Waarom Netflix haar Bright 2 release potentie tot succes heeft

    Eind vorig jaar verscheen Bright op Netflix. De serie kreeg gemixte reacties. Terwijl de pers erg negatief was over de Netflix-film, won het later wel de harten van veel kijkers. Netflix heeft aangeven dat er een tweede deel aankomt. De kans is best groot dat de Bright 2 release succesvol zal verlopen.

    Netflix wil wel investeren

    De kans dat Netflix veel wil investeren in een vervolg op Bright is vrij groot. Een grote investering in Bright 2 ligt namelijk goed in lijn met de toekomstplannen van Netflix. Dit enorme platform aan films en series wordt steeds groter aan blockbusters. Netflix heeft niet voor niets aangeven zelf ook meer blockbusters en originele series uit te willen brengen.

    Maar wat is dan een grote investering? Als deze ongeveer gelijk is aan het eerste deel van de productie, dan wordt er toch wel rond de 90 miljoen geïnvesteerd. Het is nog onbekend hoeveel Netflix wil investeren in een tweede deel van Bright, toch liggen de verwachtingen hoog. Zeker als je ziet dat de investering eerder ook wel zijn vruchten heeft afgeworpen.

    Ondanks kritiek, een flinke fanbase

    Door critici heeft Bright flink wat kritiek over zich heen gekregen. Zo kreeg de film maar liefst 27% op de Tomatometer van Rotten Tomatoes. Op Metacritic scoorde de film ook laag, maar liefst gemiddeld een 26. Dit klinkt erg slecht, tot je de critici negeert en kijkt wat een flinke groep aan Netflix-gebruikers nu eigenlijk over de serie te zeggen heeft.

    Op social media en imdB regent het positieve reacties en ook op Rotten Tomatoe gaf van de 16,488 mensen die een stem achterliet, maar liefst 87% zien de film leuk te vinden. Ook 93% van de Google-gebruikers heeft de film een like gegeven en ook op imdB zijn veel kijkers het ook volledig oneens met de critici. Er is in ieder geval een flinke fanbase die op een vervolg hoopt.

    Een snelle aankondiging

    Aan alle kanten wordt het duidelijk dat Netflix vrij zeker is van zichzelf betreffende Bright als franchise. Al voordat Bright daadwerkelijk op Netflix werd uitgebracht werd er immers al gesproken over een mogelijk vervolg op de film. De streamingdienst gaf al voor release aan dat het goed mogelijk zou zijn dat Netflix snel aan de slag zouden gaan met deel twee.

    Dat Netflix vrij snel rond release van deel één bevestigde dat er inderdaad een tweede deel op komst is, straalt uit dat Netflix wederom erg zeker is van haar zaak. Je moet toch flink wat vertrouwen in je eigen product hebben als je als miljardenbedrijf zo snel laat blijken dat een tweede deel zich in de pre-productie bevindt.

    Will Smith en Joel Edgerton keren terug

    In het eerste deel schitterden Will Smith en Joel Edgerton in de hoofdrol. Vaak worden series minder boeiend als een deel van de cast plots wegvalt. Gelukkig is dit hier niet het geval, aangezien er al is aangekondigd dat beide heren terugkeren voor een rol in Bright 2.

    Will Smith is een bijzonder succesvolle acteur. Newsweek heeft hem in 2007 gekroond als de 'machtigste acteur van Holleywood', wat niet gek is als je kijkt wat hij allemaal al heeft bereikt. In zijn gehele loopbaan wist de man vier Grammy Awards in de wacht te slepen en werd hij genomineerd voor verschillende Golden Globes en Academy Awards.

    Ook neemt David Ayer weer de regie op zich. Dit betekent dat qua stijl de nieuwe film waarschijnlijk mooi in lijn zal komen te liggen met het eerste deel.

    Netflix weet je wel te bereiken

    Misschien is het je al opgevallen, maar voorafgaand aan de release van Bright heeft Netflix je eigenlijk helemaal niet zoveel lastiggevallen met reclame voor de serie. Dit is gek als je het vergelijkt met de marketing van concurrenten. Neem Holleywood-films eens, je ontkomt er bijna niet aan of je wordt volledig doodgegooid met reclame. Zo erg zelfs dat je misschien zelfs argwaan tegenover de film krijgt en hem juist door die reclame niet eens meer wilt zien.

    Netflix wist Bright heel goed onder de aandacht te brengen bij de mensen die naar hun idee de serie wel leuk zouden vinden. Doordat Netflix beschikt over een enorme hoeveelheid aan gebruikersdata kan de dienst via algoritmes precies uitvogelen welke content een gebruiker mogelijk interessant zal vinden. Uit de release van Bright heeft Netflix ook een hoop geleerd en daardoor weet de dienst waarschijnlijk perfect wie ze het vervolg juist moeten aanbieden.

    Kijk jij uit naar Bright 2? Laat het weten in de comments. Ondertussen hebben wij nog meer artikelen over Netflix voor je klaarstaan. Welke games zouden bijvoorbeeld wel een Netflix-serie verdienen, of bekijk series die je echt niet gemist mag hebben!

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.