'Kinderachtig' gedrag Verstappen en onkunde McLaren zorgt voor ophef op social media

Article
maandag, 22 juli 2024 om 18:00
max verstappen gp hongarije 2024

De Grand Prix van Hongarije afgelopen zondag was zeer spraakmakend. Niet bepaald vanwege de actie op de baan, maar wat er zich afspeelde op de radioberichten van Max Verstappen en McLaren.

De kwalificatie op de Hungaroring zaterdag gaf al een vooruitblik op een interessante Grand Prix. Lando Norris pakte weer pole position, maar de Brit staat dit jaar niet echt bekend om zijn goede starts. Sterker nog, elke keer dat hij is gestart vanaf pole position, was hij niet de leidende auto aan het einde van de eerste ronde.

Teamgenoot Oscar Piastri is er daarentegen wel goed in en begon de race naast Norris. En dan is er nog Max Verstappen, die begon vanaf de derde plaats. De Nederlander weer dat hij niet meer de snelste auto heeft en dat de start in Hongarije enorm belangrijk is. De bijnaam van de Hungaroring is niet voor niets ‘Monaco zonder muren’. Inhalen is geen eenvoudige opgave.

De start van de Grand Prix was precies waar fans van Norris op vreesden. Piastri schoot langszij en nam de leiding over na de eerste bocht, terwijl Verstappen buiten de baan voorbij ging aan Norris. Volgens de Nederlander was dat nodig, omdat hij van de baan werd geforceerd door de Brit. Het duurde alleen niet lang voordat hij de plaats teruggaf, onder dwang van Red Bull Racing. Het chagrijnige antwoord van Verstappen was een voorproefje voor wat zou komen.

Mad Max op de radio

Gedurende de race was de Nederlander namelijk niet blij. En dat is een understatement. Toen hij ook het ‘slachtoffer’ werd van undercuts, kreeg het team en race engineer Gianpiero Lambiase de volle lading. Die was daar niet van gediend en diende de wereldkampioen van repliek over de radio.

Het ging zelfs zo ver dat GP geen zin had om ‘kinderachtige’ ruzies uit te voeren met andere teams, nadat Verstappen claimde dat Lewis Hamilton hem opzettelijk crashte. Terwijl de Nederlander zelf een veel te ambitieuze divebomb uitvoerde om voorbij zijn rivaal te komen. Al het radioverkeer zorgde voor behoorlijk wat reacties op social media tijdens en na de race.

1-2 met ontevreden coureurs

Het zou waarschijnlijk het meest besproken gedeelte zijn geweest van de Grand Prix van Hongarije, ware het niet dat het bij McLaren ook niet lekker liep. Ten minste, niet qua communicatie binnen het team.

Het was al snel duidelijk dat het team vrij eenvoudig een 1-2 zou behalen. En door de sterke start van Piastri, verdiende hij het om bekroond te worden tot alweer de zevende winnaar van dit seizoen. En bovendien de allereerste overwinning van de jonge Australiër.

Maar McLaren besloot om Hamilton te ‘coveren’ en daardoor Norris te pitten voor Piastri, ondanks dat Norris een grote voorsprong had op de coureur van Mercedes. En nadat Piastri twee rondes later in de pitstraat kwam, was hij ondertussen ingehaald door Norris. Historisch gezien is de undercut erg sterk in Hongarije en dat was dit jaar ook het geval.

Via verkapte smoesjes probeerde McLaren ervoor te zorgen dat Norris de plek teruggaf aan Piastri, maar zonder effect. Het team bleef maar smeken over de radio, tot het beschamende aan toe. Uiteindelijk moesten er harde woorden aan te pas komen, voordat Norris in de laatste paar rondes eindelijk van het gas ging en Piastri aan zich voorbij liet gaan.

Na afloop van de race was er een bedompte sfeer bij McLaren. Het team heeft een 1-2 gescoord, maar niemand leek echt blij te zijn. Het was dan ook een race die strategisch qua team dramatisch is gemanaged en één waar het internet maar niet over raakt uitgepraat.