Diablo 3 Rise of the Necromancer features - Wederopstanding

    Als er vijf jaar na release nog steeds content voor een game wordt uitgebracht, weet je dat je goud in handen hebt. Blizzard wordt daarom op handen gedragen door de Diablo community. Vooral na het lanceren van een oude bekende valt menig fan flauw van enthousiasme, en wel vanwege deze Diablo 3 Rise of the Necromancer features.

    De Diablo-franchise, oftewel farmfest-galore, ziet één van de publieksfavorieten na lange tijd weer terugkeren. De Necromancer is vanuit het tweede deel naar Diablo 3 overgestapt om daar terreur te verspreiden. De herboren magiër, die knutselt met de balans tussen leven en dood, is puur opgericht om de trouwe spelers een andere kant van de speelstijlen te laten zien. Alhoewel de DLC je 15 euro afsnoept, is het vanwege deze Diablo 3 Rise of the Necromancer features geheel waard.

    Eindelijk een motief

    Necromancers staan bekend om een gruwelijke magische kracht die doden tot marionetten maakt om er sadistische dingen mee uit te halen. De nieuwe toevoeging in Diablo 3 komt van een club dodenbezweerders die een heel ander, vooral goed, doel voor ogen hebben. De priesters van Rathma hebben namelijk de ambitie om de balans tussen leven en dood in stand te houden. Koste wat het kost.

    Het besef van de connecties tussen leven en dood maken de Necromancer met stipt het meest filosofische personage dat je gaat tegenkomen. Je zal zien dat je tijdens een playthrough, met name gedurende Reaper of Souls, een geheel andere visie krijgt van de in nevelen gehulde sekte. Cutscenes zijn audiovisueel afgesteld op de introductie van de Necromancer, waarbij gezegd mag worden dat zijn (of haar indien een vrouwelijk personage) stem prettig is om naar te luisteren.

    Alhoewel de Necromancer een nogal lugubere achtergrond heeft, is er geen negatieve invloed op het karakter te ontdekken. Verrassend genoeg is het naar ons idee juist het meest sympathieke speelbare personage dat je tegenkomt. Hij uit zijn zorgen, geeft openlijk toe dat hij er is om de mensen te redden en bovenal komt hij niet met tenenkrommende opmerkingen. Voor iemand die experimenteert met de dood is het een aangename koele kikker.

    Een nieuwe garderobe

    Als je de duistere tovenaar vergelijkt met andere personages, is het niet bepaald moeders mooiste. De eerste paar uren met het spelen van de Necromancer verandert dit gegeven niet. De loot dat specifiek voor bij deze klasse hoort is niet erg bijzonder. Pas na een uurtje of vijf à zes uurtjes demonen van hun spullen beroven, kom je de leuke hebbedingetjes tegen.

    Als je op een gegeven moment je eerste off-hand in de vorm van een hart binnen sleept, zie je de potentie van de Necromancer. Tel daarbij op dat het unieke wapen van de afgezand van Rathma een zeis is, en geen andere eenheid heeft wredere wapens. Alhoewel deze gear nog steeds geen schoonheidsprijs wint, is het op het visueel gebied een solide middenklasse.

    Waar wij meer over te spreken zijn binnen de grenzen van deze Diablo 3 Rise of the Necromancer features, zijn de extra aanpassingen die je meegeleverd krijgt. Met name de nieuwe set vleugels, die van een zogeheten crypt guardian afkomt, weet op te vallen. Bovendien is er een toffe toevoeging in de vorm van de half-formed golem als nieuw huisdier.

    Naast al deze aanpassingen is er ook een vaardigheid die het complete uiterlijk van de Necromancer om tovert in een ultieme badass. Bone armor trekt botten van omringende vijanden naar je toe om daar een nieuw beschermend pantser van te maken. Hierdoor zie je er uit als een ultieme demonenkoning waar gewoonweg niet mee te spotten valt. Naast functioneel dus ook erg indrukwekkend om mee rond te lopen.

    Experimenteren met speelstijlen

    Allemaal leuk en aardig dat de Necromancer een welkome aanvulling is qua diepgang en uiterlijk, maar belangrijker is hoe het speelt. Na een kleine vijftien uur speeltijd durven wij te stellen dat dit wel heel prettig aanvoelt. Deze kersverse klasse binnen Diablo 3 weet net als zijn optreden in het tweede deel enorm te verrassen. Er mag zelfs gezegd worden dat er nog geen eerder speelbare personage was met zo’n veelzijdigheid.

    De skills die de Necromancer in zijn portefeuille heeft, zorgen ervoor dat er veel verschillende speelstijlen mogelijk zijn. Er zijn talloze manieren om door de enorme golven aan vijanden heen te overwinnen. De één nog leuker of effectiever dan de ander.

    Om een enorme hoop informatie kort samen te vatten is er te stellen dat de Necromancer zowel van een enorme afstand als van dichtbij vrij krachtig is. In melee range kan je een illustere zeis gebruiken, terwijl je van veraf scherpe staken uit de grond laat komen. Dit is niet de enige deling die er te vinden is.

    De Necromancer staat erom bekend om onderdanen tot leven te wekken en voor hem te laten vechten. In Diablo 3 houdt dit in dat je een heel leger minions onder je hoede kan nemen, zodat je zelf relatief veilig bent. Daarnaast kan je vloeken over vijanden uitspreken die levens aftappen, bijdragen aan je speciale resource genaamd essence en zelfs in één keer een tegenstander uiteen laat spatten.

    Een andere belangrijk hulpmiddel is dat elke gedode vijand een lijk achter laat waarop je je magische krachten los kan laten. Deze vlezige overblijfselen kunnen gebruikt worden als explosieven of doelzoekende raketten. Hier zit wel een haakje aan, want deze lichamen kan je maar één keer gebruiken. Daar ligt nou net de veelzijdigheid die je als Necromancer voorgeschoteld krijgt.

    Lachend de campaign door

    In termen van moeilijkheid weten de Diablo 3 Rise of the Necromancer features een flink aantal schijnbewegingen te maken. De algemene kit van het personage is zo sterk dat je zelfs zonder enige ervaring gelijk al aan de hard-modus kunt beginnen. Er zijn een paar vaardigheden die echt té krachtig zijn en enig gevaar beperken, maar stiekem zijn dit juist de prachtpareltjes van de hele bende.

    Command Skeletons zorgt ervoor dat er zeven skeletten aan je zijde vechten, en heel wat schade kunnen toebrengen en verduren. Mocht er toch niks meer dan een hoopje bottengruis overblijven van je strijdmakkers, staan ze binnen een paar seconde weer op de voeten. Geen enkele horde aan vijanden maakt op hard enig schijn van kans.

    Wij maakten gedurende de eerste playthrough veel gebruik van de secundaire basisaanval skeletal mage. Ten koste van essence pomp je voor een beperkt aantal seconde een sterke ondode bondgenoot uit het luchtledige. Dacht je dat jij schade deed? Dan heb je de boogschutter rune voor deze compagnons nog niet gebruikt!

    Een derde eervolle vermelding gaat uit naar de eerder besproken corpse explosion. Deze vaardigheid doet lijken ontploffen waarmee vijanden letterlijk in pulp veranderen. Wij gebruikten deze vaardigheid niet alleen omdat het een grote hoeveelheid schade kon aanbrengen, maar ook om het feit dat het demonen letterlijk uit het speelveld blies. Het blijft verbazingwekkend om torenhoge bazen binnen een paar luttele seconden uit de weg te ruimen.

    Waar het hardcore niveau met vaardigheden als deze koek en ei zijn, zorgen Torment moeilijkheidsgraden wel voor problemen. Afgezien van een paar manoeuvres is de Necromancer niet wendbaar en makkelijk in te sluiten. Als er geen lijken om hem heen liggen en de minions ook nog minimale schade doen, resulteert het in een lange slopende uitdaging. Voor het uitspelen van Nephalem Rifts kan je dus beter klassen met continue schade gebruiken, zoals de Demon Hunter.

    Voor de 15 euro dat je voor de add-on aftikt, krijg je nog behoorlijk wat moois. Bijna alle Diablo 3 Rise of the Necromancer features zijn bij ons in goede aarde gevallen. Vooral de visuele effecten van de skills zijn niet te toppen en maken het vrij basis uiterlijk van de klasse goed. Al met al een must-have voor de fan, maar de normale spelers gaan hier ook veel plezier aan beleven.

    Diablo III

    Verkijgbaar vanaf 15 may 2012

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.