Dishonored features - Wat maakt de game zo speciaal?

    Dishonored is voor sommigen het beste spel ooit en anderen hebben er nog nooit van gehoord. Dishonored 2 komt volgend jaar uit en laatst zijn we nog lekker getrakteerd met de Definitive Edition van het eerste deel. We bespreken de Dishonered features en waarom de game zo tof is.

    Er zijn veel elementen die ertoe leiden dat Dishonored echt wel gezien mag worden als een genre apart. Er zijn veel aspecten die revolutionair zijn, maar ook veel aspecten die voortkomen uit andere topgames. Een aantal van deze bijzonderheden zullen wij in dit artikel bespreken. Deze features maken Dishonored de topgame die hij is. Kijk je mee naar toffe Dishonores features?

    Meeslepend verhaal

    Laten we beginnen met het verhaal. In Dishonored neem je de rol op je van Corvo, die verraden wordt en de gevangenis in moet voor een moord die hij nooit gepleegd heeft. Eenmaal ontsnapt uit de gevangenis kom je terecht bij een geheime organisatie die met jouw hulp orde op zaken probeert te stellen. Gedurende de missies zul je heel veel keuzes moeten maken die allemaal invloed hebben op het verhaal.

    Corvo sluipt, rent en klautert heel de stad Dunwall door op zoek naar gerechtigheid. Daarnaast zijn er talloze zij-missies met ook ieder hun eigen verhaal. Sommige keuzes en zelfs sommige interacties kunnen bepalende gevolgen hebben, het einde kan zelfs veranderen. De wereld van Dishonored heeft zelfs een eigen religie. Er zijn echt heel veel redenen waardoor mensen echt bevangen worden in dit verhaal. Het verhaal is dus een absoluut pluspunt.

    First person echt een meerwaarde

    Wat daarnaast ook vrij speciaal is, is dat alles gebeurt in first person. De combat, het sluipen, de interactie, de cutscenes, eigenlijk alles. De hele game is hier dan ook op gebaseerd. Je kan bijvoorbeeld door sleutelgaten kijken, of om hoekjes heen kijken door te leunen. Het is niet alleen leuk om zo'n game in first person te spelen, het werkt ook nog eens heel erg goed en er zitten echt duidelijk voordelen aan.

    Het looten en stelen wordt op deze manier namelijk ook veel leuker. Op dit vlak is de game heel erg te vergelijken met Thief, waar de hoofdrolspeler ook sluipt, steelt en in first person rondloopt. Maar desondanks dat Thief helemaal om dit principe heen gebouwd is en Dishonored niet, doet Dishonored dit zeker net zo goed en misschien zelfs wel beter. First person is echt iets om naar uit te kijken als je voor het eerst Dishonored opstart.

    Keuzes, keuzes, keuzes

    Zoals eerder al aangehaald spelen keuzes een belangrijke rol. Het gaat hierbij niet alleen om simpele keuzes als welke uitrusting gebruik ik, welke upgrades wil ik of welke reactie kies ik bij interacties, maar ook om hele belangrijke keuzes, zoals je hele speelstijl. Wil je stealth? Hack 'n slash? Niemand doden? Iedereen doden? Het zijn allemaal keuzes die je gedurende het spel moeten maken.

    Eén van de leukste dingen aan Dishonored is misschien wel dat je heel veel vrijheid krijgt. het missie gebied is vaak wel beperkt, maar er zijn zoveel manieren om te werk te gaan, zoveel paden te bewandelen en zoveel manieren om voorbij obstakels te komen. Om maar een voorbeeld te noemen een Wall of light (een elektrisch beschermde doorgang). Hier kun je de energiebron kapotmaken, je kan er omheen gaan, maar je kan hem ook hacken zodat vijanden er door geraakt worden.

    Opties, opties, opties dus. In Dishonored word je echt helemaal vrijgelaten tijdens missies. Je kan zelfs helemaal van het pad afdwalen om een zij-missie te doen, die op zijn beurt jou weer een rune of bone charm oplevert om te upgraden. En welke bone charms en welke upgrade je kiest kun je dan ook weer zelf kiezen. Allemaal keuzes dus waar je goed over na moet denken en die ook weer enorm veel diepgang geven aan de game.

    Vrijheid blijheid

    De meeste mensen die bekend zijn met Dishonored zullen zeggen dat je Dishonored simpelweg niet maar één keer kan spelen. De belangrijkste reden daarvoor is dat er meerdere eindes mogelijk zijn. Hierbij is de speeltstijl die je aanneemt met Corvo van groots belang. Eerder werd al verteld dat er heel veel keuze is qua speelstijl en dat je eigenlijk alle kanten opkan met als uiterste hack 'n slash iedereen doden, of stealth en niemand doden.

    Gebaseerd op deze keuze ga je weer wapens kiezen. Kruisboog met pijlen of met verdovende middelen? En je kiest ook op basis hiervan de upgrades. Meer health of door muren heen kunnen kijken? Je speelstijl is dus van groot belang en vergt veel overwegen. De meeste mensen spelen Dishonored dan ook meerdere keren om meerdere speelstijlen uit te proberen. Normaal zou dat verloren tijd zijn, maar bij Dishonored loont dit.

    Dishonored is uniek

    Als we dus kijken naar Dishonored zien we een revolutionaire game. Op de markt gebracht door Bethesda en Arkane studios in oktober 2012, opnieuw uitgebracht op de PlayStation 4 en Xbox One in augustus 2015 en een vervolg gepland voor 2016. Speciaal en uniek door het boeiende, meeslepende verhaal, het perfecte gebruik van first-person, de verschillende te maken keuzes en hun uitwerkingen maar vooral de speelstijl en de mogelijkheden daarbij.

    Dishonored is een game die jammer genoeg qua stijl niet bij iedereen aanslaat, maar het is echt een game die de moeite waard is om een keer op te pakken.

    Dishonored 2

    Verkijgbaar vanaf 11 november 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.