5 redenen waarom E3 2019 belangrijk is

Article
donderdag, 23 mei 2019 om 17:46
5 redenen waarom e3 2019 belangrijk is 150967 4
E3 is de grootste gamebeurs van het jaar. Dat hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Maar in een wereld met massacommunicatie zoals we die nu kennen kun je je afvragen wat het belang van het evenement nog is. Hier zijn vijf bestaansredenen voor E3 2019.
Het lijkt erop dat steeds meer bedrijven E3 anders aanpakken. Nintendo houdt al enkele jaren een Nintendo Direct in plaats van een persconferentie. Sony slaat E3 2019 helemaal over. Het is dan ook niet vreemd om je in een wereld waarin elk bedrijf op een willekeurig moment informatie naar buiten kan brengen af te vragen waarom dat aan E3 verbonden zou moeten zijn. Het is ook niet echt een kwestie van moeten, maar het kan wel degelijk handig zijn.

5. E3 is de grootst mogelijke publiekstrekker

Je kunt als bedrijf wel besluiten dat je door het jaar heen op zelfgekozen momenten nieuws naar buiten brengt, maar daarmee bereik je voornamelijk je hardcore fans. Mensen die geen fan zijn, of wel fan zijn, maar misschien van maar één specifieke franchise kun je als bedrijf beter bereiken op E3. Dit is de tijd van het jaar dat gamers zich laten verleiden tot het kijken van een hele persconferentie terwijl ze eigenlijk maar op één game hopen.
Stel, je bent eigenlijk niet zo weg van de meeste Xbox games, maar Halo is helemaal je ding. In dat geval zul je Microsoft waarschijnlijk niet zo scherp volgen. Maar als je het vermoeden hebt dat er iets Halo-gerelateerds te zien zal zijn tijdens de conferentie van Microsoft op E3 2019 zul je die misschien kijken. En zo zul je een hoop games zien waar je niet specifiek naar op zoek was, maar die je misschien wel leuk lijken. Een win-win voor jou en Microsoft.
150968

4. Veel gelegenheid voor gameplaybeelden

We houden allemaal van een goede trailer. Een sfeerimpressie of filmische beelden kunnen veel doen voor een game. Maar als puntje bij paaltje komt zijn we toch vooral geinteresseerd in gameplay. Bedrijven die door het jaar heen presentaties houden, zoals Nintendo en Sony, kunnen die leveren, maar bedrijven die dat niet doen zetten meestal geen gameplayvideo’s in hun twitter aankondigingen.
Dat is op zich logisch, mensen die even op Twitter kijken blijven niet minutenlang hangen om gameplay te bekijken. Maar gamers die al tijden op E3 zitten te wachten en er misschien zelfs tijd voor vrij hebben gemaakt wél. Neem bijvoorbeeld Nintendo Treehouse Live. Deze stream toont lange gameplay segmenten, soms wel 40 minuten lang van dezelfde game. Elk jaar is deze stream goed bekeken, terwijl 40 minuten toch echt te lang is voor een andere aankondiging.
150969 1

3. Je weet wanneer je nieuws kunt verwachten

We noemden het in het vorige punt al heel even, maar veel gamers maken tijd vrij om de E3 persconferenties en streams (terug) te kijken. Dat betekent dat een presentatie of conferentie tijdens E3 waarschijnlijk een stuk beter bekeken wordt dan een presentatie op een willekeurig ander moment in het jaar.
Het zijn lang niet altijd onwil of desinteresse die maken dat potentieel publiek een aankondiging over het hoofd ziet. Aankondigingen op Twitter komen vaak uit het niets en het is een uitzondering als je meer dan een dag hebt om bedenken of je de volgende Nintendo Direct of State of Play kunt zien. E3 is anders: we weten weken, zo niet maanden van te voren wie wat wanneer uitzendt, en daar kunnen we omheen plannen.
150970

2. Het begin van het ‘Game-seizoen’

We zijn er niet echt op uit om te beweren dat er zoiets bestaat als een ‘game-seizoen’, je kunt tenslotte gamen wanneer je wil. Maar als er een seizoen was zou E3 het begin van dat seizoen zijn. Het moment waarop je meer hoort over wat er gaat komen dan op welk ander moment dan ook.
Die digitale presentaties en twitter aankondigingen waar we maar naar blijven verwijzen zijn leuk, maar ze gaan meestal over de komende twee tot drie maanden. Op E3 wordt uit de doeken gedaan wat er op het programma staat voor de rest van het jaar, en vaak langer. Een Nintendo Direct kan je helpen bepalen welke game je in oktober gaat kopen. E3 2019 kan je helpen bepalen welke console je in 2020 gaat kopen (bij wijze van spreken, er komt dit jaar niet veel hardware).
150971

1. De Hype

We hebben onze bestaansredenen voor E3 2019 allemaal erg praktisch gehouden. Het is gemakkelijk voor gamers, er is een bovengemiddeld groot publiek, enzovoort. Maar E3 heeft ook een bepaalde gevoelswaarde. We verwachten grote dingen van de grootste beurs van de game industrie. En dat kan maar één ding betekenen: grote hoeveelheden hype.
Wat is er belangrijk aan hype? Op zichzelf vrij weinig, maar de industrie is zich bewust van onze verwachtingen en speelt daarop in. Grote aankondigingen maken gebruik van de hype. Dat zorgt voor grote hoeveelheden aandacht in traditionele media en vooral op sociale media. De dubbele aankondiging van Metroid Prime 4 en Samus Returns op E3 2017 bijvoorbeeld voelde extra groot omdat het niet zomaar een Direct was, maar het evenement waarvan gamers ieder jaar weer het meeste verwachtten.

Is E3 2019 kunstmatig belangrijk?

We zijn ons er goed van bewust dat veel van de dingen die E3 2019 belangrijk maken geworteld zijn in een traditie. E3 is misschien vooral belangrijk omdat we E3 historisch gezien belangrijk vinden. Je kunt net zo makkelijk beargumenteren dat E3 2019 overbodig is. Lees daarvoor onze special met vijf reden waarom de grootste gamebeurs eigenlijk achterhaald is.

Populair Nieuws

Laatste Reacties