12 Minutes gameplay - de langste 12 minuten ooit (gespeeld tijdens E3 2019)

    Waar er genoeg triple A-titels aangekondigd zijn tijdens E3 was er ook genoeg ruimte voor indiegames. Eentje sprong er in het bijzonder uit: de interactieve thriller 12 Minutes. Wij hadden een afspraak om de 12 Minutes gameplay onder de loep te nemen. De game belooft de meest intense en langste 12 minuten te leveren, waarin jij je vrouw moet redden.

    Eén ruimte, één koppel, één moordenaar en 12 minuten. Dat is de essentie van 12 Minutes, de komende indiegame die tijdens ID@XBOX werd aangekondigd. Op een normale avond kom jij thuis en begroet je vrouw die net de badkamer uit komt lopen. Het is je trouwdag, maar misschien wel de laatste ooit. Want nog geen twee minuten later wordt er op de deur gebonsd. Een agent komt je vrouw oppakken voor een moord: die op haar vader jaren geleden.

    5. Een tijdslus

    Na een worsteling lig jij met gebonden handen op de grond en wordt je vrouw geboeid. Dan raak je buiten westen. Als je ontwaakt blijkt dat je enkele minuten terug de tijd in bent geslingerd, terug naar het moment dat je thuiskomt. Wetend wat er in de komende twee minuten gaat gebeuren, probeer je dingen anders te doen om het lot van je vrouw te veranderen.

    Telkens als je missie faalt en jij buiten westen raakt, begint de hele avond opnieuw. Je start weer bij binnenkomst in je appartement na een harde dag werken en je vrouw loopt de badkamer uit om je een kus te geven. Minuten daarvoor lag ze nog geboeid op de grond, maar jij hebt de macht dat te veranderen doordat je in een oneindige tijdslus zit. Deze stopt pas zodra je uitgevogeld hebt wat er precies speelt én weet te voorkomen dat je buiten westen raakt.

    Het verhaal van de game wordt door ontwikkelaar Nomada zelf omschreven als een mix van Stephen King’s The Shining, Memento en Rear Window. Een veelbelovend vergelijk.

    4. Op ontdekkingstocht in je appartement

    Het concept van een tijdslus is niet nieuw in games. Indiegames als Randall’s Monday en Sexy Brutale gebruikten het element al en zelfs in grote games als Majora’s Mask komt een tijdslus naar voren. 12 Minutes doet het alleen net even wat anders dan deze games. Elke keer als je missie faalt en jij van je stokje gaat om welke reden dan ook, begint de tijdslus opnieuw. Elke keer probeer je wat anders met de kennis die je uit je vorige pogingen opgedaan hebt.

    Zo ga je op ontdekkingsreis in je eigen appartement dat je via een top down aanzicht kunt bekijken. Er zijn drie kamers beschikbaar, namelijk de woonkamer/keuken, de badkamer en de slaapkamer. In elke kamer is van alles te vinden dat je op je pad kan helpen. In de keuken ligt bijvoorbeeld een groot mes en in de koelkast liggen twee huisgemaakte toetjes.

    Kies je ervoor om het mes op te pakken, dan kun je de agent aanvallen. Kies je ervoor om de toetjes uit de koelkast te pakken en de tafel te dekken, maar begin je eerder dan je vrouw met eten, dan heb je een ruzie aan je broek. Elk keuze, hoe klein deze ook lijkt, heeft invloed op het verloop van het verhaal. Dit is niet zoals in Life is Strange het geval is van kleine invloed op een vast verhaal, maar kan desastreuze gevolgen hebben: de dood van jou en je vrouw.

    3. Trial and error

    In 12 Minutes is niet alleen de agent een dreiging voor jou en je vrouw. De tijd is je grootste vijand, want je bokst constant tegen de klok, maar zelfs daar stopt het niet met dreigingen. In je appartement moet je telkens keuzes maken. Iedere keuze verandert iets aan de verloop van het verhaal en dat betekent dat je telkens goed moet nadenken wat er speelt. Je vrouw kan bijvoorbeeld ook eerder geveld worden als je een paar domme keuzes maakt in het appartement.

    Hoe slim een plan van aanpak ook lijkt, er is altijd een trial and error element aanwezig. Je zult het moeten proberen om te kijken of het lukt. Geloof ons, meestal heeft je plan niet de uitwerking die je verwacht. Wij kregen zelf drie speelsessies tot onze beschikking, dus in totaal zes minuten gameplay. De eerste sessie pakte hierin compleet anders uit dan de derde. Er waren hierin meer opties beschikbaar, omdat we al een en ander geprobeerd hadden en dus kwamen we voor ons gevoel al een stuk dichterbij de oplossing van de thriller. Althans, het begin ervan.

    2. Ruim 8 uur gameplay

    Het begin van 12 Minutes dat wij mochten spelen, besloeg ongeveer twee van de 12 minuten die het verhaal duurt. Dit is slechts het topje van de ijsberg van een verhaal dat je in totaal 8 uur gameplay voor belooft te schotelen.

    Ontwikkelaar Nomada gaf tijdens onze speelsessie zelfs aan dat je misschien wel snel door de eerste twee minuten heen komt, waarin de agent je appartement betreedt. Daarna staan er alleen nog allerlei verrassingen op het menu staan die je weer de nodige trial and error elementen en dingen om uit te zoeken voorschotelen.

    1. Eindigt met een ‘resultaat dat jou voldoening geeft’

    Tijdens de thriller die wij in 12 Minutes mochten ervaren, bleek dat de diepgang die deze game je gaat bieden veel verder reikt dan de trailer doet voorkomen. Na de speelsessie meldde de ontwikkelaar nog dat de game pas eindigt als je een resultaat dat jou voldoening geeft. Dit resultaat kan van alles zijn en wij kregen het gevoel dat er op meerdere eindes gehint werd.

    Als dit het geval is, dan is 12 Minutes een titel die met minimaal acht uur gameplay (en dus meerdere eindes) makkelijk meerdere malen doorgespeeld kan worden. De inventiviteit die Nomada in de game heeft gestopt tijdens de zes jaar dat de game in ontwikkeling was, is in ieder geval duidelijk te zien.

    12 Minutes gameplay – detective spelen in 2020

    Nomada is op dit moment nog bezig om de gameplay in 12 Minutes te verscherpen en de game af aan het ronden. Hoewel dat wat wij hebben doorlopen al behoorlijk indrukwekkend was, konden wij niet een heel goed beeld vormen voor een voorlopig oordeel over de game.

    Wel kunnen we al melden dat wij na de speelsessie de hele dag na hebben gedacht over hoe je je vrouw kan redden. Als een titel dat effect heeft na 20 minuten spelen, is dat al veelbelovend. 12 Minutes moet ergens in 2020 uitkomen voor Xbox One en PC.

    12 Minutes

    Verkijgbaar vanaf 31 december 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.