Dit zijn alle F1-coureurs die in 2022 om de titel gaan strijden

Article
donderdag, 17 maart 2022 om 18:00
f1 racersf1647186058
Met nieuwe F1 bolides, nieuwe regels en ontwerpen zijn er dit seizoen meer kanshebbers op het kampioenschap dan ooit. Niet langer zijn het slechts Mercedes en Red Bull die een gooi naar het hoogste poduim kunnen doen, zelfs kleinere teams kunnen door slimme innovaties goed uit de hoek komen. Welke coureurs doen dit jaar een gooi naar het kampioenschap? Wij stellen ze aan jullie voor.
Het belooft een mooi racejaar te worden in de Formule 1 met regelwijzigingen, nieuwe racewagens en interessante teamverschuivingen. Of je Formule 1 nu gaat volgen via Viaplay, F1 TV Pro of toch maar via de radio of via de samenvattingen, met onze wie-is-wie gids weet je precies wat er gebeurt.
f1 rusf1647532798
f1 lhf1647532806

Mercedes: Lewis Hamilton en George Russell

Met de constructeurstitel van 2021 op zak en een nipt verlies van het wereldkampioenschap zal Mercedes dit jaar er extra op gebrand zijn om de titel terug te pakken. De Brit Lewis Hamilton dacht vorig jaar de beker al in zijn handen te hebben maar zag die in de laatste ronde door zijn vingers glippen. In de nasleep van vorig jaar leek het er nog even op dat Hamilton de handdoek in de ring zou gooien, maar niemand die dat serieus nam. Reken er maar op dat Sir Lewis geen kans onbenut zal laten om dit jaar eindelijk zijn achtste titel bij te schrijven!
Met George Russell heeft Hamilton een nieuwe teamgenoot en meteen een groot aanstormend talent. Russell liet in 2020 al zien prima uit de voeten te kunnen met de Mercedes, waarbij alleen geblunder van het team en een lekke band hem van de winst afhield. Mag hij met Hamilton gaan strijden om de winst? Dat is de grote vraag. Teamorders kunnen hem achter Hamilton houden, maar met Russell heeft Mercedes dit jaar in ieder geval een veel sterkere tweede man dan vorig jaar.

Red Bull: Max Verstappen en Sergio Perez

Heeft Max Verstappen nog introductie nodig? Max is de huidige wereldkampioen en zal dan ook met nummer één rondrijden in plaats van zijn geliefde nummer 33. Max is de absolute topman in het team van Red Bull die altijd het hoofd koel houdt, maar geen uitdaging uit de weg gaat. Max is nu al langere tijd de meest succesvolle F1 racer aller tijden en inmiddels ook de best betaalde Nederlandse topsporter aller tijden. Kan Max dit jaar opnieuw de titel pakken? Dat is deels afhankelijk van de bolide die Red Bull Racing voor hem weet te prepareren, maar Max weet de beschikbare middelen altijd ten volle te benutten en is nauwelijks op een foutje te betrappen.
In Sergio Perez heeft Max een ideale tweede man. Geen directe bedreiging voor het kopmanschap van het team, maar snel genoeg om de assisteren waar nodig. Max zei niet voor niets dat hij de winst vorig jaar deels te danken had aan het fenomenale werk van Perez in gevecht met Hamilton, waardoor Max dicht genoeg bij Hamilton wist te komen om in ieder geval nog een kans te maken. Perez kan nog van grotere waarde worden als hij tijdens de kwalificaties beter weet te scoren, nu valt hij nog te vaak wat tegen om zich echt met de voorste startplekken te kunnen meten.

Ferrari: Charles Leclerc en Carlos Sainz

Waar vorig jaar als een tussenjaar gerekend moet worden waarin Ferrari de wonden moest likken na vermeend vals spel in de brandstoftoevoer van de motor, lijkt het team dit jaar helemaal terug. De nieuwe bolide oogt snel en betrouwbaar en tijdens de testdagen was Ferrari steeds bij de snelste tijden te vinden.
Met Charles Leclerc heeft Ferrari een ervaren racer in dienst. Na jaren geraced te hebben in de GP3 en F2 maakte hij in 2017 zijn debuut in de F1 voor Sauber. Daarna kwam hij in 2019 voor Ferrari uit als teamgenoot van Vettel. Ook in 2020 en 2021 rijdt Leclerc voor Ferrari waar hij regelmatig het podium wist te behalen voordat Ferrari door de motor-problemen ver terugviel. Dit jaar lijkt hij een stuk beter voor de dag te kunnen komen en misschien zelfs een gooi te kunnen naar het hoogste plekje aan het einde van het seizoen.
Met Carlos Sainz zien we een oude bekende terug. Sainz was ooit teamgenoot van Verstappen bij Toro Rosso. Waar Verstappen alleen de overstap naar het 'grote' Red Bull team wist te maken, bleef Sainz achter bij Toro Rosso. Hij vertrok na drie jaar naar Renault, waar hij teamgenoot was van Nico Hulkenberg. Met de komst van Ricciardo moest hij opnieuw op zoek naar een nieuw team, wat McLaren werd. Inmiddels heeft hij het stoeltje van Sebastian Vettel bij Ferrari overgenomen.

McLaren: Lando Norris en Daniel Riccardo

McLaren verdeelt de stoeltjes tussen de jeugdige Lando Norris en de al langer rondlopende Daniel Riccardo. De altijd goedlachse Riccardo kennen we als oud-teamgenoot van Verstappen die altijd in is voor een geintje. Toen hij in de gaten kreeg dat hij bij Red Bull altijd op het tweede plan naast Verstappen zou acteren koos hij voor Renault en later McLaren. Tot nu toe kon hij daar geen potten breken, behoudens een overwinning in Italië 2021 waar hij zijn beruchte shoey (op het podium champagne uit zijn raceschoen drinken) kon laten zien. Het is alleen de vraag hoe de start van zijn seizoen zal zijn, want hij moest de laatste F1-test missen door het coronavirus.
Lando Norris rijdt sinds 2019 mee in het F1 circus. Norris wordt gezien als een aanstormend talent waar nog veel van verwacht wordt. Of dat er in het team van McLaren uit gaat komen is nog te bezien, het team had behoorlijk wat tegenslag tijdens de testdagen. McLaren heeft wel vertrouwen in hem, ze hebben zijn contract onlangs verlengd tot 2025.

Alpine: Esteban Ocon en Fernando Alonso

Esteban Ocon debuteerde in 2016 bij het onbekende MRT om daarna door te wisselen naar Force India en later Renault. Laatstgenoemde team is inmiddels omgetoverd tot Alpine. Ocon heeft nog weinig potten kunnen breken bij deze teams en heeft naast zijn een overwinning in Hongarije in 2021 slechts één andere podiumplek op zijn palmares, een tweede plek in Japan, 2020. Hoewel Ocon dus al even meegaat in het F1 circuit heeft hij nog geen onuitwisbare indruk gemaakt.
Dat geldt wel degelijk voor zijn teamgenoot Fernando Alonso. Alonso is een echte rot in het vak en gaat al sinds 2001 mee in het F1 circuit. Na een eerste dramatische seizoen bij Minardi waar hij meer uitviel dan de finish haalde, ging het na een tussenjaar een stuk beter bij Renault waar hij twee keer wereldkampioen werd. Later, bij Ferrari, wist hij nog twee keer een tweede plek in de eindklassering op te eisen. De laatste jaren bij McLaren en Alpine heeft hij die status niet meer kunnen halen, maar zijn enorme ervaring en kennis zijn voor teams als Alpine van onschatbare waarde.

AlphaTauri: Pierre Gasly en Yuki Tsunoda

Ook Pierre Gasly kennen we als oud teamgenoot van Verstappen. Nadat Ricciardo de overstap maakte naar Renault kwam er een plaatsje vrij bij Red Bull, een plekje die Gasly in mocht vullen. In 2019 moest Gasly zijn plekje weer inleveren en de stap terug maken naar Toro Rosso, het tweede team van Red Bull. Vorig jaar eindigde hij daar niet onverdienstelijk als 9e in het kampioenschap. Hoewel het team diverse naamwisselingen doormaakte en nu Scuderia AlpaTauri heet, is dat nog steeds het team waar Gasly rijdt.
Yuki Tsunoda is de jongeling in het F1 geweld. Tsunoda maakte zijn debuut vorig jaar in het AlphaTauri team en geldt als een groeibriljant. Tsunoda scoort in zijn eerste seizoen redelijk en behaalt een overall 14e stek in het kampioenschap. In hoeverre de Japanner daadwerkelijk uit kan groeien tot een potentieel titelkandidaat zal de toekomst moeten laten zien. Dit jaar zal zijn tweede F1 seizoen zijn en er wordt in ieder geval progressie van hem verwacht.

Aston Martin: Lance Stroll en Sebastian Vettel

Met Lance Stroll en Sebastian Vettel kan Aston Martin in ieder geval niet klagen over ervaring. Lance Stroll rijdt al sinds 2017 mee in de Formule 1. Na twee jaar Williams en twee jaar Racing Point rijdt hij sinds vorig jaar voor het omgedoopte Aston Martin. Stroll kan zich tot nu toe niet echt mengen in de strijd om de wereldtitel, maar scoort vrij constant rond de 13e plek in het kampioenschap. Dit jaar zal hij ongetwijfeld een stapje hoger willen eindigen.
Met Sebastian Vettel heeft Stroll in ieder geval een goed voorbeeld. Al sinds 2007 rijdt Vettel mee en daarmee is hij een echte oudgediende. Vettel reed achtereenvolgens voor BMW Sauber, Toro Rosso, Red Bull en sinds 2015 voor Ferrari, om afgelopen jaar de overstap te maken naar het team van Aston Martin. Vettel maakte met Red Bull zijn hoogtijdagen mee, door vier keer achter elkaar wereldkampioen te worden. Ook wist hij meerdere keren tweede en derde te worden. Bij Aston Martin zal hij dat niet meer halen, maar met zijn enorme kennis en ervaring kan hij het team wel een enorme dienst verlenen. Helaas moet hij de start van het seizoen missen, omdat hij het coronavirus heeft opgelopen.

Williams: Alexander Albon en Nicholas Latifi

Ook Alexander Albon kennen we als teamgenoot van Max. In 2020 reed hij naast Verstappen voor Red Bull maar kon hij de hoge verwachtingen bij het team toch niet waarmaken. In 2021 moest hij daarom het stuur overgeven aan Perez en werd hij zelf testrijder bij het team. Dit jaar heeft hij de overstap gemaakt naar Williams, waar hij een nieuwe poging doet om zijn waarde voor de F1 te laten zien.
Dat doet Albon samen met Nicholas Latifi. Ook Latifi heeft nog geen lange carrière in de Formule 1 achter zich: hij debuteerde in 2020 en rijdt sindsdien voor het Williams team.
Williams is een team met een roemrucht verleden en vooral in de jaren '80 en '90 meerdere constructeurstitels en maar liefst negen coureurskampioenschappen. De laatste jaren heeft het team het moeilijk met mindere resultaten en een gebrek aan sponsoren. Het team is nu eigendom van een Amerikaanse investeringsmaatschappij en mag rekenen op de expertise en kennis van oud-coureur Jeson Button. Het is de vraag of dit gaat helpen om het team dit jaar beter te laten presteren dan de voorgaande jaren, waarin ze toch vooral in de achterhoede te vinden waren.

Alfa Romeo: Valtteri Bottas en Guanyu Zhou

Tja, Bottas, behoeft hij nog introductie? De afgelopen jaren opereerde hij bij Mercedes in de schaduw van de grote man Hamilton. Waar Perez toch regelmatig nét te kort kwam om Verstappen echt te helpen kan dat ook gezegd worden van Valtteri Bottas. Waar Hamilton na een achterstand eenvoudig door het rijdersveld heen wist te laveren had Bottas vaak de grootste moeite om zich weer naar voren te wurmen. Bottas begon in de F1 in 2013 bij het team van Williams en mocht in 2017 de overstap maken naar het grote Mercedes.
Hoewel hij zich nooit écht met het kampioensgevecht mocht bemoeien is zijn track record toch helemaal niet onaardig. Met twee derde, twee tweede en vijf eerste plekken heeft hij op zich behoorlijk gepresteerd. Afgelopen jaar kwam hij er alleen niet aan te pas in het geweld tussen Hamilton en Verstappen en wist hij slechts één race op zijn naam te zetten. Dit jaar moet hij het een treetje lager laten zien bij het team van Alfa Romeo, waar hij teamgenoot geworden is van Guanyu Zhou.
Zhou is vooralsnog de enige nieuwkomer in de raceopstelling. De Chinese Zhou heeft zijn sporen verdiend in F4, F3 en Formule 2. Ook is hij al een aantal jaar testrijder, eerst bij Renault en vorig jaar bij Alpine. Nu mag hij zich aan het echte werk wagen als volwaardig rijder bij Alfa Romeo. Er rust nogal wat druk op zijn schouders, hij is immers de allereerste Chinees in de Formule 1 en moet dan ook de sport bekender en geliefder maken in zijn thuisland.

Haas F1 Team: Mick Schumacher en Kevin Magnussen

Haas is het team waar in het voorseizoen de klappen vallen. Problemen met vervoer naar Bahrein, de Rus Mazepin (en zijn niet onbelangrijke geldschieter!) die noodgedwongen uit het team gezet werd, het zat allemaal niet mee. De enige overgebleven rijder voor Haas, Mick Schumacher zette tijdens de tests de Haas op een keurige 2e stek, net achter Verstappen, dus ook het vorig jaar vrij roemloos rondrijdende Haas kan dit jaar niet uitgevlakt worden voor de punten.
Mick Schumacher gaat zijn tweede seizoen in de F1 in en weet regelmatig de spotlights te pakken. Natuurlijk heeft hij, als zoon van Michael Schumacher, zijn naam enorm mee, maar de experts zijn het er over eens: ook Mick is een groot racetalent waar we de komende jaren veel van gaan zien. Of dat er dit jaar al uit gaat komen moeten we nog even afwachten, maar de kans dat hij zijn eerste punten pakt is zeker niet nul.
Met het wegvallen van Mazepin was tot kort voor het testweekeinde onduidelijk wie het tweede stoeltje bij Haas zou gaan vullen. In het testweekend was Kevin Magnussen de kompaan van Schumacher en werd even gedurende het weekeinde bevestigd dat hij daadwerkelijk het tweede stoeltje zou gaan vullen. Magnussen is een oude rot in het vak die al sinds 2014 meerijdt. Sinds 2017 reed hij voor Haas, maar moest vorig jaar zijn stoeltje inleveren voor Mazepin. Nu heeft hij dat stoeltje dus weer teruggekregen.

Dit waren alle F1 rijders voor het seizoen 2022 op een rij

De tests zijn achter de rug, het is tijd voor het echte werk. Vanaf 20 maart kunnen we deze 20 rijders weer in de hoogste klasse van het formuleracen zien als ze van start gaan in Bahrein. Dat is ook het moment waarop we pas écht een idee gaan krijgen hoe de teams zich aan het begin van het seizoen echt verhouden.