Battalion 1944 features op een rij [Gespeeld op gamescom 2017]

Article
vrijdag, 08 september 2017 om 17:30
xgn google image
Attachments, perks, rigs en exosuits zijn slechts een paar begrippen waar het shootergenre je mee bedelft. Als reactie op al dit gedoe is Bulkhead Interactive een Kickstarter begonnen om terug naar de roots te keren. De fundamenten van het digitaal oorlogje spelen keren terug in de Battalion 1944 features.
Het is alweer een tijd terug dat er multiplayer shootergames zonder poespas werden uitgebracht. Zo goed als elke game moest zo nodig wapens hebben die nog helemaal niet uitgevonden zijn, of zoveel opzetstukken op een wapen plakken dat je het schietijzer niet eens meer herkent. Battalion 1944 lapt dit volledig aan zijn laars en valt terug op de manier hoe Tweede Wereldoorlog games een aantal jaar geleden werden gemaakt.

Een trouw publiek

Met deze visie waren meer mensen het eens, want binnen de kortste keren werd het Kickstarter doel maar liefst driedubbel overschreden. Tijdens gamescom 2017 was het moment daar om het grote publiek kennis te laten maken met wat de studio ervan gebakken heeft. En na een uitgebreide hands-on valt er te stellen dat de eerste games van de Medal of Honor en Call of Duty franchises wel heel duidelijke inspiratiebronnen zijn.
De game, die met behulp van Unreal Engine 4 is gecreëerd, oogt enigszins gedateerd en dat is precies de bedoeling. Alles moet net zo simpel zijn als een paar jaar geleden, waarbij er totaal niet om het begrip realisme wordt gedacht. Het gaat puur om de simpele gameplay zonder eromheen te draaien. Het eindproduct focust zich op een heel andere doelgroep dan die je bij de meeste hedendaagse schietspellen ziet.
117516

Op vaardigheden gebaseerd

Naast de eerder genoemde grote titels kent Battalion 1944 nog een steunpilaar, genaamd Counter Strike. De game van Bulkhead Interactive kent net als deze populaire shooter het principe van: de beste schutter wint. Geen rare kapriolen, dropshots en gezweef, maar een rechttoe-rechtaan besturing. Je vaardigheden hangen alleen van je nauwkeurigheid en reactievermogen af.
De mogelijkheden van het spel gaan niet verder dan simpele bewegingen. Springen, kruipen en rennen zijn de meest geavanceerde Battalion 1944 features die je tot je beschikking krijgt. Ook is de schade en het bereik van granaten wat aangepast zodat niet iedereen als een gek explosieven begint te gooien aan het begin van een match. Patronen uit je hoofd leren waarmee je altijd wel een kill scoort zit er dus niet in.
117518

Verroest metaal

Binnen de Battalion 1944 features doet de game naast cosmetische veranderingen niet aan wapens personaliseren. In plaats daarvan krijg je een aantal verschillende uitrustingen waar je uit kan kiezen, met elk een eigen type wapen. Maak opnieuw kennis met de M1 Garand, Kar98, Thompson en Trenchgun. De balans tussen deze verschillende specialiteiten wordt zo goed mogelijk bewaard, mede door de samenwerking met eSporters.
Om dat authentieke ‘old school’ first-person shooter gevoel te geven, zijn de wapens van redelijke gebreken voorzien. Machinegeweren zijn van een afstand vrijwel nutteloos en snipers zijn juist van dichtbij nauwelijks te gebruiken. Dit verschil zorgt ervoor dat onder de spelers het kaf van het koren wordt gescheiden.
117519

Vorm een squad

Aanvaringen worden in Battalion met twee teams van vijf man beslecht. De bekende allianties staan loodrecht tegenover elkaar in de deathmatch modus, maar ook een speltype als search and destroy maakt zijn opwachting. Bulkhead Interactive zet hoog in op het competitieve gehalte van de Battalion door ranked seizoenen te houden. Bovendien bevat de game dedicated servers, LAN-ondersteuning en de mogelijkheden voor de community om eigen mods te creëren
De mappen waar je al deze modi op speelt, zijn gebaseerd op bestaande plaatsen en slagvelden. Hierbij is beweging de sleutel tot overleven, want stilzitten op een enkele plaats wordt geheid je dood. De mappen zullen niet al te ingewikkeld in elkaar zitten en ook qua verticaliteit valt het mee. Tactieken bespreken met het zelf te vormen team wordt daarmee een must, maar alleen de besten zullen overheersen.
Wanneer de op skill gebaseerde Tweede Wereldoorlog-game precies uitkomt, is nog niet bekend. Wel staat het spel gepland voor het begin van 2018 gepland voor de Xbox One, PS4 en PC.

Populair Nieuws