Sinds 4 november ligt hij in de winkels:
Call of Duty Advanced Warfare, alweer het elfde deel in de immens populaire FPS-serie. Advanced Warfare brengt eindelijk weer échte vernieuwing in de serie. XGN vroeg zich af: wat zijn nu de beste
wapens,
maps en
modes in de game die voorganger
Ghosts en concurrent
Titanfall in de
eerste week eruit verkocht?
Beste geweren
De Call of Duty-serie heeft zich in meerdere tijdperken afgespeeld: de Tweede Wereldoorlog, de Vietnamoorlog, de Koude Oorlog, een fictieve tweede Koude Oorlog, de Irak- en Afghanistan-invasie en nu dus in de verre toekomst. In het jaar 2054 is het dan ook niet verwonderlijk dat we op grote schaal te maken krijgen met geavanceerd wapentuig als drones, hittezoekende granaten en lasergeweren.
AK-12: Als je een redelijk snel spelende gamer bent, kies in de
multiplayer van Advanced Warfare dan voor de AK-12: een toekomstige versie van de Russische AK-47. Het geweer is krachtig, voelt heerlijk in de hand en heeft een acceptabele hoeveelheid terugslag. Het beste is om je
gun uit te breiden met een Foregrip (minder terugslag) en Quickdraw (sneller richten).
ARX-160: Vlak echter ook de ARX-160 niet uit: een soort geavanceerde versie van de ACR uit
Modern Warfare 2. Deze
assault rifle is minder krachtig dan de AK-12, maar een stuk preciezer. Erg handig op langere afstanden, dus.
SN6: Voor spelers die op een nóg hoger tempo willen spelen dan mensen met een aanvalsgeweer op de middellange afstand, doen er goed aan om de SN6 ter hand te nemen: een echt allround-wapen, met grote schade, grote precieze en beperkte terugslag. Met deze submachine gun ben je bijna onoverwinnelijk - mits je fatsoenlijk kunt richten, natuurlijk.
TAC-19: Call of Duty-fanaten die het iets rustiger en voorzichtiger aan willen doen, kunnen prima terecht bij de TAC-19. Dit betreft in principe de futuristische editie van een SPAS-12 annex M1014, met een absurd brede loop. Het jachtgeweer brengt een aanzienlijke hoeveelheid schade, al is one shot, one kill in deze geen garantie.
MORS: Voorzichtige, meer geduldige gamers die het liefst op afstand blijven van
bottlenecks en
midrange-conflicten hebben uiteraard een sniper tot hun beschikking. In hun geval is er maar één ultiem antwoord: de MORS. Dit supersterke sluipschuttersgeweer combineert de souplesse van de M40A3 uit
Call of Duty 4 met de botte kracht van de L96A1 uit
Black Ops 1.
Beste granaten
Zoals gezegd is ontwikkelaar
Sledgehammer Games zeer creatief met de materie omgesprongen in
Call of Duty Advanced Warfare. Zo zijn er natuurlijk de traditionele
frag-,
flash- en
stungranaten, maar ook contactbommen, met de hand opblaasbare drones en EMP en infrarood-granaten in het assortiment te vinden.
Tracking drone: Ideaal is de Tracking Drone. Dit onbemande vliegtuigje detecteert en volgt vijandelijke spelers door middel van een laser. Daardoor verschijnen zij op de radar van jouw team, zonder dat je daarvoor een UAV (een scorestreak, dus) hoeft in te roepen. Heel handig in bijvoorbeeld Hardpoint en Search & Destroy, om het vijandige team efficiënt en veilig in kaart te brengen.
Threat Grenade: Als je eenmaal gebruik hebt gemaakt van de Threat Grenade, wil je eigenlijk nooit meer anders. Dit (vooralsnog) fictieve, ultrahandige foefje zorgt er namelijk voor dat vijandige spelers in een radius van zo'n tien meter rondom de granaat rood oplichten. Of ze daarbij staan, zitten of liggen achter een muur of ander obstakel, maakt niet uit. Het enige nadeel is dat vijanden met de Cold Blooded-perk immuun zijn voor deze tactische granaat.
EMP Grenade: Tot slot is de EMP-granaat extreem handig in een toekomst waar elektriciteit vrijwel net zo onmisbaar is als zuurstof. Met deze accessoire kun je allerlei apparaten, van drones tot exoskeletten en turrets, tijdelijk of geheel onschadelijk maken.
Beste maps
Call of Duty Advanced Warfare huisvest bij release dertien multiplayer maps. De kaarten variëren vanzelfsprekend enorm qua setting: zowel binnen als buiten, ver in de lucht of diep onder de grond, gelaagd of juist plat en van de Amerikaanse stad Detroit tot het Griekse eiland Santorini. Kortom: voor ieder wat wils.
Ascend: Deze map is een ruimtelift in de Golf van Mexico. Terwijl het hoger gelegen dek zich met name focust op gevechten op lange afstanden (snipen!), zijn de shoot-outs benedendeks juist veel meer op elkaar gepropt en dus intenser. Dankzij de handige exoskeletten die spelers in Call of Duty Advanced Warfare om het lijf hebben, kunnen zij middels goed getimede sprongen snel van onder naar boven en weer terug manoeuvreren. Een ideale map voor alle soorten speltypen en wapens.
Bio Lab: Biowetenschappelijk complex van de private militaire corporatie Atlas. Bio Lab biedt genoeg ruimte voor zowel korte- als langeafstandsgevechten. Ook het exoskelet kan goed ingezet worden op deze kaart, zowel in de grootschalige binnengebieden als in de koude buitenlucht. Bio Lab is bij uitstek geschikt voor Team Deathmatch, Uplink en Search & Destroy.
Comeback: Cirkelvormige map in het centrum van de Nigeriaanse hoofdstad Lagos. Comeback is een zeer gelaagde map, die zich goed leent voor vuurgevechten van grotere afstanden. Ook met de sneller spelende gamers is echter voldoende rekening gehouden door Slegdehammer Games, wat zich uit in krappe huisjes, geschikt voor close combat met shotguns of SMG's.
Riot: Riot is een map die lijkt op Grid uit de eerste Black Ops. Het is een gebied waarin tactiek erg belangrijk is, aangezien je van alle kanten benaderd kunt worden in een relatief korte tijd. Uitermate geschikt voor team-based speltypen, zoals Capture the Flag en Search & Destroy.
Beste modes
Vijftien verschillende game modes telt Call of Duty Advanced Warfare. Die zijn weer verdeeld over de categorieën Public, Classic (zonder exoskelet), Hardcore (minder gezondheid, meer schade, beperkte HUD) en Cooperative (alleen Exo Survival, de Advanced Warfare-variant op de Zombie Mode uit de Treyarch-games en Survival uit de Infinity Ward-delen).
Veel oude bekenden, waaronder Free-For-All, Team Deathmatch en Kill Confirmed maken opnieuw hun opwachting. Maar Sledgehammer Games is niet lui geweest: de game heeft drie nieuwe speltypen, namelijk Momentum, Uplink en Atlas Gorge (variant op Nuketown 24/7 uit
Black Ops II). Infected uit Modern Warfare 3 en Search and Rescue uit
Ghosts komen ook terug in deze futuristische knaller. Maar behoren die ook tot het beste wat Advanced Warfare te bieden heeft?
Uplink: Dit is een even simpele als effectieve variant op het bekende Capture the Flag. De spelmodus kent twee gloeiende bollen op de map: één rode en één blauwe. Daarnaast staat er een satelliet-uplink-module. Het doel van Uplink is om de module naar de gloeiende bal van jouw team mee te nemen, zodat het vijandelijke satellietsignaal kan worden gehackt. Het team met de meeste punten aan het einde van de match wint.
Leuk is dat je de module aan een teamgenoot kunt doorgeven. Voorts komt dit speltype neer op een soort rugby: als je de module door jouw 'uplink-net' gooit, ontvang je één punt; het voorwerp er doorheen dragen komt neer op twee punten voor je team. Zonder aarzelen is Uplink de meest tactische en dynamische game mode in Advanced Warfare.
Search and rescue: Een kruising tussen Search & Destroy en Kill Confirmed, met een leuke twist. De modus, begonnen als een 1-aprilgrap genaamd 'Set Up Us The Bomb', werd geïntroduceerd in Call of Duty: Ghosts vorig jaar. Twee teams beschieten elkaar, waarna bij elke dode een dog tag tevoorschijn komt. Het geinige is dat als je de dog tag van een teammaat oppakt, deze weer tot leven komt; grijpt een vijand deze echter, dan blijft je vriend de rest van de ronde uitgeschakeld.
Niet de meest creatieve manier om een geheel nieuw speltype aan je game toe te voegen, maar desalniettemin een geslaagde afwijking van het overbekende Call of Duty-menu.
Momentum: Gebaseerd op de War-modus uit
Call of Duty: World at War. In Momentum heeft een
map vijf punten om in te nemen dan wel te verdedigen. Aan het begin van de
match is alleen het centrale punt op de kaart actief. Het team dat die regio inneemt, laat de veroverbare punten verschuiven ten koste van het verliezende team. Als het teruggedrongen team die plek echter verovert, worden de rol juist weer omgedraaid, enzovoort. Om te winnen moet één van de groepen het laatste punten op de
map (helemaal op vijandelijke grond, dus) veroveren.
Als de tijd op is en geen van beide groeperingen gewonnen heeft, komt Overtime om de hoek kijken. In die endgame mode moet een van beide teams drie punten innemen om alsnog te winnen. Wanneer dat weer niet lukt, eindigt het spel in een gelijkspel.
Noemenswaardig is voorts dat alle spelers een balk onderin hun scherm te zien krijgen in Momentum. Wanneer die balk dankzij de kills van een team tot de helft gevuld is, krijgt die groep 'momentum'.
Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat vlaggen tweemaal zo snel kunnen worden opgepakt. Als de laatstgenoemde balk helemaal vol is, krijgt dat team driemaal zoveel 'veroversnelheid' (in World at War bekend als 'Blitzkrieg'). Momentum gaat weer verloren zodra de vijand een ander punt tot zijn beschikking heeft.
En nu jullie!
Wat is jullie favoriete wapen, map en/of speltype in Call of Duty Advanced Warfare? Laat het ons weten in een reactie!