Trials Evolution - Origin of Pain Review

zaterdag, 20 oktober 2012 om 18:00
Ontwikkelaar RedLynx heeft ons al behoorlijk wat pijn bezorgd. Fysieke pijn door blaren op de vingers en psychische pijn door ons helemaal tot het uiterste te pushen. Masochistisch als we zijn hebben we tegelijkertijd ook ontzettend genoten van zowel Trials HD als Trials Evolution. Voor die laatste is recent de Origin of Pain uitbreiding verschenen die ons duidelijk moet maken dat er nog veel meer te lijden valt in Trials Evolution. Weet deze DLC ons weer tot het uiterste te drijven of wordt het een pijnlijke afgang?
Wat was Trials Evolution toch een geweldige game. Eind april verscheen deze opvolger van Trials HD om onze behendigheid opnieuw op de proef te stellen. De hoge 9,4 uit onze recensie maakt duidelijk dat we met een erg goede game te maken hadden. Een van de enige minpunten is dat het spel een stuk makkelijker was vergeleken met Trials HD. De moeilijkheid was juist een van de redenen waarom die game zo goed was. Die uitdaging komt terug met Origin of Pain. Deze DLC zal zich niet inhouden om je bloed, zweet en tranen te kosten. Zere duimen na enkele van de 36 nieuwe levels is geen zeldzaamheid. Als je niet gemakkelijk opgeeft en altijd voor goud gaat, zul je in deze extra content geheid meer uitdaging vinden.
Crossen op een BMX
Deze uitdaging komt gedeeltelijk door de toevoeging van een BMX. Dit kleine fietsje kan super handig zijn met de juiste bestuurder. Behalve voor een paar leuke trucjes is een BMX namelijk ook uitermate geschikt om langs obstakels te komen. Dankzij het lichte frame is een BMX behendiger dan een zware motorfiets. Hierdoor zal een BMX veel sneller om zijn as draaien. Handig als je het nodig hebt, maar een groot probleem als je het juist probeert te voorkomen. Dat laatste is juist wat er in Origin of Pain het meeste zal gebeuren. Je zult je aangeleerde skills dus aan moeten passen voor de BMX. Een ervaren Trials speler zal een extra uitdaging vinden in deze toevoeging.
Nog een moeilijkheid zit hem in het feit dat een BMX altijd een BMX zal blijven. Behalve een likje verf voor een ander uiterlijk valt er niets te verbeteren aan de fiets. In de originele game kreeg je om de zoveel tijd een nieuwe motorfiets die weer iets beter was dan zijn voorganger. Bij de BMX is dit niet het geval, terwijl de levels wel in moeilijkheid toenemen. De parkoersen tot de Hard-graad zijn nog wel te doen, daarna zul je het behoorlijk pittig krijgen op je fietsje. Soms is het zelf zo erg dat je de fiets aan de kant zet en gewoon met een motor het level doorraast. Dat kan immers ook en het is in sommige levels een stuk gemakkelijker.
Indrukwekkende levels
Gemakkelijk is dan wel relatief. De levels zitten weer vol onmogelijke obstakels en creatieve mechanismen. Zoals al eerder genoemd zitten er 36 nieuwe levels in Origin of Pain, en ze zien er echt fantastisch uit. Op enkele uitzonderingen na lijken de parkoersen vooral gebouwd te zijn om er mooi uit te zien en niet per se om te berijden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een parkoers waarin je over het Colosseum rijdt. Het ziet er nog net niet zo uit als in Assassin’s Creed Brotherhood, maar het is duidelijk dat de makers er veel moeite en liefde in hebben gestoken.
Een even indrukwekkend parkoers is het allerlaatste level uit de categorie Extreme. Hier moet je over een tekening rijden terwijl deze wordt geschetst. Je begint gewoon op een simpel lijntje met voor de rest een blanco pagina en terwijl je rijdt, tekent een potlood de rest van het level. In volle vaart vooruit is dus geen optie, want je weet pas hoe het parkoers verder gaat als je in de buurt van het einde komt. Erg knap gemaakt.
Dat geeft hoop voor de lading nieuwe levels die door creatievelingen wordt gemaakt. De editor is door deze DLC weer een stuk uitgebreider. Een hoop nieuwe voorwerpen en special effects zijn toegevoegd om zelfgemaakte levels nog spectaculairder te maken. Als je zelf niet zo geduldig bent om een fantastisch parkoers in elkaar te flansen dan vind je online een gigantisch aanbod. Er zitten echte pareltjes tussen, dus het is zeker de moeite waard om hier eens een blik te werpen op de creaties.
Pijnlijk goed
Voor een luttele 400 Microsoft Points kun je je behendigheid opnieuw op de proef stellen met Origin of Pain. Deze uitbreiding brengt de uitdaging terug in een toch al lastige game. De BMX is een mooie toevoeging die de levels lekker moeilijk houdt. De nieuwe levels weten een positieve indruk achter te laten waarvan je er enkele nog lang zult herinneren door hun pracht of ingenieusiteit. Dankzij Origin of Pain kun je weer helemaal verslaafd raken aan Trials Evolution. Doorspelen tot je duimen lam zijn en je huilend in een hoekje kruipt. Pijn is nog nooit zo leuk geweest.