Bloodborne co-op details - Een overzicht van alle mogelijkheden

Article
woensdag, 08 april 2015 om 17:10
xgn google image
Awesome! Vandaag introduceren we iets nieuws op XGN: de co-op van een game uitgebreid, maar dan ook zeer uitgebreid bespoken. En hoe kun je daar beter mee beginnen dan een van de meest opmerkelijke multiplayergames van dit moment: Bloodborne.
Even uitleggen. In de deze Bloodborne co-op details specials is het de bedoeling dat je in één oogopslag kunt zien wat je aan een game hebt op het gebied van co-op/multiplayer. Daarom zal het eerste deel van deze special uit de essentiële informatie bestaan, zoals het aantal spelers en of de game ook offline co-op ondersteunt.
Op de volgende twee pagina's zetten we vervolgens de plus- en minpunten op een rijtje, zodat je direct weet of je de game in kwestie op basis van de multiplayer in huis moet halen. Wil je het volledige oordeel over Bloodborne weten? Lees dan onze review.

Bloodborne Co-op details:

Offline: Nee
Online: Ja
Coöperatieve campagin: Ja (3 spelers)
Competitieve multiplayer: Nee
Player versus Player: Ja (2 spelers)
Drop- in drop out: Ja
Lobby: Nee

Doet ons denken aan:

69587

Bloodborne co-op details - pluspunten

De multiplayer in Bloodborne is een apart geval. Zoals je in deze special al kunt zien, gaan er namelijk heel wat stappen aan vooraf voordat je met iemand samen kunt spelen.
Zo moet je een item (de Beckoning Bell) kopen in om mensen naar jouw wereld op te roepen, en kun je mensen pas helpen als je de Small Resonant Bell gekocht hebt. De Sinister Resonant Bell heb je nodig om Player versus Player gevechten te houden. Al deze bellen vind je in de Hunters Dream, en je hebt Insight nodig om deze aan te schaffen. Insight verdien je door eindbazen te verslaan en andere mensen te helpen.
Als je genoeg Insight verzameld hebt, loop je naar het winkeltje met Messengers bovenaan de trap in de Hunters Dream. Daar zul je de benodigde bellen al snel vinden in het inventaris.
Na het rinkelen van een belletje is het wachten terwijl Bloodborne een andere speler zoekt die aan de eisen voldoet, dit geldt zowel voor co-op als player versus player gevechten. Zit hij in de buurt van jouw level, zit hij in hetzelfde gebied en heeft hij ook een belletje gerinkeld? Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je samen meteen vriend of tegen iemand anders wilt spelen.
Door het rinkelen van de Sinister Resonant Bell word je getransporteerd naar de wereld van een speler, waarin jij als rode phantom zal verschijnen. Jouw doel is om deze speler te vermoorden, zonder zelf uiteraard het loodje te leggen. Dit levert bloedstollende gevechten op, zeker nu de gevechten in Bloodborne zoveel sneller zijn dan we van een Souls-game gewend zijn.
Je zou dit als een nadeel kunnen zien, maar From Software heeft dit als bewuste functie toegevoegd. Op deze manier ontmoet je willekeurige spelers en heeft iedereen dezelfde kans dat iemand hem of haar te hulp komt.
Bovendien is er een speciaal wachtwoordsysteem toegevoegd aan Bloodborne waarmee je gemakkelijker met een specifieke speler in verbinding kan worden gebracht. Gelukkig maar, want hoewel Bloodborne als singleplayer-ervaring is bedoeld, kun je er heel veel voldoening uithalen als je samen met je vriend een enorm lastige boss verslaat.
Als je eenmaal samen met een andere speler door de wereld van Bloodborne loopt, zul je merken dat er weinig veranderd is. Er zijn geen extra vijanden toegevoegd en de gebieden blijven dus gewoon hetzelfde. Dit maakt de coöperatieve mogelijkheden dan ook prima geschikt als je even vast zit in een gebied dat te lastig voor je is.
69588

Bloodborne co-op details - minpunten

Het probleem is alleen dat je ondanks dit wachtwoordsysteem soms alsnog minutenlang staat te wachten totdat iemand jouw game inkomt. Dit wordt vooral pijnlijk duidelijk bij de Chalice Dungeons, willekeurig gegenereerde kerkers waarbij de nadruk is gelegd om ze samen met anderen te spelen.
Het probleem is alleen dat je eerst wat research moet doen voordat je überhaupt bij elkaar in de game komt. Zo zijn er Chalice Glyphs, een code die je vriend in moet vullen voordat hij samen met jou een Chalice Dungeon kan doen. Als je deze code aan een vriend geeft, kan hij exact dezelfde dungeon genereren, en dus ook samen met jou spelen. Vergeet niet om als host de Chalice Dungeon op 'Open' te zetten, wat je doet door op het vierkantje te drukken in het keuzemenu van de betreffende dungeon.
Dit is dus ongeacht het belsysteem, dat je daarna nog uit moet voeren. Behoorlijk extreem dus, en het wordt pas helemaal erg als je nagaat dat je na iedere verslagen boss opnieuw zult moeten bellen.
Dit is in de rest van Bloodborne geen probleem, omdat je normaal gesproken een groot gebied doorloopt voordat je bij een boss terecht komt. De Chalice Dungeons daarentegen zijn in drie kleine gebieden opgedeeld, waar je soms in tien minuten doorheen loopt, inclusief de boss. In het ergste geval sta je dus vijf minuten te wachten waarna je tien minuten kunt spelen.
Ook is het Invaden uit de Demon's en Dark Souls games enorm teruggedraaid. Kwaadwillende spelers kunnen nu alleen je wereld in komen als er een zogenaamde Bell Woman in jouw wereld aanwezig is, een vrouw die met een belletje rinkelt waarop de Sinister Resonant Bell reageert.
In onze speelsessie van begin tot eind zijn we slechts vier keer invaded door andere spelers, terwijl dit aantal in andere Souls-games een stuk hoger lag. Het is natuurlijk een kwestie van smaak of het Invaden jou bevalt of niet, maar wij vonden het jammer dat we het tegen minder andere spelers op konden nemen.