Dit maakt Horizons muziek zo uniek!

Article
woensdag, 09 februari 2022 om 14:00
horizon forbidden west aloy vogelf1643202495
Horizon Zero Dawn kwam in 2017 uit en wist op vele vlakken een goede indruk achter te laten. Eén van de aspecten die veel geprezen werd, was de audio van de game. De trommelvliezen van vele spelers werden op bijzonder toffe muziek getrakteerd en wij vertellen je hier precies wat de muziek van Horizon zo uniek maakt!
De soundtrack van Horizon Zero Dawn (en uitbreiding The Frozen Wilds) is ontstaan via een samenwerking tussen Joris de Man, The Flight, Niels van der Leest en Jonathan Williams. Het vijftal (The Flight bestaat uit het duo Joe Henson en Alexis Smith) heeft een bak aan kennis als het aankomt op het maken van uniek geluid. Zo was The Flight mede verantwoordelijk voor de muziek van Assassin’s Creed IV: Black Flag, terwijl Joris de Man voor Killzone 2 nog de Ivor Novello Award voor Best Original Video Game Score won.

Drie pilaren

Voor Horizon Zero Dawn ging het vijftal op zoek naar manieren om zo authentiek mogelijk de soundtrack te maken. Hierbij lag de focus op de drie grote pilaren van de game: machines, natuur en de stammen. Iedere pilaar heeft een eigen geluid en voor de artiesten was het de taak om hierin een goede balans te vinden.
Het geluid van de machines vinden bleek uiteindelijk nog best gemakkelijk te realiseren. De koude, kille machines werden vergezeld door mechanische tonen van synths, terwijl je ook ijzeren en metalen objecten hoort die tegen elkaar aan worden geslagen. Verder zijn de machines zelf erg hi-tech, dus ook dat wilde The Flight graag terug laten keren in de muziek.
Opvallend is dan ook hoe de tonen van de robots in contrast staan met de muziek van de natuur. Doordat de natuur zo kleurrijk en levendig oogt, wilden de artiesten dat de muziek blijdschap en geluk uitstraalde. Voor de artiesten was dit dan ook de gemakkelijkste pilaar.
horizon forbidden west 4f1622150852

Instrumenten herontdekken

De moeilijkste pilaar bleek het geluid voor de stammen. In principe heb je te maken met mensen die op primitieve manier leven en de aarde opnieuw van mensen voorzien, maar dan wel in een wereld die al eens enorm hi-tech was. Wat voor muziek zouden die maken?
Voor de muziek heeft het team er dan ook voor gekozen om veel instrumenten opnieuw uit te vinden. Instrumenten gebruiken zoals we dat vandaag de dag doen zat er simpelweg niet in. Dat zou de nieuwe mensheid immers ook niet doen.
Allerlei experimenten volgden, zoals het bespelen van cello’s met plectrums en zelfs gebogen gitaren werden gebruikt. Joris de Man koos uiteindelijk voor een palet van analoge synths, de cello, een contrabassfluit en Circle Percussion. Centraal in de muziek staat dat de geluiden enigszins met simpele instrumenten gecreëerd konden worden, zoals de nieuwe mensheid dat eventueel ook zou doen.
horizon zero dawn trailer uitgebracht 104309

Aloy’s muzikale kant

Stammen maken namelijk vaak hun muziek door op dingen te slaan, ergens op te blazen of door hun eigen stem te gebruiken. Joris de Man wilde dit ook in de soundtrack verwerken en in zijn gedachte had hij een vrouwelijke stem in gedachte. Hij wilde een sterke, maar ook tedere stem hebben en na wat vrienden te spreken, kwam Julie Elven ter sprake.
Een kleine test later werd Elven officieel de vocalist van de soundtrack. Ze werd als het ware de muzikale stem van Aloy die je hieronder terug kunt horen in Aloy’s Theme.

Geen connecties

Wat het maken van de muziek rondom de stammen nog moeilijker maakte, is het ontwijken van bestaande soorten muziek. Het audioteam kreeg als instructie om de muziek van de stammen niet te baseren op geluiden van al bestaande stammen. Vanuit helemaal niets moesten de artiesten een creatieve waterval aan muziek verzinnen en daarbij ook nog eens rekening houden met de verschillen tussen de stammen.
In Horizon Zero Dawn kun je verschillende stammen tegenkomen. Zo is er de Nora-stam, Carja-stam en bijvoorbeeld de Banuk. Deze variëren in de game erg als het aankomt op technologische vooruitgang en dat moesten de makers in de soundtrack ook terug laten keren.
horizon forbidden west slangf1642430571

Andere tak van sport

Naast de soundtrack van Horizon Zero Dawn is er nog een ander aspect dat de audio zo bijzonder maakt. Het betreft de geluiden in de game. Specifiek doelen we daarmee op de geluiden die de machines maken. De bijzondere tonen die de robots produceren zijn immers van essentieel belang voor de gameplay.
De lokroep van vrijwel iedere machine die je in Horizon Zero Dawn vindt, geeft je een belangrijke tip wanneer Aloy op het punt staat om aangevallen te worden. Het geluid van de machines is dan ook veruit één van de belangrijkste aspecten. Wat daarbij het meest opvalt, is hoe uniek de geluiden zijn die uit de mechanische vijanden komen.
horizon forbidden west headerf1643114569

Herkenbare klanken

Het zal je misschien niet verbazen, maar deze geluiden zijn gebaseerd op de dieren waar de machines op lijken. Zo wordt duidelijk in documentaire The Making of Horizon Zero Dawn. Voor regisseur Mathijs de Jonge was het idee dat spelers moesten weten welke vijanden er in de buurt waren zonder dat je ze zag.
Wat misschien nog wel toffer is, is dat je in Horizon Zero Dawn kunt horen wat de machines aan het doen zijn. De geluiden verschillen afhankelijk van het gedrag van de robots. Alleen op basis van de audio kun je het gedrag van de robots achterhalen, wat het audio-ontwerp eigenlijk alleen maar indrukwekkender maakt.
Of de muziek van het volgende deel ook net zo indrukwekkend wordt, gaan we binnenkort merken. Horizon Forbidden West, het vervolg op de 2017-game van Guerrilla, staat namelijk voor 18 februari 2021 op de planning. Voor jou hebben we hier alvast alles wat je over Horizon Forbidden West moet weten op een rijtje gezet!