Dark Souls 3 features - Top 5 veranderingen

Article
dinsdag, 15 maart 2016 om 16:45
xgn google image
Elk deel in de Souls-serie kent een aantal grotere en kleinere vernieuwingen. En dat geldt dus ook voor Dark Souls III. De game is nog niet uit, maar wij hebben al wat Dark Souls 3 features gevonden die essentieel zijn voor de gameplay in Dark Souls 3.

5. Humanity en Human Effigies keren terug in de vorm van Ember

In de originele Dark Souls was Humanity één van de belangrijkste items tijdens je avontuur door Lordran. Het zorgde naast een hele hoop bonussen - zoals het verhogen van je verdediging, je kans om voorwerpen te vinden en het aantal Estus flasks - er vooral voor dat je van een Hollow veranderde in een Human. Dat laatste was weer nodig als je spelers wilde oproepen om jou te helpen in gevechten.
In Dark Souls II namen Human Effigies de plek in van Humanity en die hadden vooral de taak om je levensbalk weer helemaal te laten vullen. De sadisten bij FROM Software hadden doodgaan namelijk nog een stukje erger gemaakt, door elke keer dat je doodgaat een stukje van je levensbalk af te snoepen, totdat je nog maar de helft over had. Het consumeren van een Human Effigy zorgde ervoor dat je weer Human werd en je volledige balk terugkreeg.
Dark Souls III gaat echter nog een stap verder. Leg je het onvermijdelijke loodje, dan verlies je meteen 40% van levensbalk. Ben je eenmaal in Human-form, dan kan je niet nog een Ember gebruiken om te healen, wat wel kon met Humanity. We zijn nu vooral benieuwd hoe schaars Ember zal zijn in de wereld, want de erfgenamen van vuur hebben een nog grotere invloed dan Humanity en Human Effigies al hadden.
84730

4. Donker is nu echt donker

Over vuur gesproken; het lijkt erop dat fakkels nu echt belangrijk gaan zijn, wanneer je donkere gebieden betreedt. Dit dachten we eerst ook van Dark Souls II, toen de eerste beelden werden uitgebracht. Toen de game uitkwam bleek het echter helemaal niet zo donker te zijn en waren fakkels alleen van belang bij het doorkruisen van The Gutter.
Het lijkt ons sterk dat FROM Software nog een keer deze stunt zal uitvoeren, want hierdoor kwam het Japanse bedrijf op veel kritiek te staan. Achteraf kwam het voornamelijk doordat de vorige generatie consoles de lichteffecten - en dus de duisternis die daarmee gepaard gaat - niet zo fijn vonden. Nu de serie is overgegaan op de nieuwe generatie consoles hopen wij dat Dark Souls III ook echt dark zal zijn.
Bij donkere gebieden zul je jouw speelstijl ook drastisch moeten aanpassen, want een fakkel moet je dragen in één van je handen. Dat zorgt ervoor dat je geen schild meer kan vasthouden in die hand, net zoals een ander wapen als je gaat voor dual-wielding of juist een groot zwaard dat je met twee handen moet vasthouden. De uitdaging zal gelijk een grote sprong maken en, laten we eerlijk zijn, dat is precies wat iedereen Dark Souls voor speelt.
84732

3. Weapon-arts

De veranderingen die we hiervoor hebben opgenoemd maken het een stuk lastiger voor de speler en doodgaan heeft nog grotere consequenties dan in eerdere Dark Souls-games. Gelukkig heeft FROM Software ook aan de speler gedacht - ze kunnen het wel - en de zogeheten Weapon Arts geïntroduceerd.
Deze vechtkunst zal vooral interessant zijn voor spelers die geen spreuken gaan afvuren, want de Weapon Arts zullen de nodige mana kosten - precies dezelfde resource die je nodig hebt om spreuken te gebruiken. Veel zal je niet gaan rouwen om die mana, want Weapon Arts zijn krachtige aanvallen in je arsenaal, die er bovendien heel flitsend uitzien. Zo kan je met een greatsword bijvoorbeeld iemand enorm veel schade toebrengen én lanceren, na een korte charge.
Het is echter niet mogelijk om Weapon Arts achter elkaar te gebruiken, ook niet als je genoeg mana hebt. FROM Software heeft er namelijk voor gezorgd dat de Weapon Arts in Dark Souls III een interne cooldown hebben, waarschijnlijk om stunlocks in Player-versus-Player te vermijden. Wij kijken er in ieder geval zeer naar uit, om als een Trunks uit Dragonball Z monsters stijlvol tot mootjes te hakken.
84733

2. Locaties zijn veel groter dan voorheen

De originele Dark Souls en Dark Souls II kennen een aparte open wereld in vergelijking met andere RPG’s. De wereld lijkt vrij lineair en gangetjes met open gedeeltes af te wisselen, maar wanneer je wat verder trekt in de wereld kom je ineens op plekken waar je al bent geweest, elke locatie - met name in Dark Souls - staat namelijk met elkaar in verbinding. Het zat heel slim in elkaar, maar zorgde er wel voor dat je nooit in echt grote gebieden kwam.
In Dark Souls III zal er hoogstwaarschijnlijk weer een verbonden wereld zijn, maar in tegenstelling tot zijn voorgangers zijn de gebieden veel groter. Tot nu toe hebben we alleen de locatie in de beta gezien, maar die was van een flinke omvang en waar je vanaf het startpunt ook al veel plekken kan zien waar je later zelf zal lopen.
Die grotere locaties komen wel met een prijskaartje, want geesteskind Miyazaki heeft gezegd dat er wel minder locaties in zullen zitten dan Dark Souls II. De wereld zelf zal dus even groter of groter zijn dan zijn voorgangers, maar het grote aantal kleine locaties wordt vervangen door minder grotere locaties. Liefhebbers van de grote afwisseling van Dark Souls II - die de wereld soms wel een beetje ongeloofwaardig maakten - moeten het dus met iets minder stellen. Wij zijn echter van mening dat grote gebieden meer indruk maken en er op die manier ook meer aandacht gegeven kan worden aan de lore van elk gebied.
84734

1. Bloodborne-snelheid van combat

Officieel hoort Bloodborne niet bij de Souls-serie, maar iedereen die ook maar één ander deel uit de serie heeft gespeeld weet dat Bloodborne er net zo goed bijhoort. De grootste verandering van Bloodborne ten opzichte van Dark Souls was dat eerstgenoemde de snelheid flink omhoog gooide en daarmee bijvoorbeeld ook schilden gedag heeft gezegd. De focus kwam te liggen op ontwijken, in plaats van blokken, en was voor velen flink wennen.
Dark Souls III lijkt een combinatie te hebben gevonden tussen de snelheid van Bloodborne en die van Dark Souls. De snelheid gaat flink omhoog, maar ondertussen zijn de bekende verdedigende technieken terug van weggeweest. Spelers zijn weer vrij om tot Sint-Juttemis te schuilen achter hun schild, terwijl spelers die juist liever ontwijken wat meer snelheid tot hun beschikking hebben.
We zijn echter vooral benieuwd wat dit gaat betekenen voor de zogeheten Ultra Greatswords, zwaarden zo groot en sterk dat ze ongeveer een half jaar de tijd nodig hebben om één dodelijke zwaai te produceren. In de beta leek de normale Greatsword iets sneller te zijn dan in Dark Souls II, maar met de nieuwe snelheid van vijanden lijkt het erg lastig te worden om een Ultra Greatsword als je reguliere wapen te hanteren. Hopelijk weet FROM Software een goede balans in snelheid te vinden in Dark Souls III, dan zijn wij zeer blije sadomasochisten.

Populair Nieuws