Dragon Age Inquisition story recap - wat vooraf ging

    Dragon Age Inquisition, De langverwachte Dragon Age sequel van BioWare, is vanaf morgen verkrijgbaar. De game is een vervolg op Dragon Age Origins en Dragon Age II. Heb je de vorige delen nooit gespeeld of heb je behoefte aan een recap? Hier lees je alles wat je moet weten om Dragon Age Inquisition optimaal te begrijpen.

    Let op! Dit artikel bevat grote spoilers voor Dragon Age Origins en Dragon Age II. Het is streng af te raden onderstaand artikel te lezen als je van plan bent de eerste twee delen nog te spelen.

    Dragon Age Origins

    In Dragon Age Origins heb je de keuze uit zes verschillende situaties waarin het verhaal kan beginnen. Welke situatie voor jou geldt, ligt aan het ras en de klasse die je voor jouw hoofdpersoon kunt kiezen. Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je verhaal begint, je komt hoe dan ook bij de Grey Wardens terecht.

    De Grey Wardens zijn een speciale groep krijgers van alle rassen en klassen die vechten tegen de zogenoemde Darkspawn, demons in alle vormen en maten die onder het aardoppervlak leven en altijd op zoek zijn naar een weg naar boven. Ze drinken tijdens hun joining het bloed van een Darkspawn om een speciale connectie met ze aan te gaan zodat ze verslagen kunnen worden. Dit resulteert wel in hevige nachtmerries en een leven van maximaal dertig jaar.

    Thedas, de wereld van Dragon Age, wordt in Dragon Age Origins overspoeld door Darkspawn. Het is aan jou en de andere Grey Wardens om hen te stoppen. Duncan, leider van de Grey Wardens, vreest voor een Blight, waarbij hordes Darkspawn via de Deep Roads marcheren naar het aardoppervlak onder leiding van een Arch Demon (een draak!) om een poging te doen de wereld te veroveren. Je bent zelf nog maar net een Grey Warden als de Darkspawn voor het eerst in grote getale hun gezicht laten zien.

    Darkspawn Ogre in Dragon Age Origins

    De koning vecht samen met de Grey Wardens, terwijl jij en Grey Warden Alistair een lichtsignaal moeten aanwakkeren zodat extra troepen van Teyrn Loghain (de vader van de koningin) te hulp kunnen schieten. Loghain besluit echter om de koning en de Grey Wardens aan hun lot over te laten en gaat er samen met zijn troepen vandoor. De koning, Duncan en alle Grey Wardens behalve jij en Alistair sterven in de strijd. Alistair en jij worden gered door een heks genaamd Flemeth en haar dochter Morrigan.

    De Darkspawn is niet verslagen en blijft oprukken, maar er zijn vrijwel geen Grey Wardens meer in de buurt om ze te kunnen verslaan. Het is aan jou om samen met Alistair op zoek te gaan naar bondgenoten voor de Grey Wardens die naast jullie tegen de Darkspawn en de Arch Demon kunnen vechten. Er zijn drie overeenkomsten met gemeenschappen waar jullie gebruik van kunnen maken. De Circle of Magi waar templars en mages verblijven, de Dalish Elves en de Dwarves of Orzammar.

    Morrigan wordt door haar moeder opgedragen om met jou en Alistair mee te gaan en samen gaan jullie op pad om meer bondgenoten te vinden, maar ook om een manier te vinden om Teyrn Loghain van de troon te stoten. Die doet namelijk net alsof het de schuld is van de Grey Wardens dat de koning dood is en heeft zelf de koninklijke touwtjes in handen genomen.

    Teyrn Loghain in Dragon age Origins

    Alistair vertelt je ergens onderweg dat hij een bastaard is van de oude koning en dat hij dus eigenlijk de juiste opvolger is voor de troon. Daar heeft hij overigens helemaal geen zin in, dus het is aan jou om hem over te halen om de troon op te eisen. Je kunt er ook voor kiezen om dit niet te doen, dan blijft Alistair een Grey Warden.

    Hoe dan ook, je vervolgt je missie om zoveel mogelijk bondgenoten te verzamelen en zodra dit is gelukt, marcheer je met zijn allen naar de Deep Roads om de Darkspawn en de Archdemon te verslaan. Tussendoor neem je wraak op Loghain en bepaal je wie de troon in handen krijgt. Het spel kent verschillende eindes, maar de Darkspawn heb je hoe dan ook teruggedreven naar de onderwereld en de Archdemon is dood. Hoe het voor jouw Grey Warden eindigt, ligt zowel aan je geslacht, je ras als je klasse.

    De Archdemon in Dragon Age Origins

    Je kunt ten eerste koning of koningin worden. Koningin kun je alleen worden als je Alistair hebt overgehaald om koning te worden en een relatie met hem begonnen bent. Daarnaast moet je ook van het menselijke ras zijn en van adel. Koning word je door te trouwen met koningin Anora (Loghains dochter).

    Daarnaast kun je er ook voor kiezen om jezelf op te offeren aan het einde van het spel en overleeft jouw Grey Warden het eerste deel dus niet. Tenslotte is er nog de mogelijkheid om een Grey Warden te blijven. De keuze is aan jou.

    Ook voorafgaand aan Dragon Age Inquisition kun je deze keuzes nog maken via Dragon Age Keep. Op deze manier worden jouw gewenste keuzes in het verhaal gemixt. Niets heeft overigens een baanbrekende invloed op het spelverloop. Het gaat vooral om het soort cameos van oude personages dat voorbij komt.

    Een samenvatting van Dragon Age II vind je op de volgende pagina.

    Dragon Age II

    In Dragon Age II ben je een nieuwe held met een nieuw doel. Je verhaal wordt vertelt door Varric, die gevangen is genomen door Chantry Seeker Cassandra. Het verhaal wordt verteld door middel van Varrics flashbacks.

    Je naam is Hawk en je bent in Lothering op het moment dat de Darkspawn uit Dragon Age Origins de koning en de Grey Wardens verslaan aan het begin van het verhaal. Samen met je familie vlucht je naar Kirkwall. Op weg naar de stad wordt je broertje of zusje (dit ligt aan je klasse) vermoord door een Darkspawn Ogre. Je verslaat de Ogre, maar het ziet ernaar uit dat jij en je familie het niet gaan overleven.

    Flemeth in Dragon Age II

    Dan verschijnt er uit het niets een draak die alle Darkspawn verdrijft. De draak verandert in Flemeth, de heks en de moeder van Morrigan die in Dragon Age Origins Alistair en jouw Grey Warden van de Darkspawn heeft gered. Flemeth belooft je te helpen als jij ook iets voor haar doet. Ze geeft je een amulet dat je moet bezorgen aan een Dalish Keeper in de Free Marches. Je gaat akkoord en bereikt de haven waarvan je naar Kirkwall kunt vertrekken.

    Aangekomen in Kirkwall vraag je naar Gamlen Amell, Hawks oom. Hij heeft een huis in Kirkwall waar jullie hopen te verblijven. Maar al snel blijkt dat Gamlen zijn huis niet meer heeft. Hawk en zijn familie kunnen mogen zonder verblijfplaats de stad niet in. De familie kan wel naar binnen als ze beloven om een jaar lang voor hun verblijf in de stad te werken bij de Red Iron mercenaries of de Athenril's smokkelaars. Je kiest één van beide, voltooit een quest en krijgt toegang tot de stad.

    Nu je toegang hebt verkregen tot de stad begint het echte politieke spel. Er gaat een jaar voorbij en hier en daar hoor je gefluister over de Held van Ferelden die de Blight heeft verslagen. Je begint aan een serie van quests die je helpen je eigen positie in Kirkwall te versterken. Je ontmoet Varric voor het eerst tijdens een expeditie naar de Deep Roads om schatten te zoeken. De expeditie wordt een regelrechte ramp en eindigt in de dood of het vertrek van Hawks overgebleven broertje of zusje (degene die het begin van het verhaal overleefde).

    vechten tegen de Qunari in Dragon Age II

    Drie jaar later krijgt Hawk de taak om de problemen met de Qunari in Kirkwall op te lossen. De Qunari kwamen drie jaar eerder naar de stad en zijn nooit meer weggegaan, al weigeren ze om zich aan de regels en wetten van de stad te houden. Terwijl Hawk erachter probeert te komen waarom de Qunari in Kirkwall zijn, loopt alles uit de hand. De anti-Qunari factie heeft besloten om de Qunari met geweld uit de stad te verdrijven. Ondertussen voegen steeds meer criminelen zich bij de Qunari.

    Ondertussen wordt Hawks moeder, Leandra ontvoerd door een bloodmage. Hawk vindt en vermoordt de bloodmage, maar het is te laat om zijn moeder nog te redden. Uiteindelijk komt Hawk erachter waarom de Qunari in Kirkwall zijn. Ze zijn op zoek naar een gestolen Artifact. De onrust wordt zo erg dat de Qunari besluiten om de stad te veroveren. Hawk verovert de stad weer terug en schakelt de Qunari leider uit. Op dit moment wordt hij tot de 'Champion van Kirkwall' benoemd.

    Nog drie jaar later is het nog altijd chaos in Kirkwall. Nu heeft de stad last van Knight-Commander Meredith, die de stad met een ijzeren vuist regeert. Meredith wordt uitgedaagd voor de first enchanter Orsino, hoofd van de Circle of Magi. Hier ligt de grondslag voor de rebellie tussen mages en templars waar je in Dragon Age Inquisition ook mee te maken krijgt. Opnieuw, net als in Origins, moet je als Hawk kiezen tussen de templars of de mages. Aan de kant van de templars vind je overigens commander Cullen, die in Dragon Age Inquisition als een van je adviseurs dient.

    Knight Commander Meredith in Dragon Age II

    Het maakt niet uit welke kant je kiest, uiteindelijk vermoord je sowieso Orsino, omdat blijkt dat hij aandeel had in de dood van je moeder. Je keert je uiteindelijk ook tegen Meredith, of je nou voor de templars hebt gekozen of niet. Cullen steunt je in deze beslissing. Je komt er namelijk achter dat ze het levensgevaarlijke rode lyrium koopt. Door het drinken van de rode lyrium is ze ervan overtuigd dat ze alle mages moet uitroeien en kun je niets anders doen dan haar vermoorden.

    Hawk wordt na het verslaan van Meredith verkozen tot Viscount, de leider van Kirkwall. Het spel keert terug naar Varric en Cassandra, waar Varric vertelt dat Hawk en zijn companions uiteindelijk uit elkaar groeien en dat Hawk tijdens zijn tijd als Viscount verdwijnt. Je komt er ook achter dat de rebellie van de mages sinds Kirkwall alleen maar erger is geworden en dat de templars geen onderdeel meer zijn van de Chantry zodat ze tegen de mages kunnen vechten.

    Cassandra is tevreden met het verhaal en vertelt Varric dat Hawk de enige is die het gevecht tussen de mages en de templars kan stoppen. Ze laat Varric gaan nu ze erachter is dat hij niet weet waar Hawk is. Buiten praat ze met Leliana die ook Seeker is en een companion van de Grey Warden was in Dragon Age Origins. Samen zijn ze het eens dat alleen de Warden of Hawk de burgeroorlog tussen de mages en templars kunnen stoppen.

    Corypheus in de Dragon Age II Legacy DLC

    Legacy DLC

    Ten slotte: in een van de DLC van Dragon Age II, Legacy, ontmoeten we Corypheus. Hij staat ook wel bekend als de 'Elder One' en zit gevangen in een kerker die gebouwd is door de Grey Wardens in de Vimmark Mountains. De beveiliging van de gevangenis wordt steeds zwakker dus de Grey Wardens moeten beslissen wat ze met Corypheus doen. De één wil hem als wapen tegen de Darkspawn gebruiken, de ander wil hem vermoorden.

    Corypheus wordt vrijgelaten en verslaat Hawk en zijn companions in een moment van verwarring. Het ziet ernaar uit dat hij in staat is om de Grey Wardens te beheersen met zijn gedachten. Alleen iemand die geen Grey Warden is kan hem dus verslaan. Hawk krijgt uiteindelijk deze taak op zich en moet Corypheus verslaan.

    Terwijl Varric dit Legacy verhaal aan Cassandra vertelt, laat Cassandra weten dat ze Varric niet helemaal gelooft. Als Cassandra Varric vraagt of er nog meer in dit verhaal schuilt, antwoordt Varric het volgende: "Ja, maar dat is nog niet gebeurd."

    Net als bij Dragon Age Origins worden veel onderdelen van het verhaal bepaald door de keuzes die je zelf maakt. Ook deze kun je voor jezelf uitzoeken op Dragon Age Keep. Lees ook onze Dragon Age Inquisition review, zodat je helemaal bent voorbereid op de release!

    Dragon Age: Origins

    Verkijgbaar vanaf 5 november 2009

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.