E3 mobile games - Moeten ze wel of niet getoond worden?

Article
donderdag, 18 juni 2015 om 12:07
xgn google image
Mobile gaming neemt een steeds grotere plaats in binnen de gamewereld en dus ook op de E3. Vooral Square Enix toonde dit jaar de nodige mobile games tijdens de beurs. Maar zitten we wel op E3 mobile games te wachten? De voor- en nadelen op een rijtje.
Met de aankondiging van spellen als Lara Croft GO en Kingdom Hearts Unchained x, evenals de Final Fantasy Portal App, liet Square Enix er geen twijfel over bestaan: mobile gaming is big business voor de uitgever. Ook Bethesda (met Fallout Shelter) en EA (met Minions Paradise) kunnen er wat van. De vraag is of hardcore gamers voor zulke titels de E3 volgen.
Spellen voor smartphones en tablets worden immers (nog) niet altijd gezien als volwaardige games. Hoewel die gedacht niet altijd even gerechtvaardigd is, kleven er de nodige nadelen aan het tonen van E3 mobile games. Voordelen zijn er natuurlijk ook, deze staan op pagina 2.

Nadelen van E3 mobile games

Het belangrijkste nadeel van E3 mobile games is dat ze vaak als een afleiding worden ervaren. De beurs is traditioneel de plek voor aankondigingen van 'grote' titels en dus verwachten gamers ook belangrijke aankondigingen. Mobile games passen minder goed in dat plaatje.
Dat heeft ook te maken met het feit dat zulke games niet altijd serieus worden genomen. Het feit dat mobiele platformen niet specifiek gemaakt zijn voor spellen, draagt hieraan bij. Verder zijn er genoeg slechte of te dure mobile games in omloop, wat de reputatie van deze spellen geen dienst bewijst.
Companion apps bij spellen kampen met hetzelfde probleem. Denk maar aan de companion app die voor Assassin's Creed Unity verscheen: zonder de app kon je bepaalde kisten in het spel niet openen. Dat Ubisoft deze kisten via een patch al snel voor iedereen beschikbaar maakte, is veelzeggend.
Tot slot is het uitmelkgehalte van mobile games best hoog. Ontwikkelaars lijken soms een mobiele versie van een spel uit te moeten brengen vanwege de populariteit (lees: het geld), niet vanwege het verlangen om een goede mobile game te maken. Dat terwijl sommige van deze spellen echte pareltjes kunnen zijn.
Want mobile games hebben ook een aantal voordelen, die we op de volgende pagina bespreken.
73775

Voordelen van E3 mobile games

Gelukkig bestaan er genoeg voorbeelden van goede mobile games, zoals Chaos Rings III. Wanneer een ontwikkelaar veel tijd en moeite in een mobile game wil steken, kan het resultaat een spelervaring zijn die niet onderdoet voor een console- of handheldtitel. In zo'n geval voegen E3 mobile games zeker extra waarde toe aan de beurs.
Ook is het belangrijk om te beseffen dat mobiele platformen minstens zo toegankelijk zijn als handhelds. Ze nemen weinig ruimte in en je kunt ze, in het geval van smartphones, gemakkelijk in je broekzak meenemen. Daardoor heb je mobile games altijd en overal binnen handbereik.
Mobile games kunnen evengoed iets toevoegen aan titels op de hardcore platformen. Assassin's Creed Unity's companion app werkte misschien niet vlekkeloos, maar het concept was interessant. Als zulke mobiele content beter wordt uitgewerkt, kunnen ook grote games een extra dimensie krijgen.
Of E3 mobile games de komende jaren prominenter worden, hangt vooral af van hoe mobile gaming zich in de nabije toekomst ontwikkelt. Vergeet niet dat gewone games in het begin ook heel primitief waren, maar uiteindelijk een volwaardig medium zijn geworden.
Hetzelfde geldt voor spellen voor mobiele platformen: naarmate deze titels evolueren (wat gezien de groeiende markt voor mobile gaming zeker gaat gebeuren), worden ze meer en meer een complete spelervaring op zich. Misschien dat er ooit zelfs een aparte persconferentie voor E3 mobile games komt?