Borderlands analyse - Vijf redenen waarom het uniek is

    E3 2018 is enkele weken van ons verwijderd. Er is scala aan geruchten over verschillende games, waaronder Borderlands 3. Als er een aankondiging volgt, weet je door de Borderlands analyse waarom je blij moet zijn.

    Gearbox Software

    In deze Borderlands analyse zetten wij de vijf manieren waarop Borderlands uniek is op een rijtje. Borderlands, Borderlands 2 en Borderlands: The Pre-Sequel (en een Telltale game) zijn niet voor niets geliefd onder gamers. Daar zijn een aantal redenen voor en die zetten we hier op een rijtje.

    5. Gestoorde karakters

    Eigenlijk hoef je maar twee a drie minuten van het spel te zien om het oordeel te vellen dat de karakters in Borderlands krankzinnig zijn. Fans van de game noemen ze toch liever prettig gestoord, want het zorgt voor verschillende geweldige momenten. Je hoeft maar een karakter op te noemen of hij of zij is over de top krankzinnig en daardoor gelijk ook memorabel.

    Neem bijvoorbeeld Tiny Tina. Op het eerste gezicht is dat een vrij normaal personage, maar het duurt niet lang voordat ze een weerloze vijand de lucht in heeft geblazen met ladingen aan dynamiet. De absurdheid van Tina is zo groot dat ze zelfs haar eigen DLC kreeg en die zorgde op zichzelf weer voor verschillende fantastische momenten die bevestigen dat Tina niet volledig spoort.

    Gearbox Software

    4. Cel shaded art style

    Borderlands is bij lange na niet de eerste game de een cel-shaded art style gebruikte. Het is alleen wel een game die er een kunst van heeft gemaakt. Dit komt doordat ontwikkelaar Gearbox Software niet bang was om gebruik te maken van uitbundige kleuren.

    Door gebruik te maken van cel-shading zijn de games in grote mate tijdloos te noemen. Ze zien er nu dan ook nog steeds erg goed uit en dat komt ook weer door de overvloed aan kleuren. Het doet denken aan een kleuter die op een schilderij loopt te kladden. Maar in plaats van dat het schilderij verpest wordt, maakt de kleuter het alleen maar beter.

    Gearbox Software

    3. FPS, RPG en co-op

    Een fantastisch aspect van Borderlands is dat het voor veel gamers toegankelijk is en in dit onderdeel van de Borderlands analyse leer je waarom. Dit komt namelijk doordat het zowel iets biedt aan fans van first-person shooters, maar ook RPG-liefhebbers worden bediend. Ook fans van co-op kunnen genieten, want het zit allemaal in de Borderlands games gepropt.

    Borderlands weet gelukkig het beste van al deze genres te pakken en dat te combineren tot een unieke ervaring. Zo doen de overzichtelijke menu’s waarin al je wapens en quests te vinden zijn en een flink aantal opties als het om skills en stats gaat de RPG-elementen alleen maar goed. Voor het FPS-aspect geldt hetzelfde wanneer je een kogel schiet, aan het richten bent en de oneindige variatie aan wapens.

    Gearbox Software

    2. Oneindige honger naar loot

    Die oneindige variatie aan wapens is niet overdreven, want de makers van Borderlands hebben de game zo ontworpen dat geen wapen gelijk is. Het kleinste detail kan nog steeds doorslaggevend zijn voor de verandering. Dit is dan ook een reden waarom de game nog steeds leuk is na het verhaal.

    Er is altijd wel een goede reden om op jacht te gaan naar nieuwe loot. Van nieuwe wapens tot nieuwe armor, zolang je er maar beter van wordt. Borderlands beloont je vaak dan ook royaal door op zoek te gaan naar nieuwe items, want er zijn veel geheimen te vinden en meer loot dan je mee kan nemen. Daarnaast heeft het spel een handig systeem waardoor je in co-op geen loot hoeft te delen, want elke speler krijgt gewoon zijn eigen beloning.

    Gearbox Software

    1. Dubbel van het lachen

    Het allerbelangrijkste aan Borderlands is toch wel de humor en deze is al te vinden in de ondertonen van de karakters. Deze zijn bizar en uniek, maar sluiten perfect aan op de humor die in het spel zit. De humor is grof, over de top, gewelddadig en simpel.

    Toch is het deze formule die de sleutel tot succes is. Hoe langer je het spel speelt, hoe harder je aan het lachen bent. Je moet bijna oppassen dat je niet dood gaat van de lach, want soms kom je gewoon niet meer bij. Zoals die ene keer dat Handsome Jack het had over een diamanten eenhoorn die wapens poept en daadwerkelijk blijkt dat de eenhoorn bestaat.

    Dit maakt Borderlands!

    Dit zijn de elementen die Borderlands games zo uniek maken en daarmee is de Borderlands analyse compleet. Zijn er andere elementen waarvan jij denkt dat ze typisch Borderlands zijn? Laat het ons weten in de reacties!

    Borderlands

    Verkijgbaar vanaf 23 october 2009

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.