F1 2018 tips - Van Stroll tot Vettel in een mum van tijd!

    Bezoekjes aan de grindbak, blauwe vlaggen krijgen en met geen mogelijkheid de banden tot het einde van een race weten te duwen. De Formule 1 is nog best lastig en in de nieuwe F1 game krijg jij als gamer ook me die keiharde realiteit te maken. Daarom helpen bij je carrière op weg met deze F1 2018 tips!

    Let op de temperaturen

    Ongeacht of je speelt met een controller, stuurtje of toetsenbord (dansmat mag ook, is alleen niet aan te raden), je zal hard moeten werken om de finish van een race te halen. Banden raken oververhit, remmen doen het minder als ze niet opgewarmd zijn en onderdelen slijten bizar snel als je er niet fatsoenlijk mee omspringt.

    In de nieuwe F1 2018 game is er nog een temperatuur bijgekomen om in de gaten te houden, namelijk de binnenband. Rem je abrupt en keihard, dan zal die omhoog schieten en gaat je rubber minder lang mee. Rem je rustiger en laat je de wagen uitrollen alvorens je op de rem trapt, dan blijft de temperatuur binnen de perken.

    Kom je net uit de pits met vers rubber onder jouw bolide, dan zal je moeite hebben om grip te vinden. De beste tip die we je op dat gebied mee kunnen geven, is om zo snel mogelijk temperatuur in de banden te krijgen. Slinger wat heen en weer, rem meer in stadia en zet de brandstofmodus naar hoog. Hoe meer snelheid, hoe meer je moet remmen en hoe warmer alles wordt. Maar zorg er wel voor dat je remmen niet oververhit raken: vind die gulden middenweg!

    Zoek aansluiting bij het team

    Een nieuw aspect in F1 2018 ten opzichte van eerdere delen, is de aanwezigheid van interviewers. Na de vrije trainingen, kwalificaties en races, krijg je direct een microfoon onder je neus en een aantal vragen. Afhankelijk van jouw antwoord, krijg je of boze gezichten in de fabriek (en daardoor moet je langer wachten op updates), of vinden ze je een geschikte peer. Maar ook het team zelf heeft bepaalde verwachtingen van jou als coureur.

    Een team als Red Bull draait om het imago van de coureurs. Lol trappen en jezelf niet altijd even serieus nemen, zo lijkt het. Dat terwijl je bij Ferrari zo strak en koelbloedig mogelijk over moet komen alsof elke misstap wordt bestraft met zweepslagen. Schiet je bij het verkeerde team teveel door in netheid of juist in koelheid, dan zal dat je bij een contractbespreking duur komen te staan. Let er daarom goed op wat voor soort coureur ze bij een team verwachten en geef ook antwoord op die manier. Zelfs als dat betekent dat je de mensen in de fabriek laaiend maakt.

    Kies je programma’s bewust

    Vijf trainingsprogramma’s die elk goed waren voor vijftig punten. In F1 2017 loonde het om elk oefenprogramma in de vrije trainingen af te werken om zo de meeste resource points te pakken. Die kon je vervolgens gebruiken om jouw auto naar een hoger niveau te tillen. In F1 2018 is dat systeem op de schop gegaan en loont het juist om enkel de programma’s te doorlopen waar jij het meeste baat bij hebt.

    Voor het eerste voltooide programma krijg je namelijk de volle mep: 50 punten. Voor het tweede slechts veertig, het derde dertig en ga zo maar door. Aangezien er een nieuw programma bij is gekomen, het ERS-systeem per circuit, betekent dat dat het laatste programma dat je doorloopt nul komma nul punten geeft. Zonder, aangezien je motorcomponenten wel gedurende het programma slijten.

    Bedenk dus goed wat je al onder de knie hebt en waar je nog wat moet leren. Het verkennen van het circuit en het vinden van de juiste racelijn kan best ook tijdens een race-simulatie, terwijl je ook kan denken dat het rijden van één snelle ronde geen aandacht nodig heeft. Het niet halen van een trainingsprogramma zorgt nu trouwens ook niet meer voor het missen van vijftig kostbare punten, je moet er alleen een andere voor in de plaats doen.

    Wees geduldig

    Eén van de andere handige F1 2018 tips die we je mee kunnen geven, is het verkrijgen van geduld. Niet alleen tijdens een race, maar ook gedurende het verloop van een carrière in de Formule 1 game. Verwacht niet om met een Williams (als je van jezelf pijnigen houdt) direct en constant in de punten te rijden. Je zal er vrede mee moeten hebben dat je zo nu en dan een blauwe vlag te zien krijgt en aan de kant moet om een aanstormende Lewis Hamilton voorbij te laten gaan.

    Natuurlijk kan je als een Kevin Magnussen iedereen op een niet al te nette manieren blokkeren, maar je schiet er weinig mee op. Het kost je bizar veel snelheid, je banden gaan razendsnel naar z’n grootje en uiteindelijk komen snellere wagens toch wel langs je. Beter is het om door de zure appel heen te bijten en te wachten op een kans in een later seizoen. Of in het geval van Williams tot Sint Juttemis.

    Gebruik een voorsprong optimaal

    Met de introductie van het ERS-systeem, is er nog een manier bijgekomen in de Formule 1 games om een tegenstander in te halen of juist iemand achter je te houden. Niet alleen kan je de brandstofmodus omhoog schroeven naar maximale snelheid, maar ook de batterij van het ERS-systeem kan voor een korte tijd volledig leeg getrokken worden voor net dat beetje extra vermogen.

    Als gamer heb je de mogelijkheid om het gebruik van de ERS op automatisch of manueel te zetten en zodoende kan je het jezelf makkelijk maken of juist lastiger. Zet je hem op manueel, dan ben je in het voordeel ten opzichte van het op automatisch zetten. Immers kan jij zelf bepalen wanneer je de batterij op wil laden en wanneer je het maximale eruit wil persen.

    Handig voor als je op kop rijdt en je weet dat er op den duur druk vanaf achteren gaat komen. Sebastian Vettel kruipt op nieuwe banden dichterbij en een pitstop zal je terugzetten naar P5. Beter is het dan om de batterij wat meer op te laden ten koste van snelheid, om zo in de laatste ronde harder te kunnen verdedigen.

    Andersom werkt het ook voor inhalen. Een batterij opladen om het rondje voor en na een pitstop keihard door te kunnen rammen (Hammertime Lewis!) kan je net voorbij iemand duwen terwijl je die persoon niet eens op het circuit in hoeft te halen. Alles tactieken uit de werkelijke Formule 1 werpen vruchten af in de game. Nu maar hopen dat Ferrari in F1 2018 niet ook een magische batterij heeft gekregen die meer vermogen naar de motor weet te duwen. Tenzij je voor de Italianen rijdt natuurlijk!

    F1 2018

    Verkijgbaar vanaf 24 august 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.