Final Fantasy XIV classes - Alle klassen op een rijtje

    Final Fantasy XIV is een immens grote MMORPG die binnenkort zijn nieuwste uitbreiding, Shadowbringers, krijgt. In de game maak je je eigen karakter en kies je een class. De rol die jij gaat vervullen in de game wordt hierdoor bepaald. Wij zetten alle Final Fantasy XIV classes op een rijtje. Welke rol ga jij vervullen?

    Een van de eerste vragen die je in Final Fantasy XIV krijgt is wie je bent en wat voor klasse je wil vervullen. Niet onbelangrijk, want je klasse in de game bepaalt hoe je de game speelt. Er zijn verschillende klassen in de game beschikbaar die onderverdeeld zijn in types (roles). Ieder klasse heeft zo zijn eigen manier om korte metten te maken met de verschillende wezens in de MMORPG. De een gaat vijanden met mêlee-aanvallen te lijf van dichtbij en de ander legt vijanden het vuur aan de schenen door en enorme vuurbal op ze af te slingeren.

    Gladiator – gebalanceerde mêleevechter

    De eerste Job die je in Final Fantasy XIV kunt vervullen is die van de Gladiator. Deze vechtersbazen kennen hun oorsprong in het Coliseum, waar ze voor publiekelijk vermaak vechten. Gladiatoren weten precies hoe gevechten van dichtbij werken en kijken de vijanden het liefste in de ogen tijdens de strijd. Ze doen dit terwijl ze met zwaarden en dolken zorgen dat hun tegenstanders snel in het stof bijten.

    Gladiatoren zijn in Final Fantasy XIV zogeheten tanks. Door hun bepantsering kunnen ze meer schade hebben dan sommige andere rollen. Hun rol is om de aandacht van de vijanden vast te houden, terwijl andere spelers ze vijanden van veilige afstand kunnen bestoken met hun aanvallen. Als een Gladiator eenmaal level 30 heeft bereikt kan deze zichzelf specialiseren naar de rol van Paladin. Deze hebben sterkere aanvallen en een betere verdediging, zodat vijanden nog meer moeite hebben tegen deze strijdlustige krijgers.

    Marauder – bruut machtsvertoon

    Hou je niet zo van vechten met zwaarden en schilden, maar meer van het grote geschut? Dan kun je in Final Fantasy XIV terecht bij de Marauder klasse. Marauders zijn ware oorlogsmachines, krijgers die zich berusten op pure kracht. Ze stralen dit ook uit door de enorme bijl waarmee ze het strijdveld betrekken en vijanden genadeloos verpletteren.

    Marauders hebben als verdediging een dikke bepantsering die ze meteen ook wat langzamer maakt. Het zijn net als de gladiatoren tanks die de aandacht van vijanden vast moeten houden tijdens gevechten en de meeste schade toebrengen aan tegenstanders van dichtbij. Ditzelfde geldt voor de Warrior, de klasse waar de Marauder naartoe kan groeien. Warriors zijn weer wat sneller als Marauders, maar delen niet minder schade uit. Ook zij werken met een enorme bijl die vijanden laat rillen van angst.

    Pugilist – razendsnelle combo machine

    In een flink contrast met de Marauder en Gladiator staat de Pugilist. Ook dit is een mêleekarakter dat gevechten van dichtbij meemaakt en de aandacht van vijanden moet vasthouden. Alleen deze doet dit op een hele andere manier. Een Pugilist specialiseert zich namelijk in snelheid en wat lichtere aanvallen. Geen grote zwaarden, schilden of enorme bijlen, maar korte wapens die aan beide handen gedragen worden. Denk aan Voldo uit de SoulCalibur franchise, die ook twee korte wapens draagt en zo razendsnelle aanvallen uit kan voeren.

    Een Pugilist heeft geen dik harnas aan, want dat belemmert de vechtersbaas alleen maar in zijn beweging. Dit betekent dat je in deze klasse wat minder goed om kan gaan met klappen van vijanden en dus sneller ten onder zult gaan als je aanvallen niet ontwijkt. Pugilists vallen dan ook niet in een tank rol, maar in de Damage per Second (DPS) rol. Los van elkaar doen je aanvallen weinig schade, maar door het gebruik van vliegensvlugge combo’s weet de je vijanden telkens weer snel te verslaan.

    De Pugilist kan doorgroeien naar een Monk, waardoor nieuwe combo’s en snellere aanvallen beschikbaar komen. Daarbij krijgt deze klasse nieuwe aanvalshoudingen die ervoor zorgen dat je nóg veelzijdiger tegen je vijanden kunt strijden. Monks werken niet veel met aanvallende magie, maar ze kunnen zichzelf wel beschermen tegen inkomende magische aanvallen. Daarbij kunnen Monks hun kracht focussen en vervolgens veel harder op hun vijanden in slaan. Het is een klasse om rekening mee te houden op het strijdtoneel!

    Lancer – snelheid gecombineerd met (geringe) afstand

    Van de Pugilist gaan we door naar de Lancer. Wil jij wel mêlee aanvallen doen tijdens een gevecht, maar toch wat meer afstand tussen jou en de vijand bewaren? Dan is deze klasse wat voor jou. Lancers hebben namelijk een lange lans tot hun beschikking die gebruikt wordt om vijanden snel uit te schakelen. In de Lancer klassen behoor je tot de DPS rol, dus heb je snelle aanvallen die minder hard aankomen. Gelukkig is de Lancer net als de Pugilist een meester in het maken van combo’s en daarmee de ideale kandidaat om vijanden snel met de grond gelijk te maken.

    De Lancer behoort in Final Fantasy XIV tot een van de moeilijkere rollen door zijn diepgaande vechtsysteem en talloze extra skills die je gaandeweg vrijspeelt. Daarbij is de Lancer niet zo snel als de Pugilist wat gecompenseerd wordt door het dragen van een sterk harnas (die er ook nog eens tof uitziet). Als je eenmaal kundig bent met je lans, ben je een vechtersbaas die zelfs de grootste uitdaging aan kan!

    Als Lancer kun je doorgroeien naar de Dragoon klasse, wat betekent dat je sterkere aanvallen met nóg grotere speren uit kan voeren. Je wordt dan als het ware een ridder die met speren aan de slag gaat en zichzelf specialiseert in aanvallen vanuit de lucht. Hierdoor kun je de sterkste verdediging van vijanden met gemak doorboren. Handig voor latere missies in de wereld van Eorzea!

    Archer – een pijlenregen die druk op vijanden blijft zetten

    Verkies je afstand boven mêlee aanvallen? Dan moet je een Archer worden. In deze rol kan je vijanden als een ware Robin Hood bestoken met pijlen van allerlei soorten. Dit kun je met een longbow doen, waardoor je afstand nog groter kan zijn om een vijand te raken, en een shortbow, die je wat dichterbij een vijand zet, maar wel voor snellere aanvallen zorgt. Als Archer ben je een Ranged DPS, dus doe je wat minder schade per aanval, maar heb je de beschikking (met een shortbow) tot snelle aanvallen.

    Het toffe van de Archer is dat je in deze rol kan kiezen om vijanden met harde aanvallen te bestoken die ook nog eens divers zijn. Denk aan vuurpijlen, ijspijlen en andere soorten. Daarnaast kan je als Archer ook kiezen om je medespelers te helpen aan buffs die hun critical damage omhoog doet schieten. Vijanden weten niet wat ze meemaken als er een Archer in een gevecht opduikt.

    Het verloop van de carrière van de Archer is een beetje vreemd. Je kunt namelijk doorgroeien naar een Bard, waarbij je je pijl en boog inruilt voor een harp. Met dit instrument kan de Bard de strijd keren in het voordeel van de medespelers. De muziek van de harp heelt wonden, versterkt aanvallen en verdediging en zorgt voor andere ondersteunende melodieën tijdens de gevechten. Een wat vreemde wending in de carrière dus, maar wel een die tijdens sommige gevechten erg aangenaam is.

    Rogue – dodelijk vanuit de schaduwen

    De Rogue lijkt een beetje op de Pugilist, alleen kun je in Final Fantasy XIV niet meteen als Rogue beginnen. Hoewel dit een basisklasse is zal je de game moeten spelen totdat je de Rogue’s Guild tegenkomt. Vanaf dat moment kun je aan de slag met deze razendsnelle vechtersbazen. Als Rogue ben je een stealth aanvaller die met dolken werkt. Vanuit de schaduwen besluip je je vijanden om ze vervolgens met snelle combo’s uit te schakelen.

    Je vijanden vergiftigen of verlammen tijdens de strijd is een van de vele trucs die je hebt om je vijanden te verzwakken. Je moet dichtbij je vijand komen, want de wapens die je bij je draagt hebben geen groot bereik. De bepantsering van een Rogue is ook niet de sterkste, dus pas op voor inkomende aanvallen, want voor je het weet word jijzelf afgemaakt.

    Vanaf level 30 kan een Rogue nóg stiller en dodelijker te werk gaan, namelijk als Ninja. Vanaf dat moment neemt niet alleen je bepantsering toe, maar kun je ook aan de slag met zwaarden. Om over je combo’s nog maar niet te spreken, want ninjas zijn de snelste en meest dodelijke mêlee DPS vechters die je kunt bedenken! Fysiek en wat betreft aanvallen zul je gelijkenissen hebben met Ryu Hayabyusa uit Ninja Gaiden, maar tijdens de strijd tegen de magische wezens van Final Fantasy ben jij de dood die in de schaduwen schuilt. De kracht van Ninjutsu was nog nooit zo overweldigend.

    Conjurer – de elementen naar je wil buigen

    Dit waren alle Disciples of War klassen die Final Fantasy XIV je tijdens het begin van de game zal brengen. Wat overblijft zijn de Disciples of Magic klassen. Deze klassen zijn niet zo sterk in fysieke gevechten, maar des te sterker als het aankomt op magie. De eerste klasse die FFXIV je hierin voorschotelt is de Conjurer.

    Als je besluit om in de huid van een Conjurer te stappen word je als het ware de Avatar van Eorzea. De elementen wind, water en aarde staan tot je beschikking en buigen naar jouw wil. Wil je een dikke windhoos over je vijanden laten razen? Dat kan, net als een enorme golf water of een rotsblok op je vijanden afsturen. Het wapen van je keuze is een staf waarmee je je spreuken richting geeft.

    Maar dat is niet alles. Als Conjurer kun je ook helende of versterkende spreuken uitspreken. Als je ziet dat een medespeler in moeilijkheden verkeert, kun jij zijn of haar leven redden met extra leven. Daarbij kun je spelers sterkere aanvallen geven of aanvallen met een specifieke kracht versterken. Je zult de strijd dan wel van een afstand meemaken, maar door je magie middenin het gevecht zitten.

    Conjurers kunnen doorgroeien naar White Mages, die voornamelijk als healers zullen fungeren. Daarnaast zul je als White Mage ook vergiftiging kunnen genezen en andere statusaandoeningen van spelers weg kunnen halen met jouw magie. Ben jij iemand die graag spelers helpt in de strijd, dan is deze rol geknipt voor jou!

    Thaumaturge – vuur en ijs in de palm van je hand

    Als je niet zo van het helpen bent, maar meer van de magische aanvallen, kun je beter terecht bij de Thaumaturge klasse. Deze beheerst de elementen vuur en ijs, waarmee hij vijanden te lijf gaat van een afstandje. De Thaumaturge is een sterke, maar moeilijke klasse om in te starten, gezien de nadelen die de magische aanvallen met zich meebrengen. Zodra je als Thaumaturge namelijk magische aanvallen gebruikt zal je magische uithoudingsvermogen afnemen. Je moet dus blijven schakelen tussen vuur en ijs, wil je in de strijd blijven. De juiste balans is erg belangrijk hierin, maar niet iedere vijand is even vatbaar voor de elementen in jouw arsenaal.

    Een Thaumaturge kan uitgroeien tot een Black Mage die de duistere magie tot zijn arsenaal mag rekenen. Dit betekent dat je destructieve magische spreuken kunt uitspreken over je vijanden, waarbij je ze letterlijk een vuurbal op ze afslingert of bekogelt met ijspegels ten grootte van een gebouw. Daarnaast kun je spreuken uitspreken die je vijanden langzamer maken of zelfs helemaal verlammen. De aanvallen die je als Black Mage vanuit het element Thunder haalt, fungeren als kers op de taart en maken dit tot één van de sterkste magische klassen in de game!

    Arcanist – met je huisdieren ten strijde trekken

    Een andere ijzersterke magische klasse in FFXIV komt voorbij in de vorm van de Arcanist. Deze kan namelijk ondersteunende en aanvallende spreuken oplezen uit zijn magische boek, maar ook een Carbuncle oproepen. Als je deze oproept zal hij voor jou vechten. Tenminste, als je hem zegt wat hij moet doen. Er zijn verschillende Carbuncles beschikbaar om op te roepen en het is aan jou om de bepalen welke het beste is in een gevecht. De een deelt voornamelijk wind aanvallen uit, terwijl de andere vijanden met aarde aanvallen bestookt.

    Een Arcanist kan doorgroeien naar niet één, maar twee nieuwe jobs. Om te beginnen kan je als Arcanist uiteindelijk een Summoner worden, waardoor je meer wezens op kunt roepen dan alleen de Carbuncles en bovendien veel meer magische krachten tot je beschikking krijgt. Je kan bijvoorbeeld een demi-Bahamut oproepen, die eigenlijk een onderdaan van de god Bahamut is. Alleen nu luistert het ijzersterke wezen naar jou.

    De andere klasse waarin je terecht kunt komen is die van Scholar. Als Scholar kun je faeries oproepen die jou en anderen helpen in de strijd. Niet met fysieke aanvallen, maar met helende spreuken. De Faeries herstellen niet alleen het leven van spelers, maar kunnen ook gevallen spelers tot leven wekken. Dit is ideaal tijdens de moeilijkere gevechten waarbij je zelf liever uit de buurt blijft!

    Final Fantasy XIV classes - Andere klassen die vrij kunt spelen

    Dit waren de Final Fantasy XIV classes die je in het redelijk in het begin van de game kunt kiezen. Ondanks dat dit al behoorlijk wat keuze is, biedt Square Enix je nog meer klassen die je in Eorzea kunt vervullen. Deze klassen zijn niet meteen beschikbaar, maar kun je gaandeweg je avontuur vrijspelen, ongeacht je voorgaande rol. Let wel, niet iedere rol is geschikt als basis voor deze klassen.

    Zo kun je sinds de komst van de Heavensward uitbreiding aan de slag met de Dark Knight klasse. Zoals de naam al een beetje verraadt is dit een duistere variant van een ridder die het beste aansluit op de Gladiator (Paladin) en Marauder (Warrior) klassen. Met een indrukwekkend en angstaanjagend harnas en een enorm zwaard ga je als Dark Knight op pad. De Dark Knight is een tank en daarbij een ijzersterke. Je hebt in deze rol ontzetten veel leven en defensieve kracht, maar ook een aantal ontzettend sterke aanvallen.

    Met de Heavensward uitbreiding zijn ook de Machinist en de Astrologian beschikbaar gekomen. De Machinist is een Ranged DPS, waarvoor de Archer de beste basis is. Deze klasse valt vijanden namelijk van een afstand met vuurwapens aan. De Astrologian werkt ook op afstand, maar verkiest magische kaarten boven staven of spreukenboeken. De voornaamste rol van de Astrologian is ondersteunend en de beste basis voor deze klasse is White Mage.

    Los van deze rollen kwamen er met Stormblood nog twee rollen voorbij, namelijk die van Samurai en Red Mage. Een Samurai is een sterkere variant van de Ninja die met katana’s en een ijzersterk harnas ten strijde trekt. Hij werkt met snelle aanvallen en kan ook nog eens flink wat klappen incasseren. Toch is de Samurai een DPS karakter dat zich vooral berust op snelheid. De Red Mage is een combinatie van de White Mage en de Black Mage en dat uit zich ook in zijn arsenaal van spreuken. Wil jij je medespelers helpen, maar ook aanvallend kunnen werken? Dan is deze rol perfect! Om een Red Mage te worden moet je wel een level 50 Disciple of Magic zijn.

    Final Fantasy XIV classes

    Nieuwe Final Fantasy XIV DLC, Shadowbringers voegt nieuwe klasse toe

    In juli zal Final Fantasy XIV uitgebreid worden met de DLC Shadowbringers. Vanaf dan komen er weer nieuwe klassen bij, net als een nieuw speelbaar ras, de konijnachtige Viera. De nieuwe klasse is de Gunbreaker die zowel op afstand als van dichtbij aanvallen kan uitvoeren. Dit komt door het unieke wapen dat deze karakters dragen, het Gunsword. Dit is een zwaard, maar meteen ook een pistool. Klinkt bekend toch? Precies, Squall uit Final Fanstasy XIII had net zo'n wapen. Nu kun jij als Squall op pad gaan en je vijanden in zijn stijl uit de weg ruimen!

    Daarnaast zal je nieuwe missies en compleet nieuwe locaties kunnen ontdekken in de game. Final Fantasy XIV is speelbaar op PlayStation 4 en pc.

    Final Fantasy XIV

    Verkijgbaar vanaf 30 september 2010

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.