De verschillende genres die van Disintegration een unieke mix maken

    Ontwikkelaar V1 Interactive wilde met haar eerste project niet een dertien in een dozijn shooter maken. Disintegration is daarom een mengelmoes van allerlei genres geworden. Wij leggen je in dit artikel precies uit welke genres Disintegration allemaal gebruikt om te zorgen voor unieke gameplay.

    Futuristische FPS

    Als je de eerste keer een blik werpt op Disintegration, dan lijkt het op een futuristische First Person Shooter. Dan heb je het niet bij het verkeerde eind, want als speler zijnde moet je flink wat kogels afschieten om levend door de levels heen te komen. Zo vreemd is dat op zich ook niet, want de director voor Disintegration is Marcus Lehto, de co-creator van de Halo franchise en hij heeft dan ook veel ervaring in het sci-fi FPS genre.

    In plaats van Master Chief stappen spelers alleen in de schoenen van Roman Shoal, een mens die met zijn brein voortleeft in een robot-lichaam. Door klimaatveranderingen is dat namelijk voor sommige mensen de enige manier om te overleven op Aarde. Een militante groep genaamd Rayonne wil alleen iedereen integreren in een mechanisch lichaam en Shoal moet daar een stokje voor zien te steken.

    Troepen aansturen als in een RTS

    Dat hoef je gelukkig niet in je eentje te doen. Shoal voert namelijk de leiding over een eigen squad van soldaten. Je troepen zijn cruciaal om te overleven in gevechten en je zal dus ook je best moeten doen om je collega’s zelf in leven te houden.

    Je zal bovendien actief moeten omkijken naar je squad. Ze zullen je grotendeels volgen, maar in een uitdagend gevecht zal je je manschappen orders moeten geven zodat ze optimaal presteren, zoals in een RTS. Gelukkig werkt de besturing goed mee, waardoor je snel en gemakkelijk het juiste bevel kan geven, terwijl je zelf aan het schieten bent.

    Dood en verderf zaaien vanuit de lucht

    Het aansturen van je troepen wordt ook een stuk makkelijker gemaakt door het feit dat Roman Shoal een Gravcycle-piloot is. De Gravcycle is een voertuig waarmee de gebruiker in de lucht kan zweven tot een bepaalde hoogte. Op die manier kan je snel een goed overzicht krijgen van de gevechten die zich op de grond afspelen.

    Dat betekent alleen niet dat het veilig zal zijn in de lucht, integendeel. De Rayonne zet zwaar geschut in en kan je in één schot uit de lucht werken als je niet uitkijkt, waarna je de missie opnieuw zal moeten opstarten. Het is daarom belangrijk om de mogelijkheden van de Gravcycle optimaal te benutten, zoals een dash om vijandelijke aanvallen te ontwijken.

    Vaardigheden gebruiken als in een RPG

    Een andere manier om confrontaties met grote vijanden te overleven is door ze simpelweg de doden voordat ze jou kunnen doden. De aanval is immers de beste verdediging. Actieve vaardigheden zijn daarbij een grote factor, want die aanvallen kunnen veel meer schade aanrichten dan je gebruikelijke wapens.

    Shoal is bovendien niet de enige die speciale vaardigheden kan gebruiken. Als je je squad upgradet, kan je namelijk ook vaardigheden voor je manschappen vrijspelen. Het wordt helemaal leuk wanneer je verschillende abilities met elkaar gaat combineren, zoals in RPG’s als Mass Effect: Andromeda. Bepaalde vaardigheden zorgen voor synergies waarmee je extra veel schade kan aanrichten. Kom je dus oog in oog te staan met een robot die even groot is als een flat, vergeet dan niet om je extra vuurkracht tactisch in te zetten. Een beetje zonde wanneer je er pas aan denkt wanneer er groot ‘GAME OVER’ in beeld staat.

    Met al die verschillende genres klinkt de gameplay van Disintegration waarschijnlijk als een gecompliceerde wirwar van mechanics, maar gelukkig heeft V1 Interactieve soepel alles in elkaar laten overlopen. Voor je het weet vlieg je over het slagveld en stuur je je troepen aan, terwijl je een ware regen van vuur en lood loslaat vanuit de hemel.

    Wil je meer weten over de game? De Disintegration review staat al live.

    Disintegration

    Verkijgbaar vanaf 16 june 2020

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.