Deze vijf veranderingen willen wij zien in F1 2020

    Het Formule 1-seizoen gaat weer beginnen in maart, wat natuurlijk ook weer een nieuw deel in de F1-serie betekent later in het jaar. Codemasters is goed bezig met de serie, maar toch zijn er een aantal veranderingen die wij graag in F1 2020 willen zien.

    Uitgebreide carrière-opties

    Het leven van een Formule 1-coureur speelt zich natuurlijk niet alleen af op de baan. Naast de races moet er heel wat worden afgepraat met de pers, sponsoren en natuurlijk het team zelf. Codemasters heeft dat aspect geprobeerd te implementeren in F1 2019, maar wij willen dat gedeelte een stuk uitgebreider zien in F1 2020.

    In de vorige titel konden spelers na races al praten met de pers, maar die functie was vrij karig. Je kreeg namelijk steeds een paar opties om uit te kiezen per vraag en na een half seizoen ben je wel door alle antwoorden heen. Zo willen wij soms ook lekker de media domineren met een opvallende uitspraak (denk bijvoorbeeld aan de beruchte uitspraak van Verstappen na de Grand Prix van de Verenigde Staten) of een uitgebreid interview geven aan een gerenommeerd medium. Of wat te denken natuurlijk van de persconferenties voorafgaand aan een Grand Prix.

    Meer doorstroom van Formule 2-coureurs

    In F1 2019 introduceerde Codemasters ook een ander element aan de franchise: de Formule 2. Deze raceserie is een opstapje naar de koningsklasse van de motorsport en als speler had je in de vorige game dan ook de keuze om in F2 te beginnen. Na een aantal races werd dan bepaald welk team geschikt is in de Formule 1 voor jouw niveau.

    Een goed idee, maar toch zouden we willen zien dat de Formule 2 een grotere rol gaat spelen in F1 2020. Coureurs hebben namelijk al de mogelijkheid om over te stappen naar andere teams, maar het zou natuurlijk nog veel toffer zijn als Formule 2-coureurs na één of twee seizoenen ook de overstap kunnen maken en een F1-coureur eruit kunnen werken. Dan zul je ook echt moeten vechten voor je stoeltje!

    Realistisch schademodel

    Soms lijkt het wel alsof Formule 1-auto’s gemaakt zijn van papier-maché. Denk bijvoorbeeld aan het kleine tikje tussen Charles Leclerc en Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Brazilië. Een bocht later waren beide Ferrari-coureurs uitgevallen en de auto’s een aantal stukken carbon fiber lichter.

    Dat is alleen nog niet het geval in de games van Codemasters. Auto’s ontvangen natuurlijk wel schade en zullen in de loop van de race steeds meer problemen krijgen, maar geef spelers ook de optie om echt de impact van een botsing te voelen. Kvyat die de zijkant van de auto torpedeert moet meer opleveren dan alleen wat lichte schade aan de sidepods. Met een realistischer schademodel zal F1 2020 er bovendien nog meer uitzien als the real deal.

    Divers en enthousiast commentaar

    De FIFA-games krijgen het al jaren te horen: het houterige commentaar en de standaardzinnen die je dertig keer per wedstrijd voorbij hoort komen. Helaas kunnen de Formule 1-games van Codemasters er soms ook wat van. In F1 2019 zijn een aantal stemmen toegevoegd, te weten de echte commentatoren uit de Formule 2, maar wat ons betreft kan het nog wel een stuk beter.

    Het is natuurlijk niet makkelijk om realistisch commentaar te krijgen in een game. Er moet immers gedetecteerd worden wat er precies aan de hand is, voordat er commentaar op geleverd kan worden. Misschien is een relatief makkelijke manier om de diversiteit te verbeteren, door een aantal ‘unieke’ zinnen in te laten spreken door de commentatoren, die maar één of twee keer in een race gezegd kunnen worden. Wanneer er vervolgens een spectaculaire inhaalactie wordt gemaakt in de bocht kan je je even voelen als een ware F1-held.

    Update: In de Benelux versie van F1 2020 kunnen we in ieder geval gaan genieten van nieuwe stemmen, want Codemasters heeft bevestigd dat Olav Mol zijn stem heeft verleend aan de game. Als Max Verstappen als eerste over de eindstreep komt op het Circuit de Catalunya, dan kunnen we in ieder geval rekenen op enthousiast commentaar.

    Meer keuze in helmen, outfits en liveries

    Het is soms lastig om een coureur te onderscheiden middenin een race. Op hoge snelheid kan je soms niet even snel zien welk nummer er op de bolide staat en wanneer twee teamgenoten ongeveer hetzelfde nummer hebben wordt het al helemaal lastig. Gelukkig heeft wel elke coureur een unieke helm waaraan je ze kan herkennen.

    Helaas loopt deze functie een beetje achter in de games van Codemasters. In de multiplayer-modi kan je bijvoorbeeld helemaal zelf de outfit van je coureur in elk zetten, van het pak en de helm tot aan de handschoenen aan toe. Op de auto kan je ook nog eens je eigen livery kiezen. Maar als het aankomt op de hoeveelheid keuzes valt dan flink tegen.

    We hopen dan ook dat Codemasters voor F1 2020 wat meer kijkt naar bijvoorbeeld Need for Speed Heat. Geef spelers meer vrijheid in het ontwerpen van hun eigen logo’s en kleurencombinaties, om iedereen een unieke livery en helm te bieden. Natuurlijk zullen er wat restricties moeten zijn om aanstootgevende ontwerpen te voorkomen, maar geef ons in ieder geval meer keuzes dan het geval was in F1 2019.

    Welke veranderingen wil jij graag zien in F1 2020? En kijk je ook uit naar het aankomende Formule 1-seizoen? Laat het ons weten in de comments!

    Dit artikel is op 20 mei 2020 bijgewerkt.

    F1 2019

    Verkijgbaar vanaf 28 june 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.