Dragon Quest Builders 2 interview - het team aan het woord (interview op E3 2019)

    Binnenkort krijgt Dragon Quest Builders 2 een release in het Westen. De game is al even uit in Azië en voegt een heleboel Dragon Quest Builders 2 features toe. Wij gingen in gesprek met het ontwikkelteam achter de game zitten voor een Dragon Quest Builders 2 interview.

    Voor de release van Dragon Quest Builders 2 kregen wij een unieke kans om het team achter de game aan de tand te voelen. Het team, bestaande uit Noriyoshi Fujimoto (producer), Takuma Shiraishi (producer) en Kazuya Niinou (director) stond ons te woord tijdens de E3 2019 in een exclusief rondetafelgesprek over de game. Uit dit gesprek zijn een paar interessante dingen naar voren gekomen.

    5. Dragon Quest 2

    De Dragon Quest Builders franchise is een spin-off van de RPG-reeks die we allemaal kennen. Het universum waarin de game zich afspeelt is niet hetzelfde als die uit de verhalende games, maar een alternatieve variant ervan. Dragon Quest Builders 2 doet bijvoorbeeld een alternatieve versie van Dragon Quest 2 aan. De verhaallijn uit de, destijds razend populaire RPG, is veranderd om bij het bouwprincipe te passen. Sterker nog, de game speelt zich ver in een andere toekomst af.

    "Dragon Quest Builders 2 is inderdaad gebaseerd op dat universum, maar speelt zich ver in de toekomst na Dragon Quest 2 af. In deze wereld is er een organisatie genaamd The Children of Hargon die gelooft in destructie. Maar de bouwer gelooft in bouwen. Dit wordt met elkaar verwikkeld en daardoor past het verhaal uit de game heel goed in Dragon Quest Builders 2. Daarom is gekozen om juist deze setting te kiezen voor de game. “

    De verhaallijn uit Dragon Quest 2 zal dus niet doorlopen worden zoals de fans die deze game gespeeld hebben verwachten. Wel mag je verwachten een heleboel bekende gezichten in de game terug te zien. Eentje hiervan ins Malroth, die in Dragon Quest 2 nog de antagonist was.

    4. Een grote rol voor het geloof

    Dragon Quest Builders 2 heeft een behoorlijk element van geloof in het verhaal zitten. Enerzijds zijn er de bouwers die de wereld mooier willen maken door dingen te bouwen en anderzijds is er een groep genaamd The Children of Hargon die geloven in niets anders dan destructie. Deze tegenpolen krijgen het met elkaar aan de stok in de game. Geloof is dan ook de rode draad in de verschillende hoofdstukken. Producer Fujimoto vertelde ons er het volgende over:

    "Het geloof in destructie alsook bouwen is in iedere aflevering van het verhaal aanwezig. Het vormt de rode lijn in én na het verhaal. Het brengt je op een plek waarbij je na gaat denken over het thema. Het spel is daarbij voor iedereen bedoeld van kinderen tot volwassenen. Afhankelijk van je leeftijd interpreteer je het element van geloof anders. Iedereen zal een eigen conclusie vormen rondom dit onderwerp in het spel."

    Het verweven van geloof in het verhaal is daarmee iets dat stof tot nadenken geeft voor iedereen. Jong en oud zullen met twee kanten van een verhaal geconfronteerd worden en zullen een mening vormen over wat er zich in de game afspeelt. Dragon Quest Builder 2 belooft daarmee een verdiepingsslag te maken in het verhaal ten opzichte van Dragon Quest Builders 1.

    3. Feedback aangepakt

    Na de release van Dragon Quest Builders kreeg Square Enix veel feedback van spelers rondom het vrij bouwen gedeelte van de game. Daarnaast kwam er feedback op de verschillende hoofdstukken in het verhaal die niet op elkaar aansloten. Ieder hoofdstuk van de game bestond namelijk uit een nieuw deel van de wereld waarin compleet opnieuw gebouwd moest worden en waarin je telkens weer nieuwe vrienden moest maken om je te helpen.

    Daarbij was het vrij bouwen leuk in de game, maar kon je niet echt hiermee niet echt je vruchten afwerpen in de verhaallijn. Dat is allemaal aangepakt in Dragon Quest Builders 2.

    "“Een van de aspecten die veel consumenten terugkoppelden ging over het vrij bouwen en de eindes van de hoofdstukken. Ze twijfelden aan de eindes van de hoofdstukken waarbij het vrij bouwen niet aansloot. Dit wilden we en het eiland van spelers, The Isle of Awakening, meer terug laten komen in het verhaal. Spelers van het eerste spel zullen dit zeker gaan merken zodra ze gaan spelen.”

    Tijdens het interview werd erg de nadruk gelegd op een van de verbeteringen die in Dragon Quest Builders 2 te vinden is. Het eiland waar je vrij kunt bouwen zal namelijk ten dele terug komen in je verhaal. Zo kun je dus bouwen én daarvan vruchten plukken.

    2. Niet alleen voor RPG-fans

    Tijdens het interview meldde het team meermaals dat Dragon Quest Builders niet alleen bedoeld is voor de jongere speler en zeker niet alleen gericht is op de RPG-fans. De franchise heeft dan wel een rijk verhaal met RPG-elementen, maar kent ook een heel aantal elementen dat aan Minecraft doet denken. Voor een RPG-fan is er dus veel te beleven, maar voor mensen die liever aan het bouwen slaan is er minstens net zo veel lol te beleven.

    De verhaallijn is in Dragon Quest Builders 2 voornamelijk bedoeld om mensen te leren bouwen en te laten zien wat je allemaal kunt bouwen. Hoewel dit keer voor een diepgaander verhaal is gekozen is alles nog steeds toegankelijk voor zowel jong als oud. Daarbij doet de game wat Minecraft ook naar tafel brengt wat betreft het bouwen, maar dan op een veel uitgebreidere en vooral andere manier. Je kunt dingen bouwen, maar ook karakters in de spelwereld bevrienden en dan inzetten om samen iets te bouwen. Naast het bouwen kun je bijvoorbeeld ook dingen verbouwen, een element dat in deze vorm uniek is voor bouwgames.

    1. Multiplayer

    Dragon Quest Builders 2 kent een rijke verhaallijn en een mogelijkheid om vrij te bouwen als je even geen zin in het verhaal hebt. Daarnaast kent de game ook een uitgebreide multiplayer modus, waarin je met meerdere spelers aan de slag kunt. De game laat je met maximaal vier spelers tegelijkertijd dingen bouwen, maar je kunt op je eiland ook mensen helpen en monsters gaan verslaan als je wil.

    "Je kunt samen spelen in The Isle of Awakening. Dit is het centrale eiland van de game, waarop jij kunt doen wat je maar wil. Je kunt je eigen paradijs bouwen zoals jij het wil. Nee. Je kunt niet samen spelen. Maar je kunt wel samen spelen in The Isle of Awakening. Dit is ook het centrale eiland in het verhaal. Er kunnen dus gevallen zijn dat dingen die je met andere spelers maakt ineens in je verhaal voorbij komen."

    Het samenspel is een nieuw element in de franchise, maar neemt een vliegende start. Het bouwen met vier spelers belooft erg leuk te worden en het feit dat je daarnaast nog allerlei activiteiten samen kunt doen belooft alleen maar meer goeds. Het is jammer dat de multiplayer niet is doorgetrokken tot de verhaallijn, maar je moet ergens beginnen.

    Dragon Quest Builders 2 komt op 12 juli 2019 uit voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.

    Dragon Quest Builders 2

    Verkijgbaar vanaf 12 july 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.