Column: Spider-Man 2 laat zien dat Sony PC-spelers wel wat serieuzer mag nemen

Article
maandag, 03 februari 2025 om 19:00
marvels spider man 2 pc

PlayStation-games die naar PC komen zijn inmiddels niets nieuws meer. Maar ondanks dat Sony het platform nu al jaren ondersteunt, komen PC-spelers nog vaak bedrogen uit. Dat moet toch beter kunnen.

Als je vroeger een brede smaak had in games, was er een goede kans dat je meerdere consoles én een PC in huis had. Maar dat is steeds minder noodzakelijk: de PC is een soort neutrale grond geworden, waar spelers naast het grote aanbod dat het platform altijd al had, ook kunnen genieten van de grootste titels van Microsoft én Sony.

Dat genieten is alleen iets dat bij Sony’s games af en toe ontbreekt. Niet omdat de games op zich niet goed zijn, maar omdat ze toch met enige regelmaat met technische problemen lanceren. Je vraagt je alleen af hoe dat kan en waarom het blijft gebeuren.

Moelijker, maar niet onmogelijk

Hoe het kan dat Sony’s games niet altijd optimaal draaien op PC is op zich geen moeilijke vraag om te beantwoorden. Vergeleken met een console is PC een lastig platform om voor te ontwikkelen, omdat je nooit precies weet wat voor onderdelen een speler heeft gebruikt. Alle mogelijke problemen voorzien is dus een hele opgave en je ziet ook bij andere uitgevers dat de PC-versie bij lancering vaak van alle versies de meeste problemen heeft.

Daar liep Sony ook tegenaan bij de eerste grote PC-port, die van Horizon Zero Dawn. Aanvankelijk draaide die voor geen meter en uiteindelijk werd PC-expert Nixxes in de arm genomen om hem te fixen (fixxen?), met mooie resultaten. Het lijkt alleen alsof er niet bijzonder veel is geleerd van dat voorval.

Want ja, sindsdien zijn er veel PlayStation-games met minimale problemen naar PC gekomen, maar het komt nog steeds voor dat een PC-port in eerste instantie nauwelijks werkt. The Last of Us Part 1 was bij lancering een groot drama en twee jaar later zijn er nog steeds veel recente Steam reviews die klagen over de technische performance. Het pas verschenen Marvel’s Spider-Man 2 kent ook zijn problemen, terwijl de vorige game juist een fantastische port kreeg.

Meer games, meer problemen? 

Het is misschien verleidelijk om te denken dat de ontwikkelaar die verantwoordelijk is voor de port bepalend is voor de kwaliteit van die port. Helaas lijkt het toch niet zo simpel. Die beroerde port van Marvel’s Spider-Man 2 is bijvoorbeeld gemaakt met medewerking van Nixxes, de studio die juist zulk puik werk leverde met eerdere PC-versies van PlayStation-games.

Dat doet vermoeden dat tijd, zoals zo vaak in game-ontwikkeling, het probleem is. Titels als Horizon Forbidden West en God of War Ragnarok werden zo’n twee jaar na hun PlayStation-release zonder veel problemen naar PC gebracht. Maar The Last of Us Part 1 verscheen zo snel na de serie op PC dat daar een gevoel is dat hij de deur is uitgeduwd. De PS5-versie van Marvel’s Spider-Man 2 is nog geen anderhalf jaar oud en er ligt al een PC-port.

Dat hoeft niet een te korte tijd te zijn om een port te maken, zeker als die port vroeg genoeg op de planning stond. Maar in de praktijk zie je duidelijk dat de PC-ports die een jaartje extra krijgen beter zijn. Dan krijg je toch het vermoeden dat de problemen ontstaan wanneer Sony te veel PC-ports wil in te weinig tijd.

Geen groeipijn meer

Als het nou zo was dat Sony net een jaar of twee bezig was met het maken van PC-ports, zouden we het nog groeipijn kunnen noemen. Maar na ongeveer 5 jaar mag je toch hopen dat het vallen en opstaan er een beetje uit is. Zoals het nu gaat, krijg je niet de indruk dat het PC-publiek erg serieus wordt genomen.

PC-spelers moeten al langer wachten op deze games dan PlayStation-spelers en het is niet heel fraai om dat geduld te belonen met ports waarvan je maar moet afwachten of ze een beetje deugen. Juist omdat je gebruik kan maken van dat geduld: deze spelers zijn bereid om te wachten, dus je kunt je tijd nemen met een PC-port. Wachten op een game is beter te harden dan wachten op patches die een game die al uit is speelbaar maken.

Misschien dat een aantal spelers toch het geduld verliest als het echt lang begint te duren. Maar uiteindelijk moet het toch voordelig zijn voor Sony als spelers ervan uit durven te gaan dat de PC-versie van een game goed in elkaar zit. Je wil niet de reputatie dat de kwaliteit van je games een 50-50 gokspelletje is, of wel?