewend bent, dan pak je nooit meer de Move-controllers erbij. Erg zonde, want de game is daar wel voor gemaakt.
Verder is het spel soms ook erg streng. Eerder werd al genoemd als je tegen een kraai of ooievaar aanvliegt, dat je dan heel erg uit koers wordt geschoten. Op zich een goede straf, maar wel eentje waar je moeilijk uitkomt. Zo ga je heel extreem sturen om weer op koers te komen, alleen werkt dit helaas averechts. Met als resultaat dat je net dat beslissende kuiken voorbijvliegt. Hierdoor werd nog wel eens gevloekt. Maar ook bij andere foutjes in de game, zoals kraaien die pas op het laatste moment werden geladen. Of wat minder vervelend, een uitleg onderaan over de controls werd helemaal vervormd.
Als je niet aan het vliegen bent in Dare to Fly, dan zit je naar een laadscherm te kijken. Rechts onderin is vervolgens een geel kuikentje te zien, die probeert te vliegen. Na een tijdje het spel te spelen heb je dat kuikentje zo vaak en met name zo lang gezien, dat je het beestje simpelweg de nek om kan draaien. Ben je hier tegen bestand, dan kun je na het verhaal jezelf ook nog vermaken met de Time Flap modus. Hierbij moet je binnen de tijd zoveel mogelijk ringen of vissen uit de lucht pakken. Of voor een betere uitdaging ga je op een raket zitten om billboards met gebraden kip kapot te knallen. Daar komt dan toch weer even de glimlach terug, die tijdens de laadtijden was weggevallen.
Durf jij te vliegen?
Al met al doet Dare to Fly aan als een grappige animatiefilm met leuke elementen die de game een goed geheel maken. Verschillende locaties en karakters met ondersteunde muziek laten je echt door lucht zweven. Het is daarom jammer dat de Move-besturing voor deze eigenlijke Move-game niet echt optimaal is. Tezamen met de verschrikkelijk lange laadschermen en verdere kleine foutjes geven de uiteindelijke ervaring iets negatiefs, ondanks het leuke stijltje en de humor.