Final Fantasy XIV Shadowbringers features - een gesprek met Yoshida (gesproken tijdens E3 2019)

    Square Enix was goed vertegenwoordigd tijdens E3 2019. Niet alleen Final Fantasy VII was aanwezig, maar ook Shadowbringers kon gespeeld worden. Wij spraken regisseur en producent van de game Naoki Yoshida over de nieuwe content. Dit zijn de nieuwe Final Fantasy XIV features.

    5. Toegankelijkheid

    Final Fantasy XIV Shadowbringers brengt een heleboel veranderingen met zich mee. Er komt met Shadowbringers nieuwe content naar de game, maar wat betreft de gameplay krijgt het spel ook een update die het vechten wat makkelijker maakt. Op het gebied van rollen veranderen er wat elementen waardoor alles net wat meer in balans is Zo verdwijnen de Tactical Points en zal het aantal Manapoints een maximum krijgen.

    In ons interview met Yoshida meldde hij dat dit met twee doelen in het achterhoofd gedaan is. Het ontwikkelteam merkte bijvoorbeeld dat spelers moeite hebben met sommige elementen in jobs en dat was niet de bedoeling. Daarnaast is er rekening gehouden met de toekomstplannen van de game, waaronder het vergroten van het aantal spelers. Hiervoor moet het vechtsysteem toegankelijk zijn.

    “Het eerste doel van deze verandering in het combat systeem is dat we zien dat veel spelers stress hebben van de verschillende jobs en dat wilden we wegnemen”. Het tweede doel is een blik in de toekomst waarin we onze player base willen vergroten. We kijken wat we de afgelopen zes jaar sinds A Realm Reborn opgebouwd hebben en dat proberen we te vereenvoudigen. Zo kunnen nieuwe spelers het spel eenvoudig oppakken.”

    Final Fantasy is momenteel de meest gespeelde MMORPG en Square Enix wil graag dat dit zo blijft. De vernieuwingen in het systeem versimpelen de gameplay zodat iedereen de game sneller en makkelijker onder de knie krijgt. Vervolgens kunnen spelers veel beter bepalen of ze de game leuk vinden en vervolgens doorspelen.

    4. Nieuwe rassen

    Als onderdeel om alles gelijk te maken voor alle spelers zijn de rasgebonden eigenschappen nagenoeg gelijk gehouden voor alle rassen. Daarbij kun je bij alle rassen het geslacht kiezen. Maar met Shadowbringers komen er twee rassen bij die gender locked zijn. De vrouwelijke Viera en de mannelijke Hrothgar. Het vastleggen van een ras is een afwijking van de standaard in de game en dus vroegen wij ons af of dit ook meteen betekent dat spelers met deze rassen wel specifieke eigenschappen krijgen. Dit is gelukkig ook bij deze rassen niet het geval.

    “.Hetzelfde principe blijft hier van toepassing. Ze (de rassen, red.) zijn gelijk zodat alle spelers ze kunnen proberen. “

    De Viera en de Hrothgar zijn simpelweg rassen die volgens de lore van Final Fantasy slechts in één geslacht voorbij komen en daarom is dat ook in Final Fantasy XIV het geval. Dit doet niet af aan de ervaring die je met deze rassen zult hebben. Los van dit feit wilde Yoshida niet dat de karakters uit de toon zouden springen en dus zijn de katachtige mannen en konijnachtige dames voorzien van gemiddelde eigenschappen in het begin.

    3. Nieuw land om te verkennen

    Shadowbringers zal zich voornamelijk afspelen op The First, een van de veertien scherven waarin de wereld is uiteengebarsten. Zeven delen van de complete wereld zijn al verwoest en nu dreigt het nieuwe deel, The First, ook verwoest te worden. Dit deel van de wereld dreigt te worden overspoeld met licht, waardoor dit hele landschap verpulvert.
    In Shadowbringers ga je op pad om de verwoesting van deze uiteengevallen wereld te voorkomen. In de tussentijd ontdek je allerlei nieuwe dorpen en omgevingen die boordevol missies zitten. Yoshida vertelde daarover het volgende:

    “Tot nu toe praatten we er alleen over, maar nu gaan we er daadwerkelijk naartoe. In The First is het licht zo sterk geworden dat dit het land dreigt te vernietigen. Daarom moet je op pad om telkens het licht te verdrijven en als dat klaar is ga je telkens verder naar een nieuwe plek om het licht te verdrijven. “

    Final Fantasy XIV kent al een enorme wereld waarin je vrij kunt rondlopen, maar door het toevoegen van The First komt hier nog een flink deel bij. Het tofste van deze nieuwe wereld is dat je hard moet werken om nieuwe delen vrij te spelen. De gedeelten die overlopen zijn van het licht zijn niet zomaar toegankelijk en dus moet je stapsgewijs de wereld van het licht ontdoen.

    2. Het duister is niet per definitie slecht

    De nieuwe content die Final Fantasy XIV krijgt draait erom dat de helden die door het verhaal heen op pad zijn de transitie doormaken van Warrior of Light naar Warrior of Darkness. Dit klinkt alsof het verhaal een duistere draai krijgt, maar dat zal niet zijn zoals veel spelers denken.

    Natuurlijk ga je ineens vechten voor de duisternis, maar je verandert niet van zijde. Het vechten is nog steeds voor het goede en bad guys zijn er niet echt in de game. Althans, niet wat betreft spelers. De wereld zit ook in Shadowbringers vol met wezens en andere dreigingen die je het liefst een kopje kleiner maken.

    “Mensen associëren het licht met iets goed, maar wat interessant is dat het licht zó sterk is geworden dat het de wereld vernietigt. De helden, spelers dus, moeten nu Warriors of Darkness worden om de wezens die het licht in de regio brengen verslaan en zo de duisternis, of de nacht, terugbrengen.”

    Als de wezens die het licht brengen niet verslagen worden, is The First ten dode opgeschreven. Dat moet koste wat het kost voorkomen worden en vormt in Shadowbringers je hoofdmissie. Hoewel je karakter ineens een wat boosaardigere vorm zal krijgen, is je doel dus nog steeds om de wereld te redden.

    1. Het verhaal begint net

    Final Fantasy XIV Shadowbringers kreeg een nieuwe trailer tijdens de E3. Aan het einde van de trailer was een enorme spoiler te zien. Althans, dat dacht iedereen. Want de beelden in kwestie betreffen niet zo’n grote spoiler dan gedacht werd. Het is slechts bedoeld om mensen te prikkelen en de beelden zijn aan het einde van de trailer toegevoegd met het doel om je te verrassen.

    “O, dit is slechts het begin...We hebben nog genoeg elementen die deze verrassing gaan overtreffen. Het wordt shockerend, een onthulling die je nooit zou verwachten. We hebben dit stuk bewust aan het einde van de trailer gezet om te hinten naar het feit dat we het verhaal vertelden in Final Fantasy XIV, maar dat we nu pas in het hart van het verhaal komen. Het vertegenwoordigt het begin van het verhaal dat we willen vertellen met Shadowbreakers.”

    Het verhaal van Final Fantasy XIV zal volgens Yoshida een heleboel wendingen kennen en spelers krijgen nog een heel aantal verrassingen en shocks te verwerken krijgen. Het verhaal wordt steeds wat dieper en als spelers nu al geschokt zijn door deze onthulling, mogen ze zich aan hun stoel vasthouden tijdens het spelen.

    Final Fantasy XIV Shadowbringers features - geen nieuwe crossovers gepland

    Dit zijn de komende features die wij besproken hebben met Naoki Yoshida. Er zijn nog veel meer nieuwe features zoals nieuwe wapens en kledingstukken, maar er is één ding dat voorlopig niet gepland staat: cross overs. Final Fantay XIV krijgt wel de cross over met Final Fantasy XV en NieR Automata, maar cross overs met bijvoorbeeld Final Fantasy VII hoeven we (voorlopig) niet te verwachten.

    Yoshida gaf aan het team niet te willen storen bij de ontwikkeling met vragen over cross overs. Hoewel het team altijd op zoek is naar kansen voor cross overs moet de content die naar Final Fantasy XIV komt daarnaast altijd goed passen in de wereld en niet zomaar een karakter zijn of een kledingstuk dat voorbij komt.

    Final Fantasy XIV Shadowbringers komt op 2 juli naar de game.

    Final Fantasy XIV: Shadowbringers

    Verkijgbaar vanaf 2 july 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.