Disintegration gameplay mixt RTS met FPS [gespeeld op gamescom]

    Toen Halo in 2001 uitkwam op de Xbox was het niet alleen een baanbrekende titel, maar een klassieker die de geschiedenisboeken in ging. Mede-bedenker van de game, Marcus Letho, komt met zijn nieuwe studio V1 Interactive met een gloednieuwe titel, Disintegration genaamd en wij gingen met de game aan de slag. Onze bevindingen van de Disintegration gameplay lees je hier!

    Tijdens gamescom 2019 gingen we met een scala aan games aan de slag, maar misschien was de meest intrigerende titel wel Disintegration van de kleine studio V1 Interactive. De studiovlag waait onder de banieren van Private Division, de nieuwe afsplitsing van Take-Two Interactive, het grote bedrijf dat ook 2K (Borderlands, Evolve) en Rockstar (GTA, Red Dead Redemption) overziet. Deze nieuwe tak richt zich op kleinere titels van befaamde bedenkers, zoals Ancestors: The Humankind Odyssey (van de maker van Assassin's Creed) en The Outer Worlds (de nieuwe titel van de makers van Fallout: New Vegas). Nu is het de beurt aan de maker van Halo om zijn nieuwe hersenspinsel te tonen en dat zorgt tot nu toe voor gemixte gevoelens...

    Het zoveelste sci-fi verhaal

    De titel oogt op het eerste gezicht niet heel bijzonder, want het is de zoveelste game die een futuristische setting gebruikt om een verhaal te vertellen over de mensheid die is doorgeslagen in het gebruik van technologie. Dit uit zich vooral door de kwaadaardige heerschappij van de Rayonne die alles en iedereen wil verplichten om zich te integreren met robots. Jij neemt de rol van Romer op je die zich hier tegen verzet en weer mens wil worden.

    Samen met een kleine groep rebellen vecht je tegen het autoritaire systeem en dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar het is een verhaal dat we al honderd keer eerder gehoord hebben. De vraag is dan ook hoe Disintegration zich wil gaan onderscheiden van de concurrentie, want dat is iets wat we tot nu toe nog niet in grote mate hebben gezien. Ten minste, als het op het verhaal aankomt.

    Een bijzondere cocktail

    Disintegration heeft namelijk ook nog een multiplayer die veel meer lijkt te bieden. Deze mixt namelijk FPS-elementen met dat van een RTS en dat zorgt al snel voor een cocktail waarbij je zowel moet nadenken, communiceren en schieten alsof je leven er vanaf hangt. Tijdens onze Disintegration gameplaysessie gingen we aan de slag met de modus Retrieval, wat in de essentie een andere naam is voor Capture The Flag.

    In de basis ziet een match in multiplayer er als volgt uit: je speelt in twee teams van vijf, waarbij iedere speler vanaf een hoverbike zijn positie inneemt en een klein groepje van drie soldaten aanstuurt. Die soldaten kun je verschillende kanten opsturen, je laten volgen en gebruiken in de aanval door hun speciale superaanval te activeren. Daarbovenop kun jij in de Disintegration gameplay als teamleider vanaf je vliegmotor ook nog lekker knallen op de vijand, met een boost je uit een benauwde situatie werken en (doordat je wat hoger vliegt) goed je groepje soldaten aansturen.

    De keuze is reuze

    Voordat je ten strijde trekt in de Disintegration gameplay is het natuurlijk wel van groot belang dat je slim kiest welke klasse je wordt. Iedere klasse heeft namelijk een andere crew en blikt uit op een ander gebied. Zo heb je een snelle klasse met weinig levenspunten die goed is in het verlammen van de vijand en heb je een tank die overal doorheen kan beuken. Het is slechts een kleine greep uit het scala van klassen waaruit je kunt kiezen.

    Zodra je je klasse hebt vastgesteld kun je ook nog kiezen uit allerlei wapens, vaardigheden, skins, badges en emotes om jouw crew zijn eigen persoonlijkheid te geven. Dit is niet nieuw voor een multiplayertitel, maar wel een toffe toevoeging waarvan we nu al weten dat we veel te lang in de menu's gaan zitten om ons personage helemaal tot in de puntjes uit te werken. Helaas moeten we nog wel even wachten tot het zover is.

    Disintegration gameplay smaakt naar meer

    De Disintegration gameplay was één van de meest unieke cocktails die we dit jaar tijdens gamescom onder de knoppen kregen. We kunnen stiekem dan ook niet wachten om nog veel meer te spelen. Helaas moeten we daarvoor wel nog even geduld hebben. De game heeft namelijk nog geen releasedatum, maar wel een jaar en dat is 2020. Tot die tijd wachten we met smart af!

    Disintegration

    Verkijgbaar vanaf 30 june 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.