Final Fantasy 7 Remake - Waarom een belangrijke aankondiging?

Article
woensdag, 17 juni 2015 om 11:06
xgn google image
Het is een chaos aan game-aankondigingen tijden de E3. Het is natuurlijk moeilijk om al die mooie titels bij te houden. Hierdoor loop je het risico dat je een aankondiging als die van Final Fantasy 7 Remake onderschat, want voor veel mensen is dit namelijk een hele belangrijke aankondiging. Waarom is de Final Fantasy 7 Remake zo belangrijk?
Het origineel komt alweer uit 1997, en kwam uit op de Playstation 1. Tot dan toe kenden we de Final Fantasy-reeks als 2D-games die zoals heel veel ander Japanse RPG’s speelden. Hier bracht Final Fantasy VII permanent verandering in.

Final Fantasy 7 Remake - Voor het eerst 3D

De game gebruikte voor het eerst polygonen om een 3D-omgeving te renderen. Ook gebruikte de game cinematische filmpjes die in (voor die tijd) hoge kwaliteit waren gerendered. Voor veel mensen was dit dus een eerste ervaring met een hele nieuwe vorm van verhaalbeleving in een Japanse RPG.
Uiteindelijk staat de game niet alleen bekend om de goede graphics, maar ook om het fantastische verhaal. Het was namelijk wat grimmig, deed volwassen aan, en leek geïnspireerd door grote sci-fi literatuur zoals Frankenstein, Godzilla en Herbert’s Dune.
Final Fantasy 7 Remake screenshot gevecht

Een combinatie van graphics, verhaal en complex combat system

Daarnaast kende het een standaard combat system dat we gewend zijn van Japanse RPG’s: een turn-based vorm van gevechten. Maar, ook hierin was het spel enigszins vernieuwend: het vechtsysteem had “Limit Breaks’; dit waren aanvallen die een personage in nood kon doen, waardoor er ineens flinke schade kon worden aangericht.
Om de game nog wat meer lagen mee te geven waren er speciale Materia te krijgen in het spel. Dit waren kristallen waarmee je speciale magie-aanvallen kon doen. Door verschillende soorten Materia te mixen, kon je heel complexe en uiteenlopende effecten teweegbrengen tijdens de gevechten, wat de boel heel erg levendig hield, en bovendien heel veel strategieën mogelijk maakt.
De game was ook niet heel snel uit te spelen, en zorgde voor een dikke 40 of 50 uur aan ‘solid gameplay’. Combineer dit ook nog eens met de muziek van Nobuo Uematsu en je hebt een legendarische Final Fantasy te pakken.
Final Fantasy 7 remake screenshot gevecht 2

Final Fantasy 7 Remake - Vooral nostalgie en hoge verwachtingen

De remake van Final Fantasy is voor veel mensen daarom een aankondiging die nostalgische gevoelens oproept, en daarom de nodige emoties teweeg brengt. Verder is er over de Final Fantasy 7 Remake nog weinig extra’s bekend, behalve natuurlijk dat het er supermooi uit gaat zien, en dat de stijl wat volwassener wordt, zoals gedaan is bij Final Fantasy 7: Advent Children.
Misschien is het ook wel wat makkelijk van Square Enix, om oude klassiekers gewoon in een nieuw jasje te steken; je hebt een gegarandeerde fanbase die het koopt, en je hoeft het wiel niet meer opnieuw uit te vinden. Het gevaar is wel dat de game misschien tegenwoordig niet meer als vernieuwend wordt ontvangen als bijna twintig jaar geleden, en dat het spel zelfs als remake wat ouwerwets aan kan voelen.
In ieder geval zaten een heleboel fans al lang te wachten op een aankondiging van deze remake. We zullen zien wat de komende maandan ons zal brengen aan Final Fantasy 7 remake beelden.

Populair Nieuws