De CEO van Sony Interactive Entertainment heeft aangegeven nog hoop te hebben in het plan voor live-service games. Maar na weer een paar mislukte projecten moet Sony nu toch echt toevoegen dat het plan is gefaald.
Niet Xbox, maar Fortnite is waarschijnlijk de grootste concurrent geweest voor Sony de laatste jaren. De battle royale shooter is immers het schoolvoorbeeld hoe succesvol een live-service game kan zijn. Het geld blijft binnenstromen voor Epic dankzij de game.
Veel uitgevers zijn jaloers op het succes van Fortnite en proberen dat succes te herhalen, maar tot op heden lukt dat vrijwel niemand. Kijk bijvoorbeeld naar Ubisoft met XDefiant en Warner Bros. met Suicide Squad: Kill the Justice League. Stuk voor stuk lopen de peperdure projecten uit op een grote flop.
De uitgever die het meeste is gesprongen op de grote droom van live-service games is Sony. Onder de leiding van voormalig CEO Jim Ryan is het groene licht gegeven voor de ontwikkeling voor meer dan tien live-service games - een idee dat an sich niet bijster slim is, omdat je dan tien games hebt die met elkaar concurreren om aandacht en spelers.
Niet alleen schort er al veel aan het plan, de uitwerking is tot op heden ook een drama geweest voor Sony, met als dieptepunt Concord. De game heeft slechts twee weken bestaan, voordat de stekker uit de game werd getrokken - met als hoogtepunt 697 concurrent players op Steam. Na een korte periode werd uiteindelijk ontwikkelaar Firewalk helemaal gesloten en daarmee naar verluidt een verlies van meer dan 200 miljoen dollar genoteerd.
Dat is niet het enige project dat bergen met geld heeft gekost en letterlijk geen enkele cent heeft opgeleverd. Naughty Dog heeft namelijk een lange tijd gewerkt aan een live-service game van The Last of Us.
Intern was duidelijk dat het project niet werkt, omdat de studio is gespecialiseerd in verhalende singleplayer games, niet live-service multiplayer games. De studio had alleen wel genoeg pull om Sony over te halen om het project te annuleren, zodat de ontwikkelaars weer kunnen gaan werken aan games waar ze echt om geven en goed in zijn.
Alsof dat nog niet erg genoeg is, zijn er een aantal dagen geleden nog twee games bij gekomen die op de stapel teleurstellingen gegooid kunnen worden. De live-service games die bij Bend Studio en Bluepoint Games in de maak waren, zijn geannuleerd door Sony na een ‘recente review’ van de projecten. Bij Bluepoint was naar verluidt zelfs een God of War game in ontwikkeling. Weer een game van een grote IP in de prullenbak en weer pijnlijke verliezen voor de uitgever.
Met de volgende ronde aan tegenslagen moet het nu echt een keer duidelijk zijn voor Sony dat de grote droom van een eigen Fortnite niet werkt. Het aantal succesvolle live-service games is bizar klein ten opzichte van de begraafplaats vol mislukte titels en bovendien is de markt al verzadigd. En niet sinds kort, dat is al jaren het geval.
In een interview aan het einde van 2024 heeft PlayStation co-CEO Hermen Hulst aangegeven dat de droom voor Sony nog niet vervlogen is. Het bedrijf put namelijk hoop uit Helldivers 2, de enige live-service game van de uitgever die iets van succes heeft gekend. Volgens Hulst is er veel geleerd van de shooter en de resultaten ‘tonen de potentie aan van live-service games’.
Helldivers 2 is alleen een false positive voor Sony. Een uitzondering die een verkeerd beeld geeft, één zwaluw maakt immers nog geen zomer. Helldivers 2 is niet succesvol omdat het een live-service game is, het is een succesvolle game omdat het een goede game is. En goede games blijven mensen spelen. Kijk bijvoorbeeld naar singleplayer titels als Baldur’s Gate 3. Dat is waar Sony zich op moet richten, niet een wild goose chase op zoek naar de volgende Fortnite, waarmee honderden miljoenen dollars en ontwikkelstudio’s verloren gaan.