Bordspel van de week: De Crew

Article
zondag, 15 mei 2022 om 17:00
de crew doosf1652280462
Een goed bordspel is niet per sé ingewikkeld. Boardgamegeek heeft een bepaalde voorkeur voor breinbrekers, maar dat komt omdat het voornamelijk geharde bordspelfanaten zijn die daar stemmen. Gelukkig glipt er soms iets simpels doorheen. Zo staat Kwakzalvers van Kakelenburg, een spel dat in essentie gokken is, terecht in de top honderd.
Maar wat als wij jullie vertellen dat het simpeler kan? Wat als een spel dat je binnen een minuut hebt opgezet, en waarvan je binnen tien minuten een potje hebt gespeeld, een absolute aanrader is? Nou, dan moeten we het vast over De Crew hebben.

Wat is De Crew?

In De Crew werken drie tot vijf spelers samen als astronauten om de negende planeet te ontdekken. Daarvoor voeren ze missies uit en trotseren ze verschillende gevaren en uitdagingen. Tenminste, dat is wat er in het boekje staat. In de realiteit is het thema alleen terug te vinden in de plaatjes op de kaarten. De Crew is namelijk een erg abstract spel.
Maar niet op een slechte manier. In tegendeel. De Crew richt zich volledig op het simpele denkspelletje. Spelers moeten, zonder met elkaar te overleggen, samen een plan uitvoeren om de opdracht te behalen. Ze mogen alleen hele specifieke dingen aan elkaar doorgeven. Denk daarbij aan Hanabi, maar nog meer gelimiteerd. De uitdaging wordt hierdoor: hoe laat ik mijn teamgenoten weten wat ik wil doen? En natuurlijk de keerzijde, wat probeert mijn teamgenoot te zeggen? Hiermee vormt De Crew een bijzonder leuke denkpuzzel die jullie allemaal samen op moeten lossen zonder te praten.
de crew startopstellingf1652280408

Stapsgewijs leren

De Crew is een trick taking game. Denk bijvoorbeeld aan harten jagen. De kaarten worden aan het begin van het spel opgedeeld. Je mag je eigen kaarten bekijken, maar niet die van je tegenstanders. Elke kaart heeft twee karakteristieken. Een kleur, en een nummer. Voor de kleurenblinden onder ons heeft elke kleur ook een symbool. De startspeler van een ronde kiest een kaart, en speelt die open op tafel. Met de klok mee speelt iedereen dan een kaart. Als het kan moet je een kaart van dezelfde kleur als die van de startspeler opleggen, maar als je dat niet hebt kies je gewoon een andere. Als iedereen een kaart heeft gespeeld wint de speler die de hoogste kaart van de juiste kleur heeft gespeeld. Die moet de volgende ronde openen.
Dit is het hoofdmechaniek van De Crew. Als je dat begrijpt kan je al bijna beginnen. Er zijn geen woorden of ingewikkelde symbolen. Een alineatje aan regels en je kan aan de slag. Dat is toch mooi! Natuurlijk komt er meer bij kijken. Maar dat wordt allemaal in de eerste scenario uitgelegd. En bij elke scenario komt er meer bij. Zo wordt het spel steeds ingewikkelder en uitdagender, maar in zulke kleine stappen dat iedereen het kan volgen. In scenario 1 is er een enkele opdracht. Daarna heb je er twee.
En opdrachten zijn ook simpel. Ze zien er vergelijkbaar uit als de kaarten in je hand, maar dan ietsje kleiner. Aan het begin wordt bepaald wie de opdracht krijgt. Die moet dan een slag winnen waar die specifieke kaart in zit. Je hoeft de kaart niet zelf te spelen. Sterker nog, meestal is het gemakkelijker als iemand anders het strategisch oplegt. Zodra alle opdrachten zijn gehaald winnen jullie gezamenlijk het scenario. Lukt het niet? Dan moet je het nog eens proberen. Het eerste potje duurt daarom minder dan een minuut. Net genoeg tijd voor iedereen om het spel door te krijgen.
de crew handf1652282949

Radiostilte in de ruimte

Dat eerste potje lukt vaak nog wel zonder te communiceren. Maar gauw wordt De Crew een stuk pittiger. Dus moet je samenwerken. Maar hoe? Praten kan niet. Gelukkig heeft iedereen een communicatiefiche. Nou ja. Je kan er niet veel mee. Maar het is beter dan niets.
Eens per potje mag je jouw fiche inzetten. Je mag dan een kaart uit je hand aan de rest van de tafel laten zien. Ook moet je dan laten weten of het je hoogste, laagste of enige kaart is van die kleur. Is het geen van de drie? Dan mag je de kaart niet communiceren. Leg je gecommuniceerde kaart voor je op tafel, zodat de rest het blijft zien. En neem als aandenken voor jezelf de maankaart op handen.
Het is wel duidelijk, er zitten flink wat restricties aan dit fiche. Spelers moeten daarom goed afwegen wanneer ze een hint geven, en wat ze dan laten weten. Moet Zoë de gele vier winnen, en is het Rox' laagste, gele kaart? Dat is een goede hint. Maar Luuc laat ook weten dat hij alleen een gele negen heeft, de hoogste kaart van de set. Daar zullen jullie eerst van af zien te komen voor Zoë een slag met geel probeert te winnen.
De fiches zijn ook niet de enige manier om informatie te vergaren. Als Marcus opent met een blauwe drie, en Rox volgt met een roze zes heb je ook iets geleerd: Rox heeft geen blauwe kaarten. Misschien kan Zoë die gele vier wel winnen met haar blauwe acht. Zo leer je steeds meer van die onzichtbare puzzel. Net als een Sudoku, of een potje Mijnenveger.
de crew communicatief1652280377

Snel en gemakkelijk

We hadden het eerder al gezegd, maar laten we het nog even uitlichten. Een potje De Crew gaat snel. In een uur kan je gemakkelijk drie scenario's spelen. In deze korte speelduur gaat een hoop spanning, en na afloop praat iedereen opgetogen na over wat er gebeurd is. Misschien kreeg je een goed gevoel van een succesvol afgeronde missie, of de bittere nasmaak van een nederlaag. Maar na een overwinning wil je meer, en je kan ook niet eindigen op een verlies. Dus hoppa, we spelen er nog een. En nog een. Voor je het weet ben je tien scenario's verder.
De schoonheid zit hem ook juist in hoe simpel het spel is. Als je kan tellen tot negen, dan kan je De Crew spelen. Als je een fout maakt, dan weet je dat. Als iemand een slimme zet maakt ook. En elke keer dat dat gebeurt gaat er een golf van gejuich of gemopper over de tafel. Het is gemakkelijk om je helemaal in de strategie van De Crew te verliezen, want er is niets in het spel dat je ervan afleidt.
Het helpt ook dat De Crew weinig tafelruimte opneemt. Je hebt plaats nodig voor een kaart per persoon, plus een opdrachtkaart of twee. De gespeelde kaarten leg je in het midden. Verder hoeft er helemaal niets op tafel te liggen. Hierdoor kan je het in een kleine studentenkamer spelen, of in je favoriete kroeg.
20220511 163202f1652283436
Dit was een kijkje naar De Crew. Ben jij benieuwd, en zou je het spel graag zelf in huis halen? Dat kan voor 10 euro bij Bol.com. De iets ingewikkeldere opvolger kan je daar ook aanschaffen voor 13 euro. Heb je vragen, opmerkingen of voorstellen voor een volgende bordspel van de week of review? Laat het dan weten in de comments.