Het gaat niet goed met
Ubisoft en volgens sommige spelers is dat meer dan terecht. Volgens Ralph wordt de Franse uitgever alleen ten onrechte aan andere standaarden gehouden dan de concurrentie.
Het is een nogal rommelige week voor Ubisoft. Eerder werden de preview-events voor de pers tot nader order uitgesteld en woensdagavond is daar een duidelijke reden voor gegeven: Assassin’s Creed Shadows
is namelijk uitgesteld naar 2025. Ubisoft wil namelijk niet in dezelfde valkuil stappen als
Star Wars Outlaws en ervoor zorgen dat de game bij release meteen perfect is.
Voor de Star Wars game is ondertussen officieel bekendgemaakt dat de verkoopcijfers zeer tegenvallend zijn voor de uitgever. Ubisoft had een stuk meer sales verwacht en dat ligt in lijn met eerdere geruchten. Naar verluidt zou de game namelijk niet zo denderend verlopen.
Als gevolg van dat alles is de waarde van het aandeel van Ubisoft extreem gezakt. De waarde is nu even laag als in 2013 met 9,90 euro op het moment van schrijven. Terwijl op het toppunt in 2018 het aandeel nog meer dan 100 euro waard was. Dat betekent dat als Ubisoft wil overleven, dat Assassin’s Creed Shadows echt een succes moet worden.
Ontvangst met open armen of…?
Het is alleen de vraag hoe goed de nieuwste Assassin’s Creed game zal verkopen. Fans vragen al sinds het eerste deel in de franchise om een titel die zich afspeelt in feodaal Japan en met Shadows is het eindelijk zover. De game heeft sinds de aankondiging alleen wel al de nodige kritiek ontvangen van een bepaalde groep fans.
Zij zijn namelijk niet blij met de toevoeging van Yasuke als protagonist. Zij willen aan de slag met een mannelijke, Japanse samoerai en niet met
het historische figuur die afkomstig is uit Afrika en waar weinig bekend over is. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze Ubisoft beschuldigen van racisme en dat ze geen respect hebben voor de Japanse cultuur.
Door de toevoeging van Yasuke is er zelfs een petitie gestart. De aanhangers van de petitie willen dat Ubisoft de protagonist uit de game haalt en anders zullen ze Assassin’s Creed Shadows boycotten. Momenteel is de petitie
door meer dan 100.000 mensen ondertekend. Dat lijkt veel, maar het steekt sterk af tegen de hoeveelheid mensen die de voorgaande Assassin’s Creed games hebben gekocht. Valhalla is bijvoorbeeld in de eerste week alleen al 1,8 miljoen keer verkocht en de game ging in 2022 de mijlpaal voorbij van een omzet van 1 miljard dollar.
De Ubisoft-formule
Het gedoe rondom Yasuke is alleen niet de enige kritiek die Ubisoft ontvangt. Het bedrijf wordt namelijk vaak onder vuur genomen door gamers, omdat het alleen maar titels maakt die hetzelfde zijn. Games met de zogeheten Ubisoft-formule. Denk aan het beklimmen van torens om een gedeelte van de map te ontgrendelen en talloze icoontjes die vervolgens verschijnen op de kaart.
In
Star Wars Outlaws zat bijvoorbeeld zo’n mechanic en dat geldt ook al een lange tijd voor de Far Cry games. Voor mij persoonlijk had de hele open wereld ook niet in Star Wars Outlaws hoeven zitten. Dat Ubisoft die ‘formule’ hanteert is alleen niet zo vreemd. Het systeem komt namelijk uit Assassin’s Creed en dat is met afstand de succesvolste franchise van het bedrijf. En games die wel iets anders proberen, zoals
Prince of Persia: The Lost Crown of het in samenwerking met
Nintendo-gemaakte
Mario + Rabbids: Sparks of Hope, lopen vaak uit op een financiële flop - ondanks dat ze meestal wel positief worden ontvangen. Dat de succesvolle methode wordt gevolgd is dan ook niet zo gek.
Wanneer gamers het vervolgens hebben over Ubisoft, dan wordt ook altijd alleen maar gewezen naar de games met bekende formule en niet de projecten waarmee iets anders is geprobeerd. En ondertussen worden uitgevers of ontwikkelaars die dezelfde mechanics gebruiken niet aan dezelfde standaard gehouden.
Eigen schuld, dikke bult?
Neem bijvoorbeeld Sony. De games van de uitgever zijn volgens velen de gouden standaard als het aankomt op singleplayer ervaringen. Sony doet ook zeker speciale dingen, zoals het recent verschenen Astro Bot, maar daarnaast valt de uitgever vaak ook terug in een vaste routine die werkt. Inclusief Ubisoft-achtige mechanics.
Marvel’s Spider-Man en
Horizon Zero Dawn doen bijvoorbeeld precies hetzelfde als de Franse uitgever, met torens die je kan beklimmen en talloze icoontjes op je map voor busywork. Maar hoor je daar constant iemand over klagen? Nee.
Aan het einde van de dag is het eigenlijk ook een beetje de eigen ‘schuld’ van gamers. Wil je dat Ubisoft daadwerkelijk innoveert? Koop dan ook de games die iets anders doen. En als mensen echt constant klaar zijn met de bekende dingen in Assassin’s Creed, waarom worden er nog steeds miljoenen van verkocht? Misschien is het tijd om goed in de spiegel te kijken.