Na de GP van Brazilië is het vrijwel zeker dat Max Verstappen het kampioenschap wint. Een bizarre statistiek toont nu alleen aan hoe groot het verschil is in talent en consistentie tussen de Nederlander en Lando Norris.
Al een aantal maanden is Lando Norris bezig om een kans te maken op zijn allereerste titel in de Formule 1. De Brit moest van ver komen, want aan het begin van het seizoen was de RB20 van Red Bull Racing even dominant als in 2023. De eerste maand verwachtte iedereen eigenlijk ook dat 2024 een doodsaai seizoen zou worden.
Daar is verandering in gekomen vanaf de GP van Miami. Dat is het moment dat McLaren een aantal belangrijke upgrades introduceerde en plotseling de snelste auto van het veld had. Langzaam maar zeker zakte Red Bull Racing ook steeds verder weg en werd het duidelijk dat McLaren niet alleen een bedreiging vormde voor het constructeurskampioenschap, maar ook het coureurskampioenschap. Max Verstappen stond flink onder druk vanuit de Papaya’s.
Nu blijkt alleen dat Norris simpelweg niet de consistentie heeft, of met de druk van een kampioenschapsgevecht om kan gaan, van Verstappen. Sinds de GP van Miami heeft de Nederlander namelijk meer punten gescoord dan de Brit. Dat betekent dat Norris zelfs met een snellere auto niet het verschil kan maken.
Tijdens de races zijn er veel dure punten gemorst door Norris. In Oostenrijk was er bijvoorbeeld een swing van 12 punten met Verstappen, nadat de twee botsten met elkaar. De Nederlander werd uiteindelijk als schuldige aangewezen, maar Norris was na de crash veel te ongeduldig. Waar Verstappen rustig naar de pitstraat terugkeerde en zijn banden kon wisselen, zag Norris rood en reed hij veel te agressief terug, waardoor hij niet verder kon rijden.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog de vele, vele keren geweest dat Norris een pole position niet kon omzetten naar een overwinning. In de meeste gevallen is hij de koppositie kwijtgeraakt in de eerste ronde, want voor een F1-coureur niet mag gebeuren in de snelste of één van de snelste auto’s. Onder andere in Hongarije, Monza en natuurlijk afgelopen weekend in Brazilië heeft de Brit dat veel punten gekost.
Het team van McLaren gaat overigens ook niet vrijuit. Er zit een wereld van verschil tussen de communicatie van Max Verstappen met race engineer Gianpiero Lambiase en tussen Lando Norris en Will Joseph. GP en Verstappen vertrouwen elkaar volledig en spelen perfect op elkaar in, terwijl Joseph juist op precies de verkeerde momenten de beslissing bij Norris legt.
Neem bijvoorbeeld de GP van Groot-Brittannië. Tijdens de overgang van nat naar droog komt Joseph met een heel keuzemenu voor Norris om te bepalen op welke banden hij wil rijden, met uiteindelijk de verkeerde keuze tot gevolg. De Brit had daar zonder twijfel punten moeten pakken op Verstappen, maar in plaats daarvan eindigde de Nederlander op het podium. Allemaal dankzij strakke en duidelijke communicatie.
Ook in Brazilië was het weer het geval. GP legt kort en duidelijk de informatie bij Verstappen neer en vertrouwt zijn coureur als hij besluit om in kletsnatte omstandigheden op de baan te blijven. Puur om te wachten op een rode vlag. En niet veel later kwam die rode vlag dan ook tevoorschijn. Niet omdat het mazzel was voor Verstappen, maar een kwestie van kennis, vertrouwen en talent.
Daarnaast is er nog het managen van twee talentvolle coureurs bij McLaren. In Hongarije zijn bijvoorbeeld zeven punten blijven liggen voor Norris, omdat het team geen langetermijnvisie had voor het coureurskampioenschap. Terwijl het wisselen van de posities in de sprintrace afgelopen weekend weer veel te lang duurde. Soms moeten de fluwelen handschoentjes uit en moeten er duidelijke keuzes gemaakt worden. Een team dat echt wil strijden om een kampioenschap kan zich niet zulk gedrag veroorloven.
Het kampioenschap is ook niet alleen verloren gegaan aan Norris door de fouten die hij en zijn team hebben gemaakt. Verstappen heeft dit seizoen opnieuw bewezen dat hij extreem consistent is en zich mag meten met de groten van de sport, zoals Michael Schumacher, Lewis Hamilton en Ayrton Senna. Vrijwel elk raceweekend heeft de Nederlander het maximale aantal punten eruit geperst.
Dat is ook niet makkelijk gemaakt voor de regerend wereldkampioen. Het hele seizoen lang rommelt het namelijk al bij Red Bull Racing. Eerst was er het schandaal over mogelijk grensoverschrijdend gedrag van teambaas Christian Horner met een medewerker en later kwam daar het vertrek van Adrian Newey bij. Als klap op de vuurpijl barstte er ook nog eens een machtsstrijd los in de top van het team.
Niemand zal het Verstappen kwalijk hebben genomen als al die chaos effect had op zijn prestaties. In plaats daarvan heeft hij al die problemen naast zich neergelegd op het moment dat hij in de auto stapte. Het vizier gaat omlaag en de focus is puur en alleen op de race. Dat is de manier waarop hij dit seizoen hoogstwaarschijnlijk de vierde titel op zijn naam mag schrijven en de terechte kampioen is.