Column: Disney moet gaan bepalen wat ze met Disney+ wil doen

Article
zaterdag, 29 februari 2020 om 9:36
disney plus nederland nu beschikbaar en tijdelijk gratis 154498 1f1571382571
Disney+ leek een vliegende start te maken in Nederland, maar van dat momentum blijft weinig meer over. Het wordt volgens Ralph dan ook tijd dat Disney gaat bepalen wat ze nu precies wil met de streamingdienst.
Met trots presenteerde Disney haar nieuwe streamingdienst aan het einde van 2018 en een jaar later kon Nederland als enige land de dienst uitproberen. Voor een paar weken was het mogelijk om gratis te bibliotheek van Disney-films en -series te bekijken, maar zelfs als we er niks voor hoeven te betalen hebben Nederlanders wel iets om over te klagen. Het aanbod was namelijk vrij karig, maar dat zou al snel opgelost worden zodra de dienst de lucht in ging.
Op 12 november 2019 gebeurde dat met een officiële lancering in de Verenigde Staten, Canada en Nederland. Tegelijkertijd konden kijkers meteen de eerste aflevering aanschouwen van The Mandalorian, de allereerste exclusieve Disney+ serie. Dankzij het succes van de serie en Baby Yoda zag Disney het aantal abonnees van haar streamingdienst snel stijgen. De droom van een succesvolle dienst onder Disney’s eigen naam leek eindelijk werkelijkheid te worden.
the mandalorianf1642078462

Een snelle stijger, een snelle daler

Van die sterke beginperiode is alleen weinig overgebleven. Sinds de laatste aflevering van The Mandalorian is uitgezonden zijn er alweer veel abonnementen stopgezet en groeit het aantal kijkers van concurrent Netflix. Dat is niet heel verwonderlijk. Het laatste seizoen van The Clone Wars is op Disney+ toegevoegd met een aantal nieuwe films, zoals The Lion King en daar blijft het bij. Netflix is ondertussen gekomen met nieuwe seizoenen van bestaande, populaire shows en zelfs met meerdere gloednieuwe series.
Het prijsverschil tussen de twee diensten is vrij groot en tegelijkertijd is het duidelijk dat de streamingdienst van Disney een stuk minder te bieden heeft. In ieder geval niet zoveel om de consument te laten blijven plakken op de lange termijn. De uitgever houdt er niet veel aan over als mensen één maandje geabonneerd blijven om de nieuwe films en series te kijken en vervolgens weer vertrekken. Of de Marvel-series die eind dit jaar van start gaan deze trend kunnen doorbreken is nog maar de vraag. Voor het zover is zijn we alweer maanden verder.
love simonf1582906682

De filosofie van Disney

Het gebrek aan content op Disney+ ligt niet alleen aan de toevoer, maar ook aan de filosofie die Disney hanteert voor haar streamingdienst. Waar Netflix letterlijk iedereen aan haar dienst wil binden, richt Disney zich duidelijk op een ander publiek. Zo is de regel bij het bedrijf dat alleen films en series op het platform mogen verschijnen die maximaal zijn voor kinderen van twaalf jaar en ouder. Er ligt een verbod op content die puur bedoeld is voor volwassenen.
Zo zal Love, Simon toch niet op de dienst verschijnen. De serie over een jongen in de kast wordt door Disney uiteindelijk gezien als ‘niet familievriendelijk genoeg’. Hetzelfde lot lijkt nu te hangen over Lizzie McGuire. De sitcom met Hilary Duff werd uitgezonden tussen 2001 en 2004, maar zou in 2020 een vervolg krijgen met de originele cast. De toekomst van de serie staat op losse schroeven nu de productie is gestopt, waarschijnlijk omdat de aflevering die al af zijn gemaakt te volwassen zijn voor Disney+.
the lion kingf1581929314

Een lastige keuze

Wat er precies verder gaat gebeuren met Lizzie McGuire is nog onduidelijk. Voor Love, Simon heeft Disney wel al een ander plekje gevonden. De serie zal binnenkort namelijk worden uitgezonden op streamingdienst Hulu onder de naam Love, Victor. Disney blijft gewoon eigenaar van de show, want Hulu is voor 67 procent in het bezit van de uitgever. De dienst is dan ook de plek waar alle content die te volwassen is voor Disney+ wordt ‘gedumpt’.
Maar deze structuur lijkt op de lange termijn onhoudbaar voor Disney. Enerzijds wil het bedrijf een eigen streamingdienst hebben met haar eigen naam er groots opgeplakt. Anderzijds wil Disney niet haar familievriendelijke imago opgeven. De rest van de content doorschuiven naar Hulu lijkt wel een handige truc, maar de consument gebruikt liever niet meerdere streamingdiensten en het platform is bovendien alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Als Disney Hulu wel wereldwijd lanceert, waar ook al plannen voor zijn opgedoken, dan heeft Disney weer de kans dat die dienst de show gaat stelen en niet Disney+.
De uitgever moet dus snel een keuze gaan maken wat ze nu precies wil doen. Disney kan zich blijven richten op familievriendelijke content voor Disney+, maar dan moet het bedrijf er vrede mee hebben dat ze nooit Netflix kan inhalen. De andere optie is om simpelweg alle content van Hulu en Disney+ met elkaar te combineren om een geduchte concurrent te worden voor de rest van de streamingdiensten. Zal daarmee echt het imago van Disney te grabbel worden gegooid? Ik heb er mijn twijfels over. Wil Disney met haar eigen naam in de top van de streamingwereld blijven staan, dan is het bovendien de enige optie.