Devil May Cry 5 Bloody Palace wordt vernieuwd [interview met Hideaki Itsuno]

Article
donderdag, 07 februari 2019 om 11:00
devil may cry 5 bloody palace wordt vernieuwd interview met hideaki itsuno embargo 146213
We waren in Londen om alvast met het vijfde deel van Devil May Cry te spelen. In de hoofdstad van Engeland spraken we met Hideaki Itsuno, de regisseur van DMC 5. Hij vertelde ons onder andere over hoe Devil May Cry 5 Bloody Palace gaat toevoegen.

Lange pauze

Op de 35e verdieping van het Shang-Ri La gebouw in hartje Londen keken we uit over de grauwe stad, vlak voordat we met Itsuno en Walker spraken. De heren waren enthousiast vanaf het eerste moment om over Devil May Cry 5 te praten. Het is immers meer dan tien jaar geleden sinds de release van Devil May Cry 4, maar dat had volgens Itsuno wel een goede reden: "Het is tien jaar sinds Devil May Cry 4 en toen ik daarmee klaar was had ik het gevoel dat ik alles had gedaan wat ik met de serie kon doen."
In die tien jaar is er genoeg gebeurd volgens Itsuno als we kijken naar de stappen die op technologisch aspect zijn gezet en dat zorgde voor nieuwe ideeën bij Itsuno. 'In de laatste tien jaar heb ik verschillende ideeën gekregen voor wat er nog mogelijk is,' begint Itsuno. 'We hebben al die ideeën gebruikt in de nieuwe game en ik ben blij dat Devil May Cry is uitgegroeid tot iets wat ik mezelf nooit had kunnen voorstellen.'
146214

Een verhaal vertellen

Met het uitgroeien tot wat het nu is, bedoelt Itsuno de grootte van de serie, de fans en de speculaties die zij hebben over het nieuwe deel. Zo wordt er gespeculeerd over één van de nieuwe personages, V en wie hij mogelijk is. Over hem is namelijk nog maar weinig bekendgemaakt . Fans geloven dat hij Virgil is, oftewel de broer van Dante.
Itsuno heeft er geen moeite mee dat fans speculeren, maar of het waar is bevestigt hij niet. 'Je moet het spel spelen om daarachter te komen,' zegt hij met een lach en dat is wel begrijpelijk. Als het een onderdeel is van het verhaal, wil je dat spelers het ervaren door de game te spelen. Maar het is juist dat verhaal wat er uitdagend uitziet voor nieuwe spelers, want een vijfde deel pak je niet zomaar even op. Toch?
Itsuno vervolgt: 'Maar als je nog nooit hebt gespeeld, wordt het ook al snel duidelijk waar het over gaat.' Het verhaal is dan ook vrij gemakkelijk te begrijpen, want het vijfde deel gaat over Nero, Dante en V die oog in oog komen te staan met een vijand die sterker is dan ooit te voren, iets wat al binnen de eerste twintig minuten duidelijk wordt. 'Hierdoor is het een goed beginpunt om te starten, want iedereen snapt in één klap waar het om draait. Daarnaast mist Nero een arm en wordt ieder personage opnieuw geïntroduceerd,' aldus Itsuno.
146215

Devil May Cry 5 krijgt Bloody Palace

Itsuno mocht niet zoveel vertellen over het verhaal, toch wilde hij ons al wel een voorproefje geven van hoe Bloody Palace, de survival modus van Devil May Cry, terugkeert voor het vijfde deel. Dit zal namelijk pas in april zijn door middel van een gratis update, maar daar blijft het niet bij.
De regisseur vervolgt: 'Het zijn elementen die ervoor zorgen dat spelers terug kunnen keren om dingen te ontdekken waar ze in eerste instantie moeite mee hadden.' Wat dat precies betekent, blijft voor nu nog even geheim. Vanaf april kunnen fans met de bekende modus aan de slag. Tot die tijd kunnen fans van de andere nieuwe elementen van de game genieten, zoals het cameo-system.
146216

Het cameo-system uitgelegd

Devil May Cry V gaat namelijk co-op bevatten, maar dan wel met een twist. 'Het cameo-systeem is onze manier om de beste singleplayer ervaring aan te bieden, terwijl we ook iets met online willen aanbieden,' begint Itsuno. Het begon allemaal met de vraag of Capcom de online functionaliteit kon gebruiken om de singleplayer nog leuker te maken en het antwoord is ja. 'In de game ga je het cameosysteem op twee manieren tegenkomen. Als eerste kun je in bepaalde delen van de game co-op spelen.'
Itsuno vervolgt: 'De andere manier komt in de vorm van dat je andere spelers in verte tijdens een missie soms ziet vechten. Wanneer jij als Nero missie drie speelt, kan het maar zo zijn dat je V in de verte ziet. Dat is iemand die als V missie vier speelt.' Het houdt in dat iemand anders op datzelfde moment een andere missie speelt of dat er data van een andere gebruiker in je game wordt toegevoegd. 'Het idee is dat wanneer je speelt je andere spelers ziet spelen en dat anderen ook kunnen zien hoe jij speelt,' aldus Itsuno.
De vergelijking die Itsuno met de sportschool maakt is toepasselijk, want wanneer je je er bewust van bent dat anderen je bekijken ga je meer je best doen. Itsuno zegt dat dit precies hetzelfde is met het cameo-system, want als je weet dat andere mensen zien hoe je speelt ga je beter je best doen. 'Hiervoor word je vervolgens dan ook beloond, want aan het einde van een missie kun je iemand beoordelen als stijlvol,' zegt Itsuno. 'Wanneer je ze met ‘Stylish’ beoordeeld verdienen ze een Gold Orb en als jij ook die beoordeling krijgt, krijg jij dat ook.'
146217

Voor nieuwkomers en veteranen

Natuurlijk is het niet verplicht om de game co-op te spelen, maar het is misschien wel een goede manier om nieuwe spelers aan te trekken. Dat is namelijk iets waar de makers ook goed op moesten letten, want beginnen bij een vijfde deel lijkt niet zo voor de hand te liggen. Toch probeert Itsuno ook nieuwe spelers binnen te halen en dat doet hij op verschillende manieren. 'In eerste instantie is het belangrijk om iets te maken dat er visueel zo mooi mogelijk uit ziet,' begint hij.
'Dat is de eerste stap,' vervolg de regisseur. 'Vervolgens, wanneer mensen gaan zitten om de game te spelen is het onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat (of je nieuw bent of een veteraan) de game goed gebalanceerd is.' Hierbij kun je denken aan het ervoor zorgen dat de tutorials duidelijk zijn, de moeilijkheidsgraad goed is en dat je spelers veel opties geeft in het spelen van de game.
Hoe het allemaal uit gaat pakken, zal duidelijk worden op 8 maart. Dat is de dag waarop Devil May Cry V verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Voor het zover is, kun je alvast lezen over hoe we de eerste vier uur van de game vonden!