Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features - Diepgaande RPG [gespeeld op E3]

Article
donderdag, 21 juni 2018 om 9:21
xgn google image
Ben je klaar met westerse RPG’s die eindeloos versimpeld worden? Dan hebben wij de game voor jou. De Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features die wij gezien hebben op E3, maakten ons in ieder geval vrolijk.

Een persoonlijk verhaal

Eén van de gaafste Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features is de manier waarop jij je eigen avontuur naar jouw hand kan zetten. Zoals in zo veel andere games kan je aan het begin van de game een eigen personage in elkaar zetten. Het uiterlijk, geslacht, ras (inclusief undead variant van elk ras) en class van het personage zijn bijvoorbeeld onderdelen die je kan kiezen. Dit is op zichzelf staand niet zo bijzonder, maar dit volgende gedeelte wel.
In deze game kan je namelijk kiezen uit verschillende onderdelen van het verhaal achter jouw personages en zelfs je complete eigen class samenstellen. Er zijn ook voorgekookte personages die een vooraf bepaald verhaal hebben, maar je kan ook je creativiteit loslaten en de verhaalonderdelen van andere personages samensmelten tot jouw eigen epos.
De achtergrond die je voor jouw personage kiest heeft invloed op hoe het verhaal verloopt en op de interacties die je met andere personages in de game hebt. Als je bijvoorbeeld voor het verhaal van de Red Prince kiest krijg je in alle dialogen de optie om mensen als je onderdaan aan te spreken.
134504

Gevecht met de elementen

De turn-based gevechten zijn een belangrijk deel van de Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features. Hoewel de overworld zich in echte tijd afspeelt, zijn de gevechten op de old school manier. Als je in de wereld een verrassingsaanval uitvoert zal jij eerst mogen aanvallen tijdens de combat. De gevechten werken zoals in veel andere games: je besteedt punten om acties te doen zoals lopen en magische aanvallen en je geeft de beurt door aan je tegenstander als ze op zijn.
Op dit gebied is Divinity Original Sin 2 Definitive Edition dus niet bijster origineel, maar wanneer iets goed werkt is er ook geen reden om het aan te passen. Meer uniek is de manier waarop de elementen verwikkeld raken in gevechten. Doe je bijvoorbeeld een aanval met vuur, dan vliegt de grond in de fik en nemen vijanden (en jij!) schade als je er in rondloopt. Ligt er olie op de grond, dan wakkert dit het vuur aan.
Ook is er een soort steen papier schaar principe van toepassing. Als er brand is, kan je dit uitmaken met water of je kan een vergiftigd stuk grond weer neutraal maken met vuur. Dit spelen geeft de game een uniek element dat het meer uniek maar dan het misschien op het eerste gezicht lijkt. Gelukkig is dit niet de enige feature die daarvoor zorgt.
134509

Samen sterker!

Wat wij ook één van de leukste Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features vonden, is de co-op feature. Dit werkt alleen net wat anders dan je misschien gewend bent. In plaats van dat je de game start met twee personages en voor co-op kiest, moet je eerst een bepaald punt in het verhaal bereiken. Er zijn namelijk specifieke personages die je kan rekruteren als jouw partner.
Pas wanneer ze bij jouw party zijn gekomen, kan een tweede speler meedoen. Een aparte manier om co-op te regelen naar onze mening en we vragen ons af waarom er voor deze omslachtige manier gekozen is. Dit had een verbetering kunnen zijn in de Definitive Edition die dus niet gemaakt is. Als je dan eenmaal wel bent toegekomen aan co-op zit je partner gelukkig niet aan één soort personage vast.
Wanneer je iemand bij je voegt kan je in feite zelf bepalen wat voor soort skills ze hebben. Biedt iemand zich aan als mage terwijl je dat zelf al bent? Geen probleem, door middel van dialogen kan je er voor zorgen dat hij of zij zich als thief gedraagt. Het is weer een element dat goed bijdraagt aan het ‘creëer je eigen avontuur’ sfeertje dat de game uitstraalt.
134510

Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features gaan niet alleen op de vuist

Een groot deel van deze special hebben we het gehad over vechten en het vechtsysteem, maar gelukkig is dat niet alles dat de game biedt. In ware klassieke RPG stijl krijg je in de game een diepgaand dialoogmenu voorgeschoteld waar liefhebbers echt van zullen smullen. Ieder gesprek geeft je de mogelijkheid om allerlei kanten op te gaan en situaties op allerlei manieren op te lossen.
Een goed voorbeeld hiervan is een scène waarin een elf wordt bedreigd door iemand op straat. Je kan de gewelddadige held uithangen en de belagers te lijf gaan, of je lost het op een vredige manier op en overtuigt ze om zonder bloedvergieten weg te gaan. Anderzijds kan je ook gewoon jezelf bij de overvallers voegen en het slechte pad bewandelen.
Wij kregen het gevoel dat dit systeem genoeg diepgang had, meer zelfs dan grote games als Fallout 4. Wie de diepgang daar miste zal het hier wel vinden. Overigens een leuk detail is de Britse verteller die de gebeurtenissen tussen de dialogen omschrijft. Hierdoor voelt de game als een Dungeons & Dragons sessie, met een Game Master die aan het vertellen is.

Gemaakt voor consoles?

Eén van de Divinity Original Sin 2 Definitive Edition features is het feit dat de game voor het eerst op consoles zal verschijnen. Toen wij de game konden spelen was dit ook een consoleversie, maar we vroegen ons meteen al af of dit een game is die wel echt geschikt is voor consoles. Vergeleken met het meer op actie georiënteerde Diablo III kregen wij het idee dat de op pc-gerichte interface niet helemaal lekker werkt op consoles.
Het kiezen van items en beheren van je inventory is gewoon duidelijk gemaakt voor een muis, wat het navigeren door de menu’s lastiger maakte dan het hoorde te zijn. Ook tijdens gevechten was het nog wel eens moeilijk om te bepalen wat je nou precies aan het doen was. Zelfs in de wereld waar je vrij kan rondlopen wisten we soms niet helemaal wat we aan het doen waren.
Op een gegeven moment raak je na langer spelen hier wel aan gewend, maar het blijft jammer dat er niet veel gedaan lijkt om deze game puur op consoles gericht te maken. Desondanks belooft Divinity Original Sin 2 Definitive Edition een hele diepe RPG te worden die zelfs met de schoonheidsfoutjes op console prima te spelen is. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de volledige game!
Divinity Original Sin 2 Definitive Edition komt op 31 augustus dit jaar naar de PlayStation 4 en Xbox One.

Populair Nieuws