Fortnite fan? Check dan zeker Stormdivers [interview op gamescom]

Article
woensdag, 05 september 2018 om 9:37
fortnite fan check dan zeker stormdivers interview op gamescom 138262
Een Fortnite fan is tegenwoordig niet moeilijk te vinden. Het is de grootste game op de planeet op het moment en dan in het specifiek de Battle Royale modus. Er komt binnenkort een game aan die iets nieuws met de modus wil doen en dat is Stormdivers.
Stormdivers wordt gemaakt door Housemarque, een Finse studio die games als Resogun, Alienation en Nex Machina maakte. Nadat de studio een open brief publiceerde waarin ze dit soort Arcade games voor dood verklaarde, slaat ze met Stormdivers een nieuwe weg in.
Een weg waar menig Fortnite fan heel blij van kan worden, want na het interview dat we met een aantal medewerkers binnen de studio hielden, bleek er veel te zijn om blij van te worden. We spraken met Mikael Haveri, hoofd zelfpublicatie Housemarque, Sami Hakala, producent van Housemarque en Henri Markus, game designer bij Housemarque âââââover de nieuwe game Stormdivers.

Stormdivers uitgelegd

Stormdivers is de nieuwe game van de Finse studio en heeft de potentie om Battle Royale naar een nieuw niveau te tillen. Het concept is in Stormdivers nog steeds hetzelfde, maar als het op de gameplay aankomt, wil Housemarque innoveren. “Battle Royale draait nu voornamelijk nog om het campen, maar wij willen onze arcade kennis combineren met de open wereld gameplay”, aldus Sami Hakala, producent van Housemarque.
Dit wil de studio op een aantal verschillende manieren doen die voor de Fortnite fan wel interessant kunnen zijn. De snelheid, het verrassen en de actie kroont de winnaar, niet de persoon die in zich in de badkamer verstopt”, volgens Hakala. “De gameplay is hier dan ook op afgericht. Wie agressief speelt en veel zoekt naar nieuwe items, zal het goed doen.”
138263

Klasse kiezen

Stormdivers zal verschillende klassen kennen die allemaal op een andere manier spelen. Hier begint de game al verschillen te tonen en iets nieuws aan te bieden voor de Fortnite fan. Het is meer dan alleen een andere skin, want de verschillende klassen spelen ook anders. Zo heb je bijvoorbeeld de Marauder en Juggernaut klassen die elk een hele andere speelwijze ondersteunen.
De Juggernaut is namelijk een wat zwaarder personage dat een muur neer kan zetten in een handomdraai. “Het combineert de agressieve gameplay met het even rust nemen dankzij de manier”, volgens Haveri. Hakala is aan de andere kant nu al groot fan van de Marauder wegens de jetpack, iets waarop hij al sinds het nieuwe millennium op wacht. Hij zegt het volgende: “Ik houd van het idee dat het vliegen de agressieve gameplay ondersteunt.”
138264

Fortnite fans staat snelle gameplay te wachten

“Ik zou zelf zeggen dat dit de strakste gameplay is die binnen het genre te vinden is”, zegt Haveri. Ondanks dat vertrouwen ziet hij wel in dat dit misschien niet genoeg is. Dat is waarom Housemarque ook genoeg in de wereld wil laten gebeuren om die te laten leven.
Een Fortnite fan is natuurlijk ook benieuwd naar de gameplay. Die wordt explosief, snel en vooral wordt er volgens Haveri ook veel gedaan met effecten. Het zijn drie pilaren die voor Housemarque bekend terrein zijn. “Stormdivers heeft alleen wel een ander perspectief, want het is third-person”, zegt Haveri. “Het komt erop neer dat je in de zone komt, zoals in al onze games.”
138265

Onderscheiden van de competitie

Iedere Fortnite fan weet dat de game dan wel erg leuk is om te spelen, maar niet veel RPG-elementen heeft en dat is ook wel logisch. Het is iets wat de game ook niet nodig lijkt te hebben, maar het is wel een element waarmee Housemarque Stormdivers wil laten onderscheiden van de competitie. Toch hoeft het de Fortnite fan niet af te schrikken.
De speler moet zo weinig mogelijk bezig zijn met armor kiezen. “Tuurlijk kun je wel armor verzamelen en aantrekken, want bij ons is er ook armor waardoor je geen geluid maakt tijdens het lopen”, vertelt Markus.” Er zijn allemaal armor-effecten die je speelwijze beïnvloeden.”
Dat onderscheid moet ook blijken uit de manier waarop de speler weer levens terugverdient. In Stormdivers is dat namelijk gebaseerd op speciale arena’s waar je in kunt lopen om levenspunten terug te krijgen. “Het is niet zo dat je in een struikje moet gaan staan om een knopje in te drukken om levenspunten terug te krijgen”, zegt Markus.
138266

Elke match wordt anders

Een ander verschil met de competitie is dat de game erg verticaal is. “Waar het bij PUBG en Fortnite zo is dat wanneer je achter een boom staat je naar links en rechts kan, kun je bij ons omhoog de boom in klimmen, stealth modus activeren of je jetpack gebruiken om weg te vliegen”, vertelt Markus met een lach. “Waar je ook bent in de wereld, hoe hoog in de lucht, met de glider kun je altijd je val breken. Vliegen is daardoor dan ook echt een groot onderdeel waardoor onze game zich onderscheidt van de competitie.”
Naast de RPG-elementen en de verticale gameplay die terug te vinden zijn in onder andere de armor krijgt Stormdivers ook evenementen. “Neem als voorbeeld de tornado”, begint Haveri. “Wanneer je in de tornado gaat, word je omhoog geblazen, waardoor je een beetje schade oploopt maar wel de parachute activeert. Hierdoor kun je van bovenaf goed zien wat er gebeurt en heb je weer een voordeel.”
Ze lijken dan ook te zorgen voor verandering in elke match, maar gaan verder dan alleen een tornado. Er komt namelijk ook een eclipse waardoor het speelveld verduisterd en je door middel van zaklampen moet zien wat er voor je is. Dit zorgt er alleen wel voor dat je vijanden ook zien waar je bent en dat maakt je weer een doelwit.
138267

Arcade is dood

Een Fortnite fan heeft het misschien niet meegekregen, maar Housemarque liet vorig jaar weten dat Arcade dood is en dat de studio daarom andere games ging maken. Haveri benadrukt dan ook nog eens dat het voor Housemarque nu echt dood is, maar dat het niet zo is dat andere ontwikkelaars geen games binnen het genre kunnen maken. “Er zijn veel fans van het genre, maar voor ons was het niet genoeg om iedereen te kunnen ondersteunen”, zegt Haveri peinsend.
Ondanks dat Stormdivers iets heel anders is, weet de studio donders goed dat het maken van een Battle Royale game niet gelijk betekent dat het geld zal binnenstromen. “Games maken is moeilijk, het is pijnlijk”, volgens Markus. “Nadat we zo hard geprobeerd hebben met arcade en het succes niet genoeg was om onze families te ondersteunen, moesten we iets nieuws proberen.”
Stormdivers is dat nieuwe project voor Housemarque en het lijk interessant te zijn voor menig Fortnite fan. De game heeft nog geen harde releasedatum, maar wel kun je je alvast inschrijven voor de beta. Later in het jaar komt er volgens Haveri misschien ook nog een open beta. De game moet daarna volgens Haveri in het begin van 2019 uitkomen.

Populair Nieuws