Column: McLaren heeft nog een lange weg te gaan als het kampioen wil worden

Article
dinsdag, 23 juli 2024 om 21:00
lando norris gp hongarije 2024

McLaren heeft momenteel de snelste auto in de Formule 1. Maar het team heeft volgens Ralph nog veel te leren als het serieus voor het kampioenschap wil gaan.

Het is een vrij knappe prestatie van McLaren. Het gebeurt niet vaak dat een team op dominante wijze een 1-2 behaalt in een Grand Prix - waarbij het voor de winnaar ook nog eens zijn eerste overwinning in - en beide coureurs ongelukkig zijn aan het einde van de rit.

Door een complete mismanagement van het team heeft de GP van Hongarije voor een zure nasmaak gezorgd. Bovendien heeft het glashelder gemaakt aan de buitenwereld dat het team niet weet waarop het moet focussen als het aankomt op de twee kampioenschappen. Het is de laatste paar races heel duidelijk geworden dat het team nog meedoet voor beide titels, maar er moeten dan wel slimme keuzes gemaakt worden.

Alle punten tellen mee

Momenteel ziet de toekomst er rooskleurig uit voor McLaren. Als Lando Norris de rest van de races eerste wordt en Max Verstappen tweede, dan kan de Brit zijn eerste titel in de Formule 1 winnen. En die ‘ontspannen’ houding liet het team ook merken aan Norris aan het einde van de race. Volgens zijn racen engineer zouden er nog ‘genoeg kansen komen’ om te winnen dit seizoen.

Maar daar maakt het team een grote fout. Iets wat voormalig F1-coureur David Coulthard ook meteen opmerkte als commentator. Ja, momenteel heeft McLaren de snelste auto. Maar dat kan zomaar veranderen in de Formule 1.

Het beste voorbeeld daarvan is de grote concurrent zelf. Aan het begin van het seizoen was Verstappen uitermate dominant en leek hij fluitend af te gaan op zijn vierde kampioenschap. Maar nu moet de Nederlander vechten voor podiumplaatsen en zijn meer overwinningen dit seizoen allesbehalve zeker. Een goede update kan alleen alles veranderen.

Zelfs de snelste auto is alleen geen garantie voor een overwinning. Sinds de GP van Miami is McLaren het snelste of gedeeltelijk snelste team geweest. In die periode van acht Grands Prix heeft Norris alleen maar één race gewonnen. Aan het einde van de rit kunnen de zeven punten die verloren zijn door de Brit in Hongarije zomaar eens de doorslaggevende factor vormen.

Bang voor de andere teams

Tijdens de race leek het er wel op dat McLaren strategisch de overwinning aan Norris zou geven, ondanks dat het eerlijker was voor Oscar Piastri om de race te winnen. Een undercut zodat de eerste coureur ‘per ongeluk’ de tweede coureur inhaalt, is een klassieke methode om coureurs te wisselen zonder team orders die mogelijk voor ophef zorgen. Mercedes heeft het in het verleden vaak zat gedaan met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Maar al snel tijdens de race bleek dat niet het geval te zijn. Het was het plan van McLaren om Piastri te laten winnen en Norris als tweede over de streep te laten komen. Het betekende dat de redenatie van het team om de banden van de Brit als eerste te vervangen daadwerkelijk datgene was wat McLaren communiceerde over de radio.

Het team was bang dat Hamilton een dreiging was om de tweede plek over te nemen door middel van een undercut. Maar de zevenvoudig wereldkampioen zou in dat geval een gat van maar liefst vijf seconden moeten dichtrijden in één ronde. Zelfs met een flinke portie hammertime was dat niet mogelijk voor Hamilton.

Het toont aan dat McLaren teveel reageert op de andere teams en niet met de eigen race bezig is. Dat kan als je een team bent dat toevallig voorop rijdt, maar de MCL38 is momenteel de snelste auto van het veld. Dat gebrek aan vertrouwen in eigen kunnen heeft het team eerder al genekt op Silverstone. Toen hadden Norris én Piastri allebei voor de overwinning kunnen gaan, maar door domme en angstige keuzes zijn de coureurs destijds respectievelijk als derde en vierde over de streep gekomen.

Als McLaren voor beide kampioenschappen wil gaan, en dat is zeker mogelijk met de huidige auto, dan moet het de punten op de juiste manier maximaliseren. Zeker als Verstappen een zeldzame off-day heeft zoals in Hongarije en Red Bull Racing nog vastzit aan een tweede coureur die amper punten scoort.

Populair Nieuws