Dishonored Definitive Edition Review - Nogmaals strijden voor eer

dinsdag, 08 september 2015 om 18:00
Dishonored keert terug met een Definitive Edition naar de Xbox One en PlayStation 4. Met alle extra content springen we terug in de wereld van paniek en verraad. Lees hier onze Dishonored Definitive Edition review.
Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: er is niet veel veranderd aan het spel. Natuurlijk zijn er verbeteringen, maar niks ten aanzien van verhaal, gameplay en content. De Definitive Edition van Dishonored is dus niets meer dan een port/remastered version van de originele Dishonored op de last-gen consoles.
Niet per se iets slechts natuurlijk, aangezien deze game steengoed was. Daarnaast gaat het niet voor niets om een Definitive Edition en niet om een geheel nieuwe game. Is er dan nog wel genoeg reden om Dishonored aan te schaffen? Zeker, al is het alleen al vanwege het verhaal.

Het verhaal blijft meeslepend

Dunwall, een geplaagde stad vol met ratten en slechteriken. De keizerin wordt voor je neus vermoord en de enige mogelijke troonopvolger gekidnapped. En wie krijgt de schuld? Natuurlijk jij, als Corvo, de hoofdrolspeler in Dishonored. Samen met een geheime ondergrondse organisatie probeer jij de macht terug in handen te krijgen van de verraders die momenteel de macht overgenomen hebben. Tegelijkertijd heerst er ook een plaag waaraan heel veel mensen reeds gestorven zijn.
Het verhaal is, zoals eerder aangehaald, nog steeds erg meeslepend. De manier van spelen die jij als Corvo aanneemt kan zelfs de uitkomst van het verhaal beïnvloeden. Iedereen is tegen je, van guards tot ratten, maar toch probeer jij Emily te vinden en haar te plaatsen als rechtmatige troonopvolgster. Een kat in het nauw maakt echter rare sprongen.
Dishonored Defintive Edition review

Betere consoles, betere graphics

Al sinds de eerste trailers was al bekend dat de game er grafisch flink op vooruit gegaan was. En ook bij de uiteindelijke versie blijkt dat het geval te zijn. Dishonored springt letterlijk van je scherm af. De kleuren zijn fantastisch, het contrast geweldig en de belichting fenomenaal. Bedenk hoe goed Dishonored eruit zag op de Xbox 360 en PlayStation 3 en voeg dat samen met de kracht van de PlayStation 4 en Xbox One.
Het water, het spetterende bloed, de special effects van je krachten; de verbeterde graphics voegen in bijna iedere seconde wat toe aan Dishonored Definitive Edition. Aan de andere kant moet wel gezegd worden dat er hier alleen gesproken wordt over de console-versies van de game. De PC-versie kende deze grafische pracht al langer. Daarnaast zaten alle extra content en exclusieve bonussen reeds in de Game of the Year editie van Dishonored.
Dishonored Defintive Edition review

Dishonored speel je meerdere keren uit

Dishonored speel je niet uit om vervolgens jarenlang is de kast te leggen. Als je de game echt tof vond, speel je hem een aantal keer uit en bewandel je iedere keer verschillende paden. Je maakt verschillende keuzes om via een andere weg naar het einde te komen. Waarom zou je de game dan niet op PlayStation 4 of Xbox One kopen als je Dishonored al een keer uitgespeeld hebt? Dishonored Definitive Edition is dus niet alleen voor nieuwkomers, maar zeker ook voor terugkomers.
Wij zeggen niet dat je per se deze versie moet kopen, maar er is altijd reden om Dishonored nogmaals op te pakken. De originele versie dateert inmiddels alweer uit 2012 en met verbeterde graphics en alle extra content staat Dishonored Definitive Edition garant voor plezier, hoe vaak je de game ook speelt. Altijd en helemaal hetzelfde zal het in ieder geval niet zijn. Dit neemt overigens niet weg dat het gaat om een remaster. Qua gameplay en verhaal is er niets veranderd.
Dishonored Defintive Edition review

Extra Dishonored content

Hoewel al eerder aangehaald werd dat de extra content ook al in de Game of the Year editie van Dishonored verkrijgbaar was, is het toch wel lekker om die content er gratis en voor niets erbij te kunnen krijgen. Zeker als je nagaat dat Dishonored nog helemaal niet speelbaar was op de PlayStation 4 en Xbox One. Mocht je dus jarenlang onder een steen gelegen hebben en Dishonored nog niet gespeeld hebben is dit het perfecte moment om de game op te pakken.
De extra content bevat The Knife of Dunwall en The Brightmore Witches waarin je speelt met Daud. Het verhaal van Daud loopt parallel en zelfs samen met het verhaal van Corvo in Dishonored. Daarnaast krijg je ook de pre-order bonussen waaronder enkele charms en perks. Deze geven je een kleine voorsprong als het gaat om de strijd tegen het kwaad.
Dishonored Defintive Edition review

Betere consoles, betere laadtijden... of niet...

Ja, als je dan je Xbox One of PlayStation 4 opstart om een spel te spelen dat in 2012 al uitkwam en alleen grafisch verbeterd is verwacht je ook wel wat power. De PlayStation 4 en Xbox One zijn immers veel krachtiger, sneller en beter dan de Xbox 360 en PlayStation 3. Dit is echter alles behalve te merken aan de laadtijden. Je zou zelfs zweren dat deze langer zijn dan in de originele last-gen versie. Een gemiste kans.

Character progress in Dishonored Definitive Edition

Dat gezegd hebbende keren we terug bij de extra content. In een game als Dishonored is het de bedoeling dat je geld spaart en beslissende keuzes maakt betreffende ability's en perks. Als je zuurverdiende (gestolen) geld gaat dan naar character progression waarin je alles steekt om Corvo zo te maken dat hij helemaal aangepast is aan je speelstijl. In missie twee gebeurt er echter iets ongelooflijks.
Net zoals bij de Game of the Year edition kom je in een kamer waarin heel veel geld en alle pre-order bonussen zo op te rapen zijn. Als je deze oppakt kun je de gehele character progression wel vergeten. Je bent binnen een paar seconden eigenlijk behoorlijk over-powered. Al het strijden en het moeite doen wat hoort bij een RPG kan het raam uit. Jammer, aangezien dit er eigenlijk wel bij hoort.
Dishonored Defintive Edition review

Dishonored op zichzelf eigenlijk al heel goed

Hoe je het ook went of keert: Dishonored is een geweldige game. Origineel, Game of the Year of Definitive Edition. Dishonored heeft een unieke stijl, werkt first person perfect uit en biedt eindeloze opties wat betreft manieren om te spelen. De game uitspelen in stilte zonder iemand te vermoorden? Zo veel mogelijk geweld en bloed zien op weg naar het einde? Een rat jouw wil opleggen? Het kan allemaal in Dishonored.

Eens moet de eerste keer zijn

Dishonored is een geweldige game. Dishonored Definitive Edition is beter, maar niet per se de moeite waard om te halen. Grafisch is de game veel beter en het krijgen van de extra content is ook wel lekker, maar verder is er niet veel veranderd. Gameplay en verhaal zijn gewoon hetzelfde en je wordt niet bepaald vrolijk van de laadtijden en character progress.
Desondanks is Dishonored Definitive Edition de beste console-versie beschikbaar van een fantastische game die je absoluut niet mag missen. Als de Definitive Edition als doel heeft om mensen te bereiken die nog nooit Dishonored gespeeld hebben is ontwikkelaar Arkane Studios daar zeker in geslaagd. Een beter instapmoment is er niet.