Met de eerste DiRT Rally in 2015 wilde ontwikkelaar Codemasters maar één ding bereiken: het maken van de meest authentieke rally ervaring tot op heden. De game was redelijk pittig en bood vooral voor veel hardcorespelers een prettige uitdaging. Door het hoge simulatiegehalte werd de game goed ontvangen.

Het succes van DiRT Rally scheen ook gedeeltelijk door in de indirecte opvolger DiRT 4. Naast de meer casual ervaring die deze game wilde bieden, was er ook een instelling om de handeling meer simulatiegericht te maken. Na DiRT 4 merkte Codemasters dat de spelers toe waren aan een vervolg op DiRT Rally.

DiRT Rally 2.0 preview

Dansen over de stage

In Londen konden wij zowel een rallystage, als een rallycrosswedstrijd in de game uitproberen. De rallystage bracht ons naar een uitdagend parcours in Nieuw-Zeeland en we mochten plaatsnemen in een Volkswagen Golf GTI 16V. Het eerste wat opviel is de vernieuwde handling van de wagen: deze is namelijk echt een flink stuk verbeterd ten opzichte van het toch al prima model van DiRT Rally. Codemasters heeft voor de ontwikkeling van DiRT Rally 2.0 hulp gevraagd aan rallycoureurs zoals Jon Armstrong om de beste rallyervaring te creëren.

Dat is ook erg goed te merken. Scheuren over de ruwe ondergrond van Nieuw-Zeeland komt echt tot zijn recht in DiRT Rally 2.0, in elke bocht leef je met de auto mee. Het voelt allemaal erg natuurlijk aan en spelers die bekend zijn met de serie zullen zich ook al snel thuis voelen. In de juiste handen danst de auto bijna over de weg, zowel wanneer je met een controller als met een stuur speelt.

Verder lijkt de besturing toegankelijker te zijn dan in DiRT Rally het geval was. Hardcore racers hoeven zich geen zorgen te maken, want de game is net zo uitdagend als DiRT Rally en elk foutje wordt hard afgestraft. Door een lagere instapdrempel kunnen ook casual spelers van de game genieten.

Kapot rijden

Nieuw in de rallymodus is de toevoeging van track degradation. De bedoeling van dit systeem is dat de baan, naarmate deze meer gebruikt wordt, steeds slechter wordt. Dit houdt in dat er na verloop van tijd bijvoorbeeld meer kuiltjes in de weg komen of onderdelen op de weg blijven liggen. Zeker in regenachtige situaties zal de baan veel te lijden hebben.

Je moet straks dus echt een verschil gaan merken tussen wanneer je als honderdste van start gaat en de rest er letterlijk een puinhoop van heeft gemaakt of als je als allereerste mag racen. Daarom zal je zo ver mogelijk vooraan willen starten, zodat je van de beste baancondities kan genieten. Dat moet het een stukje makkelijker maken om op de baan te blijven als je hard aan het pushen bent. Of dit ook de impact geeft als wordt beweerd, is nog afwachten, aangezien wij in de build die wij speelden de hele tijd op dezelfde positie de baan op werden gestuurd.

DiRT Rally 2.0 preview

Bochten perfectioneren

In het rallycross gedeelte dat speelbaar was, namen wij plaats in een Volkswagen Polo R op het circuit De Trois-Rivieres in Canada. Net als in DiRT 4 heeft DiRT Rally 2.0 de WRX licentie. Dus kun je het opnemen tegen coureurs als Johan Kristoffersson, Petter Solberg en Mattias Ekström over circuits die op de WRX kalender staan.

De Golf GTI 16V tijdens de rallystage was al uitdagend om te besturen, maar de Polo R ging daar nog eens dik overheen. De hoeveelheid kracht in die wagen is ongelooflijk en dat was dan ook te merken op de baan. Het is een kunst om op het juiste manier een bocht aan te snijden en het voelt dan ook als een echte beloning als je een perfecte ronde weet te rijden. Om een rallycross race te winnen in DiRT Rally 2.0 moet je van goeden huize komen en de auto perfect onder controle weten te houden.

Nieuwe omgevingen

Bij de lancering van DiRT Rally 2.0 moet je kunnen racen op zes verschillende rallylocaties (Nieuw-Zeeland, Argentinië, Spanje, Polen, Australië en de Verenigde Staten). De random track generator van DiRT 4 zal niet in DiRT Rally 2.0 te vinden zijn. Dit betekent dus dat de speelbare stages gewoon allemaal door Codemasters zelf zijn gemaakt. Wat Rallycross betreft zullen er acht circuits van de officiële WRX kalender in de game te vinden zijn bij release.

Volgens Chief Games Designer Ross Gowing komen er na de lancering meerdere extra locaties en circuits voor zowel rally als rallycross naar DiRT Rally 2.0. Bij lancering zal er nog geen ondersteuning voor VR beschikbaar zijn. Gowing zei daarover dat het wel iets is waar het team naar zal kijken als spelers daar behoefte aan hebben. Hetzelfde geldt voor een eSports ervaring.

DiRT Rally 2.0 preview

DiRT Rally 2.0 preview – Hoge verwachtingen

DiRT Rally 2.0 is hard op weg om zijn voorganger te overtreffen. De handling van de auto’s was in een DiRT game nog nooit zo goed als nu en daarom laat DiRT Rally 2.0 ook een sterke eerste indruk achter. Het is te hopen dat Codemasters een complete ervaring met voldoende content weet neer te zetten. Als dat lukt, hebben wij hoge verwachtingen voor DiRT Rally 2.0.

DiRT Rally 2.0 komt 26 februari uit voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.