Deponia Doomsday Interview - In gesprek met schrijver Poki

Article
maandag, 29 februari 2016 om 18:00
xgn google image
Vorige week donderdag vond in Hamburg Daedalic Days 2016 plaats. Hier werd Deponia Doomsday aangekondigd, het vierde deel in de Deponia-reeks. Deze game zal al vanaf 1 maart verkrijgbaar zijn voor PC, Mac en Linux en we spraken schrijver Poki hierover na de aankondiging. Lees het in ons Deponia Doomsday interview!
Jan Müller-Michaelis, beter bekend onder zijn bijnaam Poki, is de schrijver en bedenker van de cartooneske adventure / point 'n click culthit Deponia. Poki is nog maar net klaar met het aankondigen van een game die hij een jaar lang geheim heeft gehouden en barst duidelijk nog van de adrenaline, maar er moeten interviews afgelegd worden!

Laaiend enthousiast

Poki vertelt direct dat het geweldig voelt dat hij het vierde deel in zijn Deponia-reeks eindelijk heeft aangekondigd, maar dat dit voor hem nog slechts het begin is. Hij kan namelijk niet wachten om te zien hoe de reacties op social media zijn, maar hij heeft op het vrachtschip waar de gameshow plaatsvindt helaas bijna geen bereik op zijn telefoon.
Deze bijzondere manier van een game aankondigen en meteen de volgende week uitbrengen staat Poki heel erg aan. Het wachten is hierdoor voor fans namelijk enorm kort.
87195

Korte ontwikkelingstijd

De ontwikkelingstijd van Deponia Doomsday is uitzonderlijk kort geweest. De game was namelijk binnen een jaar al af. De games waar Poki aan heeft gewerkt zijn overigens allemaal erg snel ontwikkeld en volgens Poki moet er ergens een anomalie in de tijd zitten. Hij kan namelijk bijna niet geloven dat hij al aan zo veel projecten heeft gewerkt.
Carsten Fichtelmann, de oprichter van Daedalic Entertainment, opperde het idee bij Poki om een nieuwe Deponia-game te maken, maar wilde deze wel aan de korte kant houden. Poki was het hier vanaf begin niet mee eens en wilde de game op z'n minst zo groot maken als het derde deel in de reeks.
Poki had binnen de kortste keren al een overvloed aan ideëen voor Deponia Doomsday en wilde zo veel mogelijk van deze plannen in de game verwerken. Naar eigen zeggen is het Poki gelukt om al zijn ideëen in de game te krijgen. Op één moment tijdens de ontwikkeling moest Poki bijna een plan schrappen, maar dankzij de harde inzet van zijn team, is ook dit idee in de game verwerkt.
87196

Het team achter Deponia Doomsday

Poki is duidelijk erg trots op het team dat hem heeft geholpen bij het ontwikkelen van Deponia Doomsday. Zo vertelt hij dat er vele overuren gedraaid zijn om de game groter en beter dan zijn voorgangers te maken. Ook laat hij weten dat hij waarschijnlijk nooit eerder met zo'n gepassioneerd team heeft mogen werken.
Van de grappen in Deponia krijgt Poki zelf overigens nooit genoeg. Hij lacht namelijk zelf nog steeds om de grappen die hij zelf heeft geschreven! Het doet hem dan ook goed om te zien dat zijn team hier hetzelfde over denkt en dit levert Poki ook veel energie op om door te kunnen gaan. Ondanks de enorme tijdsdruk heeft het team dan ook veel plezier gehad.
87197

Uitdaging

Poki geeft aan dat er altijd weer nieuwe uitdagingen zijn bij het maken van een nieuwe Deponia-game. Inmiddels heeft hij natuurlijk een betrouwbare toolset, maar qua graphics en dialogen probeer hij altijd een stapje vooruit te gaan. Deze uitdaging zorgt er echter ook voor dat Poki meer plezier heeft tijdens het ontwikkelingsproces.
Het harde werk van Poki en zijn team heeft zijn vruchten uiteindelijk afgeworpen. Deponia Doomsday is namelijk de grootste Deponia-game tot nu toe geworden!
Deponia Doomsday is vanaf 1 maart verkrijgbaar op Steam voor PC, Mac en Linux.