Recent zijn er veel previews verschenen van
Star Wars Outlaws, met verschillende positieve, maar ook negatieve punten. Ralph wordt echter alleen maar meer hyped voor de game door de kritiek.
Al vanaf het moment dat
Star Wars Outlaws werd onthuld, ben ik zeer nieuwsgierig naar de game. Ik weet dat Jedi, Sith en lightsabers het meest iconische zijn aan Star Wars, maar ik vind het juist veel leuker om met het ‘plebs’ aan de slag te gaan. De mensen en aliens zonder bovennatuurlijke krachten en die alleen uitgerust zijn met een blaster en hun geniepige trucjes. Het universum van
Star Wars heeft immers zoveel meer te bieden dan één piepkleine groep en hun onderlinge oorlogje.
Sinds afgelopen dinsdag zijn er veel impressies verschenen van Star Wars Outlaws. Journalisten over de hele wereld mochten namelijk met een uitgebreide impressie van de game aan de slag, waaronder onze eigen Stefan. Zijn bevindingen
kan je hier lezen.
So anyway, I started blasting
Veel spelers hebben een positieve ervaring overgehouden aan hun tijd met Star Wars Outlaws, maar er waren ook de nodige kritiekpunten. Eén daarvan is het wapenarsenaal van protagonist Kay Vess. Ze heeft normaal alleen een blaster tot haar beschikking en zwaardere wapens zal ze van dode vijanden moeten afpakken, zoals de geweren van Stormtroopers.
Die wapens kan je vervolgens niet meenemen in je inventory of meerdere magazijnen voor verzamelen. Je kan ermee schieten totdat hij leeg is en dan moet je weer op zoek naar het volgende exemplaar - of natuurlijk je eigen blaster weer gebruiken.
Toen ik dat las, werd ik meteen enthousiast. Ik snap dat niet iedereen er een fan van zal zijn, maar ik kreeg meteen warme herinneringen aan de
Max Payne games. In die titels vond ik het heerlijk om een compleet magazijn van een Uzi te lozen in een Russische baddy, om vervolgens naar het volgende wapen te duiken en dat magazijn leeg te schieten.
Ik hoef niet in elke game rond te lopen met een arsenaal dat groot genoeg is om een klein land te bewapenen. Sterker nog, dat past ook niet in elke game. Kay Vess is juist een scoundrel, die het moeten hebben van stealth en smerige trucjes om haar tegenstanders te slim af te zijn. Wapens zijn juist de laatste optie om levend uit een lastige situatie te komen.
Pak de aftekenlijst er maar bij
Een ander kritiekpunt die ik zie verschijnen is dat de wereld een typische open wereld is uit de stal van
Ubisoft. Dat betekent veel points of interest om te bezoeken en icoontjes op de map om af te vinken. Het is een formule die velen bekend zal voorkomen uit games als
Assassin’s Creed of
Far Cry.
Er is al lang kritiek op die stijl van open werelden en dat kan ik ook wel begrijpen. Soms is het namelijk leuk om op eigen tempo de wereld te verkennen en alles zelfs te ontdekken, zoals in
Elden Ring. En dan wil je niet de map openen en een berg aan icoontjes zien.
Maar als het met mate wordt gedaan - niet zoals in bepaalde Assassin’s Creed games - dan heb ik geen enkel probleem met die stijl. Ik vind het wel wat hebben om een bepaald ritme in een open wereld te hebben, door eerst op zoek te gaan naar een toren en op die manier erachter te komen wat er allemaal te doen is. En als er een bepaalde activiteit is die ik niet leuk vind, kan ik die eenvoudig negeren.
Van alles wat ik nu gezien en gelezen heb over Star Wars Outlaws, lijkt het de ideale game te worden voor mij. Het zal misschien niet iedereens pakkie aan zijn, maar ik kan niet wachten om 30 augustus als scoundrel rond te lopen en beste vriendjes te worden met Nix.