Bullet Run: Geeft een gratis show weg

Article
zondag, 21 oktober 2012 om 13:15
xgn google image
Heerlijk met geweertjes knallen, dat vinden we leuk. Het is een stukje amusement. Kijk maar naar de populariteit van Call of Duty en Battlefield. Om de amusementswaarde nog iets beter tot zijn recht te laten komen, kun je er een show van maken. Dat doet de gratis game Bullet Run.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het woord gratis is hier niet toepasselijk. Ja, de game maakt gebruik van het free-to-play model, maar daar is ook alles mee gezegd. Smeekbedes als ‘Boost Credits! Buy Weapons! Get Platinum!’ komen al voorbij voordat je überhaupt aan het schieten bent. Nee Bullet Run, laat dat handje maar lekker los. Betalen doen we wel zodra we merken dat het ook daadwerkelijk leuk is.
Laat de show beginnen
Zonder ook maar iets te doen, starten we een potje. Daarbij valt er te kiezen tussen de gebruikelijke Team Deathmatch en Dominion, waarvan de laatste een modus is waarin het ene team een objective aanvalt en de andere het verdedigt. De twee commentatoren doen hun best om er iets van te maken met teksten als ‘You think he saw that coming? You know, I don’t know he did.’ Inderdaad, het loodje is al gauw gelegd. Het is namelijk nogal moeilijk overleven tegen de ervaren tegenstanders. Zij hebben al fans verzameld, de term die gebruikt wordt voor de gebruikelijke ervaringspunten. Een ervaren iemand kan weer betere wapens aanschaffen dan iemand met weinig fans. Dat vervalt echter als je Platinum wordt. Dan kun je alles al direct kopen.
Herhaling, herhaling, herhaling
Goed, Bullet Run is een behoorlijk commercieel product. Maar wat krijgt een betalende consument er voor terug? Een first-person shooter die zich afspeelt in de post-apocalyptische toekomst. In die toekomst neemt iedereen het dus live op de televisie op tegen elkaar. Het concept lijkt best leuk, maar het commentaar is na het eerste potje al irritant doordat het repetitief is. En dat is niet het enige dat repetitief is. Zo kent Bullet Run ook maar vijf verschillende locaties waar de show zich afspeelt. En die vijf maps zijn dan ook nog eens vrij inspiratieloos. Het gaat allemaal niet veel verder dan een platgebrand industrieterrein en een flink volgepropt warenhuis.
Schieten voor de hardcore gamer
Is er eigenlijk nog één belangrijk ding over dat mis kan gaan en dat is het schieten zelf. Wel, op dat gebied gaat Bullet Run niet de fout in. Sterker nog, daarin blinkt het op een positieve manier uit. Er wordt namelijk van je gevraagd om strategisch en op een leuke manier te spelen in plaats van het gewoonlijke campen. Zo geneest je gezondheid namelijk niet automatisch als je geraakt bent. Het is voor mensen die er wat van kunnen, maar sluit de onervaren speler tegelijkertijd buiten. En dan is er nog het herladen van de geweren dat een leuk element is. Er wordt namelijk van je gevraagd om precies op het juiste moment te timen met het klikken op de knopjes. Doe je dat niet dan loop je vertraging op, met als gevolg het mogelijke verlies van een schietpartij.
Niet een goede game, maar toch wel een genot
Oké, Bullet Run is commercieel, is met vrij weinig inspiratie gemaakt, en is repetitief als een malle, maar het heeft ook zijn mooie kanten. Het wilde er een show van maken, dat is niet gelukt, maar het knallen voelt heerlijk aan. Weg met het campen en welkom pure skills. Als nadeel heeft de game dat het niet toegankelijk is, maar ach wat doet het. Schuif al die minpunten aan de kant, leg een zak geld neer voor ontwikkelteam ACONY Games en je krijgt er een bikkelharde strijd voor terug. En dat is heerlijk tussen al die simpele spelletjes van tegenwoordig.

Populair Nieuws