De toekomst van Call of Duty Warzone staat volgens verschillende geruchten op het spel. De release van de Verdansk map volgende maand schijnt cruciaal te zijn voor het voortbestaan van de battle royale.
Eerder deze week kwam een bekende lekker met het nieuws dat Call of Duty 2026 al ontwikkeld wordt voor de next-gen Xbox, maar in het bericht van de lekker zat nog een andere verrassing verstopt. Als de terugkeer van Verdansk komende maand namelijk geen hit is, dan wordt Call of Duty Warzone 3 in de prullenbak gesmeten. Als je het mij vraagt is dit geweldig nieuws en kan Call of Duty Warzone niet snel genoeg sterven.
Dat heeft er niet alleen mee te maken dat ik gewoon moe word van alle battle royales op de markt, maar ook omdat Call of Duty in het algemeen alleen maar heeft geleden onder de toevoeging van Warzone. Het eerste jaar van de battle royale modus was nog best prima, maar dat heeft ook te maken met een zeker virus die ons allemaal in huis hield door een lockdown. Nostalgie is in dat opzicht een slechte raadgever.
De release van Call of Duty Warzone had de perfecte timing. Terwijl we allemaal op zoek waren naar nieuwe games om met vrienden te spelen, kwam daar ineens een gratis battle royale met de uitstekende gameplay van Call of Duty Modern Warfare. Deze perfecte storm leidde ertoe dat Call of Duty Warzone een gigantisch fenomeen werd.
De game werd gelijk massaal gestreamd op platforms als Twitch en de populariteit leek bijna geen plafond te hebben. De laatste jaren, voornamelijk met de release van Call of Duty Warzone 2, is de titel alleen volledig in elkaar gezakt. Veel spelers zijn het afgelopen jaar al afgehaakt. Dat kan te maken hebben met verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld de gameplay, die er niet beter op geworden is, of de skill-based matchmaking, die nog steeds een doorn in het oog is voor veel fanatieke spelers.
Call of Duty Warzone sterft in dat opzicht een langzame en pijnlijke dood. Activision-Blizzard probeert komende maand weer wat spelers terug te krijgen door vol in te zetten op nostalgie en de oorspronkelijke map, Verdansk, terug in de game te douwen. Verdansk was alleen geen geweldige map, hoe erg verschillende Youtubers en streamers ook willen volhouden dat het geweldig was. Daarmee komen we ook gelijk bij het volgende punt aan waarom het goed is dat Call of Duty Warzone zo snel mogelijk verdwijnt.
Call of Duty heeft namelijk dankzij Warzone moeten lijden aan de ziekte die we zeikende content creators noemen. Iedere keer als er iets niet naar de smaak van een grote Youtuber of streamer was, dan moest er gelijk over gezeken worden. Iets wat vervolgens zorgde voor nieuwe updates om het deze content creators maar lekker naar de zin te maken. Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop jij je voortbeweegt in de populaire shooter.
Blijkbaar vinden mensen het fijn als je voor ieder potje een paar lijntjes van een illegale substantie uit Colombia naar binnen moet werken, maar voor het grote publiek werkt het niet. Dit soort veranderingen zijn alleen niet puur door te voeren in Call of Duty Warzone, de hele franchise moet over de kop voor dit soort vreselijke updates. Dat heeft tot gevolg dat ook de standaard multiplayer in de Call of Duty games een stuk minder plezierig wordt om te spelen.
Ten slotte heeft de hele internetfaam van een modus als Call of Duty Warzone nog een ander nadeel, de behoefte om zoveel mogelijk te verwijzen naar popcultuur. Soms is het leuk om een knipoog naar een andere franchise of een populaire actiefilm te hebben, maar op het moment dat een felroze Nicki Minaj over het slagveld rent, dan begin je toch bij jezelf af te vragen hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen. Om nog maar te zwijgen over alle andere overbodige bagger die daarna in de in-game winkel is verschenen.
Een groot gedeelte van mijn frustratie met Call of Duty Warzone is te danken aan een gebrek aan shooters op de markt. Battlefield 2042 was namelijk een hopeloos project, Halo Infinite is na een sterke start kansloos in elkaar gezakt en Call of Duty mag je inmiddels ook ieder jaar naar de schroothoop duwen. Multiplayer shooters hebben het zwaar momenteel en in plaats van focussen op een sterke multiplayer in Call of Duty wil Activision-Blizzard veel nadruk leggen op Warzone.
Vanuit een zakelijk perspectief is het goed te begrijpen, Call of Duty Warzone is immers een mooie geldkoe voor de grote uitgever. Voor een skin ben je inmiddels namelijk gewoon een kleine 20 euro kwijt en dan hebben we het nog niet eens gehad over season passes en de Blackcell upgrades. Het zou me dan ook niks verbazen als het management van Activision-Blizzard á la Dagobert Duck iedere dag een rondje zwemt in een kluis die gevuld is met geld.
De koe geeft nu alleen wat minder geld dan het eerst deed en dat komt doordat spelers massaal afhaken. Hier komt namelijk de grote grap, Call of Duty Warzone was niks meer dan een populaire trend. Voor een trend heb je een volledige franchise over de kop gegooid om maar mensen te behagen die eigenlijk niks geven om multiplayer shooters, maar vooral oog hebben voor de hoeveelheid kijkers op een stream.
De terugkeer van Verdansk is een hele leuke poging om Call of Duty Warzone weer relevant te maken, maar de problemen met de battle royale liggen veel dieper dan alleen de map. Van mensen die valsspelen tot aan gameplay die we inmiddels wel kennen, Call of Duty Warzone heeft zijn beste tijd gehad. De focus mag weer gelegd worden op het maken van een sterke game.
Het is dan ook hoog tijd om Call of Duty Warzone te laten sterven. Geen battle royale meer, gewoon een multiplayer shooter waar iedereen van kan genieten. Uiteindelijk worden we daar namelijk allemaal beter van. Geen geschreeuw meer om een battle royale modus in iedere game, geen gezeik meer van content creators die eigenlijk niks geven om de game en ten slotte geen afleidingen meer voor de Call of Duty studio's die de aandacht volledig kunnen leggen op het maken van een goede Call of Duty.
Dat het maar snel voorbij mag zijn, we gaan je niet missen Call of Duty Warzone.