Daemon X Machina release maakt je Iron Man [interview op gamescom]

    De Daemon X Machina release belooft een flinke dosis gameplay waarin ook een aantal RPG-elementen te vinden zijn. De game was niet speelbaar tijdens gamescom 2018, maar wel spraken we met Kenichiro Tsukada, uitvoerend producent van de game. Hij vertelde in geuren en kleuren over de game, het verhaal, de gameplay en hoe alles tot stand is gekomen.

    Nintendo

    Als de naam Kenichiro Tsukada je bekend voorkomt, kan dat maar zo komen doordat je een fan bent van de Armored Core games. Tsukada heeft in het verleden namelijk ook aan deze games gewerkt en dat heeft invloed gehad op hoe Daemon X Machina gemaakt is. Zo vertelde hij over hoe een mooi gebaar tijdens een etentje hem deed realiseren wat belangrijk is in een game.

    Een goede maaltijd is belangrijk

    “Er was een moment tijdens de ontwikkeling van een game waardoor het helemaal bij me doordrong dat het belangrijk is om liefde in het spel te stoppen”, vertelde Tsukada. Ze hadden wat eten besteld van een restaurant waar een mysterieus briefje aan vastgebonden was. In het briefje wenste het restaurant de ontwikkelaars veel geluk met het maken van de game.

    “Hierdoor voelden we op dat moment echt de liefde en aandacht van het restaurant in hoe zij het eten voor ons gekookt hadden en dat zorgde ervoor dat we net zoveel liefde in de game wilde stoppen.”

    Het was dat moment waardoor Tsukada alleen maar meer geloofde dat het belangrijk is om zoveel mogelijk liefde in een spel te stoppen. Dat is dan ook precies wat hij het ontwikkelingsteam van Daemon X Machina op het hart drukte. “Ik denk dat om een game te maken die spelers leuk vinden, je ook zelf liefde in het spel moet stoppen”, aldus Tsukada.

    Uniek gameplayaspect

    Die liefde van de ontwikkelaar moet zich onder andere gaan vertalen naar de gameplay van de game. Wanneer de Daemon X Machina release plaatsvindt, zullen spelers in ieder geval ervaren dat de game je laat spelen als een ‘Outer’, een mens die bovennatuurlijk krachten heeft verkregen en met een mechsuit moet gaan vechten tegen vijanden. Het draait om de combinatie en het samenkomen van de Outer en zijn mech. Het is één van de manieren waarop de game zich onderscheidt van andere games binnen het genre.

    "Er zijn veel games waarbij je de focus hebt op personages of op mechs, maar in Daemon X Machina focus je op beide."

    Je gaat namelijk spelen als de Outer die gedurende het spel te upgraden is, waardoor je hem sterker maakt met nieuwe vaardigheden. Die kun je vervolgens weer gebruiken wanneer je in het mechsuit zit. Het is deze manier van progressie die het samenkomen van de twee personages tot uiting brengt in Daemon X Machina.

    Meer dan vechten

    Om je Outer te upgraden zul je bijvoorbeeld items moeten verzamelen die je in de wereld kunt vinden.

    “Het is geen open wereld, maar in elk gebied is er wel ruimte om te ontdekken en er zijn ook gebieden te vinden die aan elkaar grenzen,” zegt Tsukada. “Er zijn veel verschillende manieren om nieuwe items, equipment, wapens te vinden. Het verzamelen en je eigen uitrusting maken is één van de leuke elementen van het spel.”

    Zo is er de mogelijkheid om wapens van vijanden te stelen, waardoor je als het ware een persoonlijke missie kunt maken. Als er een specifiek wapen is dat je wilt hebben, kun je op zoek gaan naar die vijand om het wapen te stelen en zo je missie te volbrengen. Volgens Tsukada is het jagen op specifieke vijanden voor wapens één van de elementen die de gameplay in de Daemon X Machina release zo leuk maakt.

    Opscheppen

    Wanneer je met de Daemon X Machina release gedurende het verhaal je personage aan het opbouwen bent, kun je ook de co-op multiplayer modus spelen. Hier heb je bijvoorbeeld de gelegenheid om even flink op te scheppen tegenover je vrienden. Wanneer je co-op speelt zie je namelijk elkaars personages.

    “Het is natuurlijk een game waar je op veel verschillende plekken, verschillende wapens kunt krijgen. Dus als je samen met vrienden gaat spelen in co-op kun je met elkaar gaan vergelijken hoe je eruit ziet en samen gaan jagen.”

    De co-op modus zal dan ook anders zijn dan het verhaal van het spel, want het verhaal is niet samen te spelen. Daar is volgens Tsukada een reden voor.

    “Met Daemon X Machina willen we alle spelers bedienen door ze een verhaal te bieden dat op je eigen tempo ervaren kan worden en waarin je jezelf opbouwt, waarna je vervolgens samen met je vrienden op pad kunt gaan en samen kunt gaan spelen.”

    Voor sommigen zal het samen door een verhaal heen lopen een gemis zijn, maar de mogelijkheid om op een andere manier samen te spelen in een co-op multiplayer modus belooft dit deels weer goed te maken. Hoe deze modus eruit gaat zien, is helaas niet bekend.

    Daemon X Machina release geschikt voor jong en oud

    Dat samen spelen kan in de Daemon X Machina release met vrienden gebeuren, maar ook met je ouders volgens Tsukada. Dit heeft te maken met de toegankelijkheid van de Switch, want Tsukada zegt dat je tegenwoordig steeds meer ouders met hun kinderen ziet gamen. Meestal zijn het dan kindvriendelijke titels zonder al te veel geweld.

    "Dat hoeft natuurlijk niet bij elke titel zo te zijn, ze kunnen iets volwassener zijn zoals Daemon X Machina."

    Het is één van de manieren waarop de game meer toegankelijk moet worden voor een groter publiek, want een mech game wordt nou eenmaal gezien als niche. Tsukada gelooft dat dankzij de Switch er een mogelijkheid is om gamers juist weer elkaar op te laten zoeken en Daemon X Machina is een game die dat mogelijk gaat maken. “De Switch moedigt dit juist weer aan en met Daemon X Machina willen we dat weer tot leven wekken in de multiplayer modus. Op die manier willen we ook weer een breder publiek aanspreken”, zegt Tsukada.

    Robotopstand

    Dat bredere publiek aanspreken moet ook gedaan worden door in het verhaal flink de focus te leggen op de Outer. “Op die manier willen we dat spelers een band opbouwen met de Outer zodat ze de game door de ogen van de Outer ervaren”, aldus Tsukada. De makers willen dat je het verhaal echt gaat beleven en gaat voelen voor de personages.

    “Er moet een emotionele band ontstaan in het verhaal en met wat je aan het spelen bent.”

    Het verhaal dat je met de Daemon X Machina release gaat spelen, gaat over een wereld waarin de maan is ingeslagen op de aarde, waardoor er een nieuw soort energie is losgelaten op de wereld: Femto Energie. Hierdoor zijn de machines ontwaakt die vervolgens in opstand zijn gekomen tegen de mensheid. “Er is sprake van een soort mens versus machine setting in het verhaal”, zegt Tsukada.

    Om die machines te bestrijden heeft de mensheid een speciale groep aangewezen die beïnvloed is door de Femto Energie. De naam Outer heeft daarnaast ook nog eens een diepere laag, want volgens Tsukada is deze tot stand gekomen doordat de Outers verstoten zijn door de mensheid wegens de krachten die ze hebben verkregen. Hierdoor heb je in het verhaal als het ware een gevecht tussen twee groepen die zich beide verstoten voelen.

    Nintendo

    Iron Man is iets tastbaars

    Nadat Tsukada eerder al Armored Core maakte, zou je je kunnen afvragen of de maker simpelweg houdt van dit soort games. Met een glimlach en flink wat geknik bevestigt hij inderdaad dat hij van mech-games houdt. “Er is een reden dat ik van mech-games houd en dat heeft te maken met dat mech-suits in de toekomst daadwerkelijk iets tastbaars kunnen worden”, vertelt Tsukada met een lach. Het lijkt hem leuk om dat alvast te kunnen spelen.

    “Wij kunnen nooit Superman worden, maar misschien kunnen we in de toekomst wel Iron Man worden.”

    Wel laat hij weten dat er andere soort games zijn die hij nog zou willen maken, want een RPG lijkt hem ook wel wat en een aantal elementen daarvan kun je deels al vinden in Daemon X Machina. “Een voorbeeld van deze elementen is dat sommige vijanden een status-effect met zich meebrengen. Er is vervolgens een aantal soorten armor die je kunnen beschermen tegen de effecten hiervan en dat is iets wat je in vele RPG’s ook wel ziet”, zegt Tsukada.

    De Daemon X Machina release moet ergens in 2019 uitkomen op de Nintendo Switch en gaat naast de singleplayer en co-op multiplayer nog een aantal andere modi bevatten. Daarover kon Tsukada nog niet veel bekendmaken, behalve dat er één zal zijn die zich goed leent voor het on the go gamen. Ook is er nog een onbekende modus waarop Tsukada erg trots is, maar ook daarover kon hij nog geen details geven. Het is onbekend of het om dezelfde modus gaat of dat het twee verschillende modi zijn.

    Daemon X Machina moet ergens in 2019 verschijnen.

    Daemon X Machina

    Verkijgbaar vanaf unknown

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.