DiRT Rally 2 features - Waarom lijkt racen in DiRT Rally 2 zo echt?

    DiRT Rally 2.0 zit eraan te komen en wij mochten hem alvast spelen op PlayStation 4! De game brengt het simulatie-aspect nog beter naar de voorgrond en is daardoor uiterst realistisch. Eerder schreven we al een DiRT Rally 2 preview, maar laten we nu eens stilstaan bij de features die de racegame zo echt mogelijk laten lijken.

    10. Realistische besturing

    De besturing van je racewagen in DiRT Rally 2.0 is net als in het echt en verschilt niet veel van de werkelijkheid. Je kan kiezen om de game met de controller te spelen, maar je kan ook kiezen voor een nog betere ervaring en een PlayStation 4 stuur gebruiken. Het maken van een bocht is niet simpelweg je stuur naar links of rechts zwieren. Het is iets gecompliceerder dan dat, je moet op de juiste momenten aanvoelen hoe je moet in -en uitsturen.

    Het stuur kan een paar keer 360 graden draaien en is dus net als een echt stuur, alleen door de scherpe bochten in DiRT Rally 2.0 moet je soms driften om sneller de bocht uit te komen. Dat vereist inspanning en het juiste inschattingsvermogen, net als in het echt dus. De besturing in DiRT Rally 2.0 maakt de game voor een groot deel al heel realistisch.

    9. Parcours bestaan echt

    De parcours zijn net echt in DiRT Rally 2.0. Wacht, dat zijn ze ook! Alle parcours in deze racegame van Codemasters zijn gebaseerd op echt bestaande parcours, of in ieder geval locaties. De parcours liggen in Nieuw-Zeeland, Australië, Spanje, Polen, Argentinië en de Verenigde Staten. De parcours zien er mooi uit en er staan hier en daar mensen langs de kant om je te zien racen.

    De parcours in Nieuw-Zeeland zijn erg zanderig terwijl er ook parcours zijn die uit asfalt bestaan. De parcours zijn getest door professioneel coureur Jon Armstrong om de baan een nog beter gevoel te geven. Wat die parcours ook zo realistisch maakt, zijn de grondtypen.

    8. De verschillende grondtypen

    Voordat je een race of rally start in DiRT Rally 2.0 krijg je te zien welk surface type het parcours heeft. Dit is van groot belang en hier zal de speler tactisch mee om moeten gaan. Zo zijn er parcours met zand, asfalt, glad asfalt, beton, sneeuw of grind. Elk grondtype geeft een ander gevoel en een andere speelwijze. Denk dus goed na over je keuzes als ziet welk grondtype een parcours heeft.

    Wat verder opvalt, is dat de baan, naarmate er meer op geracet wordt, verslechtert. Zo zijn er de tweede keer dat je erop racet meer kuilen en bandsporen te zien dan de eerste keer. Vooral bij regenachtige parcours zie je dat heel goed. Kijk goed uit dat je daarbij niet uitglijdt en vervolgens van de baan afschiet, want elke foutje kan fataal zijn in DiRT Rally 2.0.

    7. Tijdstraffen

    Je kan jezelf wel voorstellen dat er altijd spelers bijzijn die het niet helemaal eerlijk willen spelen. In racegames kan het voorkomen dat spelers bochten afsnijden of totaal overslaan, dat is natuurlijk niet de bedoeling. In DiRT Rally 2.0 is hiermee rekening gehouden. Het afsnijden van een scherpe bocht wordt je namelijk niet in dank afgenomen.

    Je krijgt voor het afsnijden van bochten vaak een tijdstraf in DiRT Rally 2.0, dit om te voorkomen dat racers bochten die net iets te moeilijk zijn overslaan. Een goede oplossing, want zo kan iemand die eerste staat door afsnijden alsnog lager eindigen. Dit gebeurt in het echte leven ook bij racesporten, wederom een realistisch aspect van DiRT Rally 2.0.

    6. Stijgingen en hellingen

    Je krijgt naast het grondtype van een parcours ook te zien hoeveel stijging er in een parcours zit. Zo kun je precies inschatten wat voor race het gaat worden. In het echte leven zie je ook verkeersborden staan met daarop een procentuele stijging van een helling, dit is dus ook in DiRT Rally 2.0.

    Soms zul je op het parcours ook kleine schansen tegenkomen waar je met je auto overheen moet scheuren. Rijdt er niet te hard overheen, want dat kan er voor zorgen dat je auto de balans verliest. Dat is natuurlijk niet ideaal als je gelijk na die schans al een bocht in moet.

    5. Wisselen van kijkmodus

    Je kan in DiRT Rally 2.0 ervoor kiezen om over de baan te racen in verschillende kijkmodi. Je kan schakelen van third-person naar first-person, maar je kan er ook voor kiezen alleen je motorkap te zien. Als je een echte realistische ervaring wilt, is het aangeraden om te kiezen voor first-person modus. Dan zie je namelijk de binnenkant van je scheurbak en haar dashboard, met daarop allerlei leuke informatie.

    Rechtsonder in je scherm zie je je snelheidsmeter, maar als je de ervaring nog realistischer wilt maken, kijk je op je dashboard naar je snelheid. Ach ja, dat is natuurlijk een optie, maar niet voor iedereen even fijn. Kom er dus vooral zelf achter welke kijkmodus voor jouw het beste werkt. Een kwestie van gevoel.

    4. Schade aan wagen telt mee

    In DiRT Rally 2.0 is het van belang dat je je auto enigszins heel houdt. Dit is in het begin misschien heel lastig, maar zal gaandeweg je beter door de bochten komt makkelijker worden. Als je dan toch schade oploopt aan je monster op vier wielen is het wijs die na elke ronde te repareren. Dat is wel nodig, want je wagen gaat steeds slechter presteren indien die meer schade heeft opgelopen.

    Je kan ervoor kiezen om de schade die je wagen krijgt uit te schakelen in het opties-menu. Dan wordt de opgelopen schade automatisch gerepareerd voor je na elke race, maar dat neemt natuurlijk het realistische, simulatie-effect weg. Dat zou heel erg jammer zijn.

    3. Banden selecteren

    Net als in de Formule 1 zijn er verschillende soorten banden beschikbaar waarmee je beter over een bepaalde baan schiet. Sommige banden hebben een andere luchtdruk, een andere groeve of zijn breder/dunner dan andere. Het is van groot belang dat je het goede bandtype kiest voor het juiste parcours. Denk daarbij aan winterbanden bij een glad parcours.

    Voordat je een rally of race begint, kun je je bandtype selecteren. De game geeft zelf al aan welk bandtype aanbevolen is, maar je kan er natuurlijk ook zelf mee spelen. Je kan overigens ook kiezen hoeveel reserve banden je meeneemt op race. Dus stel je hebt een lekke band, is het wel zo handig als je die zo snel mogelijk kunt vervangen.

    2. Auto-assist en andere opties

    In DiRT Rally 2.0 is het mogelijk om je auto-assist aan te passen naar jouw persoonlijke voorkeur. Auto-assist wil zeggen dat het stuur al min of meer automatisch voor je stuurt in bochten. Als je de auto-assist op maximaal zet, wil dit niet zeggen dat je niet meer zelf hoeft te sturen, dat moet namelijk nog wel. Dat sturen wordt alleen wel iets makkelijker.

    Als je het simulatiegevoel een boost wilt geven kies je er natuurlijk voor de auto-assist uit te zetten. In het echte leven heb je toch ook geen stuur dat jou automatisch meehelpt met sturen? Als je dat nog iets te moeilijk vindt, kies er dan voor om de auto-assist beetje bij beetje te verminderen. Dan merk je vanzelf wel dat je er beter in wordt!

    1. Bijrijder geeft informatie

    Wat uniek is aan DiRT Rally 2.0 is dat je een bijrijder naast je hebt zitten die jou laat weten welke bochten eraan zitten te komen. Dat is ideaal, zo kun jij je focussen op de huidige bocht, terwijl je de volgende bocht alvast in je achterhoofd houdt. Het weten van de volgende obstakels is essentieel voor de manier waarop je een bocht ingaat. Neem een makkelijke, linkse bocht bijvoorbeeld ruimer als je weet dat er een scherpe rechtse aan zit te komen.

    De bijrijder geeft daarnaast ook aan of er een heuvel of versmalling op komst is. Bovendien is het handig om te weten hoe scherp een bocht is, dan kun je jezelf alvast voorbereiden en je snelheid aanpassen. Je kan het opties-menu zelf beslissen wat de bijrijder allemaal aangeeft en hoe snel van tevoren hij dat doet. Deze DiRT Rally 2.0 feature maakt de game nog realistischer dan dat hij eigenlijk al is.

    DiRT Rally 2 features – Waarom lijkt racen in DiRT Rally 2 zo echt?

    Dat waren de features die ervoor zorgen dat racen in DiRT Rally 2.0 net echt lijkt. Het is een simulatiespel van Codemasters en komt uit op 26 februari voor Xbox One, PlayStation 4 en PC. Wat vind jij tot nu toe van DiRT Rally 2.0? Laat het ons weten in de reacties!

    DiRT Rally 2.0

    Verkijgbaar vanaf 26 february 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.