De impact van Warzone op Call of Duty

    Je zou het bijna niet geloven, maar het is alweer een jaar geleden dat Call of Duty Warzone ineens in de digitale schappen verdween. De battle royale-game van de bekendste shooterreeks op de planeet kwam een stuk later dan bekende gezichten als Fortnite en Apex Legends, maar staat inmiddels schouder aan schouder met de gevestigde orde. Tijd om de hoogte- en dieptepunten van Call of Duty Warzone te bekijken.

    Net als Fortnite en Apex Legends is ook Call of Duty Warzone een gratis battle royale-game waarin spelers alleen of met vrienden een dodelijke arena in kunnen stappen. De Warzone, zoals het speelveld heet, wordt door 150 man betreden, waarna vervolgens één speler of team er met de winst vandoor gaat. Oorspronkelijk vroeg men zich af of Call of Duty’s poging om de Battle Royale-markt te betreden zou slagen. Een jaar later is er van een daverend succes te spreken.

    Bijzonder parallel

    Call of Duty Warzone had, hoe je het ook wend of keert, een bijzondere launch. In februari 2020 lekte al het een en ander, maar Activision maakte niets officieel bekend tot een dag voor de game daadwerkelijk uitkwam. De zogeheten shadow drop werkte goed voor Apex Legends, dus waarom niet voor Call of Duty.

    Ondanks de sceptische houding werd de game toch al vrij snel een succes. Niet alleen doordat de die-hard Call of Duty-fans op een nieuwe battle royale zaten te wachten (Black Ops 4 had immers ook een battle royale), maar omdat de release vrijwel parallel liep aan de eerste COVID-19 lockdown. Waar de game op 10 maart 2020 verscheen, kwam de eerste lockdown in Nederland slechts twee weken later.

    Dat de lockdown een effect heeft gehad op de game-industrie is bekend. Cijfers toonden aan dat meer dan ooit werd gegamed. Onverhoopt heeft het coronavirus, ook in het buitenland, bijgedragen aan het enorme succes van Call of Duty Warzone. In een tijd waarin niemand meer naar buiten mocht en vermaak binnenshuis gezocht werd, stond daar ineens een nieuwe Call of Duty klaar die je met vrienden kon spelen.

    Terug op de kaart

    In slechts twee maanden tijd werd de gratis titel dan ook meer dan 60 miljoen keer gedownload. Het eerste kwart daarvan werd in slechts vier dagen bereikt. Ontwikkelaar Infinity Ward en Raven Software wisten dan ook een ogenschijnlijk onmogelijke taak te verrichten: Call of Duty Modern Warfare’s (2019) multiplayer vertalen naar een reusachtige schaal.

    De game is wat dat betreft enorm indrukwekkend. Ondanks dat de game gratis en voor niets te downloaden is, kan er van waanzinnige kwaliteit gesproken worden. De battle royale voelt, speelt en oogt als de multiplayer van 2019’s Modern Warfare, maar dan een stuk groter. Dat hangt natuurlijk samen met het feit dat de basis van die titel gebruikt wordt, maar dat neemt niets weg van de kwaliteit.

    Uiteraard is de game niet perfect. Warzone heeft al tijden problemen met campers wat voor sommige spelers toch het plezier wat drukt. Daarbij krijgt de game voortdurend kritiek door de enorme installatieruimte die vereist is. Deze blijft daarnaast telkens weer oplopen bij iedere nieuwe update die uitgebracht wordt (en dat zijn er veel).

    Constant vernieuwen

    Toch blijft het knap dat Warzone zich, net als Fortnite, constant opnieuw weet uit te vinden. Niet als het om de gameplay gaat, maar via de setting en modi. Uiteraard blijft de kern van de titel het neerknallen van de andere teams tot je als winnaar uit de bus komt, maar het terrein verandert constant via updates.

    Warzone begon precies een jaar geleden met Verdansk, de originele map waarmee het allemaal begon. De setting kent overeenkomsten met Call of Duty Modern Warfare (2019) en is gebaseerd op de Oekraïense stad Donetsk. Met de seizoenen werden er steeds dingen vernieuwd op deze basis, zoals bijvoorbeeld de nachtmerrie-variant in oktober. Deze werd tijdens seizoen 6 geïntroduceerd.

    Later, rond de release van Call of Duty Black Ops Cold War, werd zelfs een tweede locatie geïntroduceerd: Rebirth Island. De timing hiervan was natuurlijk onwijs slim gezien er net een nieuwe titel met mooi prijskaartje in de winkel lag. Zo werd de bestaande spelersgroep van Warzone hierop ook even geattendeerd.

    Wordt het niet via de setting gedaan, dan maakt wel een bekend figuur uit de Call of Duty-geschiedenis zijn opwachting. Zo werd de iconische Ghost onthuld voor seizoen 2 en werd Alex, één van de hoofdrolspelers van Modern Warfare (2019) een seizoen later gebracht. Uiteindelijk zijn het deze onvoorspelbare twists die de game fris houden en spelers terug laten keren.

    Hernieuwde relevantie

    Uiteindelijk kunnen we zeker zijn van één ding na een jaar met Call of Duty Warzone onder de riem. De gratis battle royale heeft Call of Duty opnieuw relevant weten te maken. In een tijd waar Black Ops 4, Infinite Warfare en een reboot van Modern Warfare het nog steeds goed doen, zet Warzone Call of Duty weer op de kaart.

    Het fenomeen Call of Duty was er na de oorspronkelijke Modern Warfare-trilogie immers toch wel een beetje af. Daar bracht Warzone verandering, iets wat ook weer in de verkoopcijfers van Call of Duty Black Ops Cold War te zien is. Het nieuwste deel in de bekende reeks staat in de lijst bestverkochte games aller tijden nu al op nummer 20 (in de VS tenminste).

    Een jaartje Warzone heeft wat dat betreft veel teweeg gebracht voor Activisions meest winstgevende reeks. Voor fans en analisten blijft het dan ook interessant om te zien hoe de game zich de komende jaren blijft ontwikkelen. Dat de game medeverantwoordelijk is voor het verbreken van de 3 miljard dollar grens als het aankomt op omzet, belooft wat dat betreft alleen maar veel goeds.

    Call of Duty: Warzone

    Verkijgbaar vanaf 10 march 2020

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 Alle rechten voorbehouden.