De droom van Lando Norris is zondag in Brazilië uiteengespat. Hij gaat dit jaar hoogstwaarschijnlijk geen wereldkampioen worden. De Brit heeft vervolgens aangetoond dat hij een zeer slechte verliezer is.
In de Formule 1 zijn er weinig circuits die zo’n geweldige combinatie vormen als Sao Paulo en regen. Toen zondagochtend bleek dat het een natte dag zou worden, wisten fans al meteen dat het een memorabel F1-weekend zou worden. In wiens voordeel het alleen zou uitpakken, dat is alleen de grote gok.
Uiteindelijk was het Max Verstappen die als grote winnaar uit de streep kwam. Met twintig seconden voorsprong op de verrassende nummer twee, Esteban Ocon. Lando Norris kwam pas al zesde over de finish en daarmee lijkt de mogelijkheid om dit jaar zijn eerste titel te behalen uiteengespat. Verstappen staat nu 62 punten voor en er zijn slechts 86 punten maximaal beschikbaar.
Het besef dat 2024 niet zijn jaar gaat worden, dat is ook duidelijk aangekomen bij Norris na afloop van de race. De Brit was aangeslagen en er konden weinig complimenten voor Verstappen vanaf. De McLaren-coureur stelde dat zijn concurrent alleen had gewonnen door de rode vlag, waardoor Verstappen gratis de banden kon wisselen. Het was ‘alleen een kwestie van geluk, niet van talent’.
De uitspraak van Norris is alleen pertinent niet waar. Ja, Verstappen had mazzel met de safety car, maar het was zeker niet puur geluk. Red Bull Racing riep de wereldkampioen eerder al naar binnen voor nieuwe banden. Verstappen stelde alleen dat zijn banden nog prima waren en dat hij buiten wilde blijven. En die redenering is niet vreemd.
Er waren al meerdere coureurs van de baan gegaan - de hele reden waarom de safety car op dat moment rondreed - en het was een kwestie van tijd totdat het een rode vlag-situatie zou worden. Of door een crash of doordat de regen te heftig zou worden voor de wedstrijdleiding. Norris kon immers George Russell eerder al inhalen, omdat de coureur zijn Mercedes door een rivier moest banen.
Het was dus een stukje strategie bij Verstappen. Norris aan de andere kant wilde eigenlijk al eerder van banden wisselen dan zijn team. Hij was zelfs bang voor een undercut van Charles Leclerc. Maar op een kletsnatte baan is zo’n conventionele strategie niet van toepassing. Track position is veel belangrijker. Een kampioen als Verstappen heeft de extra hersencapaciteit om dat te bedenken tijdens een race. Norris is nog lang niet zover.
Daarnaast is het ook nog een feit dat Verstappen niet zomaar in zo’n kansrijke positie is beland. Hij maakte in de eerste ronde al meteen vijf plaatsen goed en reed binnen de kortste keren op de zesde plek, terwijl hij begon vanaf P17. Zijn concurrent verprutste ondertussen wéér de start en maakte bij de herstarts ook nog eens beide keren een fout. Verstappen was foutloos in de race en dat laatste was zeker niet het geval voor Norris.
De uitspraken van Norris zijn nog meer kleinzielig als we een situatie eerder dit seizoen erbij halen. In Miami wist de Brit zijn allereerste Grand Prix te winnen in de Formule 1, nadat Verstappen zeer ongelukkig was met de timing van een safety car. Norris kon zo’n beetje als enige coureur op het veld er optimaal van profiteren.
Na afloop van de race was het de vraag of Norris had kunnen winnen zonder die safety car. Verstappen wilde daar alleen niks van weten. Hij stelde dat dit soort dingen horen bij de Formule 1 en dat het de taak is van de coureur om daar alles uit te halen. Hij had niets anders dan lof voor Norris. Het zorgde zelfs voor de iconische uitspraak: “Als mijn tante ballen had, dan was ze mijn oom geweest.”
Bovendien had Verstappen eerder op de dag al de nodige pech te verwerken. In de kwalificatie kwam een rode vlag op het meest ongelukkige moment voor hem, waardoor hij uitviel in Q2. Norris kon daardoor zonder problemen pole position pakken. Het was het ultieme moment voor hem om flink wat punten te pakken op Verstappen. En door zijn eigen toedoen - niet door pech, geluk of een goddelijke interventie - heeft hij dat verzaakt.