Final Fantasy XV vechtsysteem - 5 nieuwe elementen

Article
donderdag, 08 december 2016 om 15:17
xgn google image
Final Fantasy XV is een game voor fans en nieuwkomers. De game kent dan ook een heleboel herkenbare elementen zoals vijanden en voorwerpen. Maar Final Fantasy XV brengt ook nieuwe elementen mee, zoals het vechtsysteem. Van het Final Fantasy XV vechtsysteem hebben wij nu 5 verschillen uitgelicht voor je!
Square Enix heeft in de Final Fantasy franchise al veel aanpassingen gedaan aan het vechtsysteem. Zo is er een systeem geweest waarbij iedereen om de beurt mocht slaan, een actief vechtsysteem en een systeem waarbij iedereen op een tijdlijn stond. Snellere mensen mochten sneller weer slaan en konden dus vaker aanvallen.

5. Actief of passief vechten

Het Final Fantasy XV vechtsysteem is weer op de schop gegaan. De stijl van het vechten in Final Fantasy biedt werkelijk voor ieder wat wils. Zoals al eerder genoemd zat je voorheen vast aan een actief of passief vechtsysteem. Maar dat is nu anders.
In principe is het Final Fantasy XV vechtsysteem een actief systeem, waarbij je aan blijft vallen als je een knop ingedrukt houdt. Alle vijanden om je heen blijven doorlopen en ze blijven jou natuurlijk aanvallen. En dat kan soms voor behoorlijk wat chaos zorgen.
Gelukkig kun je in het menu van de game het vechtsysteem veranderen. Daar kun je voor de Wait modus kiezen. En als je deze aanzet, heb je ineens veel meer tijd om tactisch te plannen tijdens een gevecht. Zodra je namelijk alle knoppen loslaat tijdens het vechten, bevriest alles zodat je rustig kunt kijken wat er allemaal gebeurt. Handig!
102167

4. Warp gevechten

Noctis is de nazaat van de koning en daarbij heeft hij een hele handige kracht. Hij kan namelijk gebruik maken van Warp aanvallen. Noctis gooit zijn wapen dan richting een vijand en teleporteert er als het ware naartoe om hem een knal te verkopen. Maar de Warp kracht gebruikt hij niet alleen om aan te vallen.
Hij kan er ook aanvallen mee ontwijken en zelfs naar een Warp Point teleporteren om zichzelf veilig te stellen en meteen even op adem te komen. Bijkomend voordeel is dat dan ook gelijk zijn Magic Points (MP) meter bijvult en dat de levensmeter zich langzaam vult.
De Warp kracht is nieuw in het Final Fantasy XV vechtsysteem en zorgt ervoor dat een gevecht erg dynamisch wordt, zelfs in de Wait modus. Maar gebruik Warp wel op tijd, want als de MP meter leeg is raak je in Stasis en dan ben je nog niet jarig. Je kunt dan namelijk niks, behalve een beetje dronken op je voeten rondstamelen.
102168

3. Actief van wapen wisselen

Zoals eerder al aangegeven, is het Final Fantasy XV vechtsysteem actief in gebruik. Dit idee is doorgetrokken naar het wisselen van je wapens. In de meeste Final Fantasy games pak je één wapen en dat sleep je met je mee. Natuurlijk heb je wel meerdere wapens bij je, maar er is er altijd maar eentje die je gebruikt. In Final Fantasy XV heb je echter vier wapenslots. Je kunt dus maximaal vier wapens meenemen in een gevecht.
Op die manier ben je op alle situaties voorbereid. Bovendien is het in de game mogelijk om, zelfs midden in een combo, van wapen te wisselen. Dit is erg handig en het gevecht loopt ook heerlijk vloeiend door als je dit doet. Bovendien leveren sommige wapens ook nog eens verschillende extraatjes met zich mee. Zo kan een bepaald wapen bijvoorbeeld een vijand stunnen, waardoor deze kwetsbaar wordt.
102169

2. Zelf je spreuken brouwen

Natuurlijk kan een Final Fantasy game niet bestaan zonder de nodige portie magie. Waar zou de wereld zijn zonder de geweldige Thundara, Fira en Blizzara? In Final Fantasy XV werkt de magie alleen wel ietsje anders. Normaal gesproken heb je MP nodig voor je magie, maar deze keer heb je elementaire krachten nodig.
Die vind je verpreid over de hele wereld en deze krachten kun je absorberen. Daarna kun je de drie eerdergenoemde elementen in een flesje mengen en dat flesje vervolgens als wapen uitrusten. Iedere spreuk moet dus gebrouwen worden. Best een nadeel in sommige situaties, maar als je bedenkt dat je spreuken in dit deel behoorlijk krachtig zijn valt het wel mee.
Let wel op waar je een spreuk neergooit, want hij beschadigt niet alleen de vijanden, maar ook je vrienden! En die kunnen dus zomaar de pijp uit gaan als je ze met een goed gebrouwen spreuk raakt. Dit voegt wat extra diepgang toe aan het Final Fantasy XV vechtsysteem.
102170

1. Teamwork

Het grootste nieuwe element in het Final Fantasy XV vechtsysteem is het teamwork. In eerdere delen kon je vaak al met een party op pad. En er zijn ook wel games geweest waarin bijvoorbeeld magie met elkaar vermengd werd, maar echt teamwork is er nooit geweest. Tenminste, niet zoals in Final Fantasy XV.
Je kunt je vrienden inzetten om Tech Attacks in te zetten. Dit zijn speciale aanvallen die alleen mogelijk zijn als de Tech meter gevuld is (die vult tijdens het gevecht langzaam). Daarbij kun je ook speciale aanvallen met een teamgenoot forceren als je een vijand van achteren aanvalt. En als je teamgenoten (of jij) in gevaar zijn, schiet de rest direct te hulp!
Final Fantasy XV is 29 november uitgekomen voor PS4 en Xbox One. Wij waren behoorlijk onder de indruk van de game en beloonden deze dan ook met een dikke 8,5 in de Final Fantasy XV review.

Populair Nieuws