De beste indie games van gamescom 2015 - Toekomstige toppers

Article
vrijdag, 07 augustus 2015 om 16:42
xgn google image
Indie games lijken dit jaar wel als paddenstoelen uit de grond te schieten. Zo maakten spellen als No Man’s Sky en Cuphead tijdens de E3 al een verpletterende indruk, maar ook op gamescom zijn er de nodige onafhankelijk ontwikkelde titels te vinden. Daarom een lijstje van de beste gamescom 2015 indie games!
Steeds meer spellenmakers lijken ervoor te kiezen om hun spellen zonder hulp van een grote studio te ontwikkelen. Dat zulke games ook succesvol kunnen zijn, blijkt wel uit het feit dat Microsoft heeft ingezet op een aantal exclusieve titels, waaronder Superhot en Beyond Eyes. Kortom, indie games zijn big business geworden.
Hoewel indie titels minder prominent aanwezig zijn op gamescom dan dat ze op de E3 waren, zijn er in Keulen toch al een paar te zien geweest. De meest interessante daarvan hebben we (in niet-specifieke volgorde) op dit lijstje met beste gamescom 2015 indie games gezet. Benieuwd welke games het zijn? Lees dan verder!

Worms WMD

Worms WMD is een game die meteen al een hele sterke troef in handen heeft: nostalgie. De Worms-serie begon 20 jaar geleden en omvat tientallen spellen, dus er zijn maar weinig gamers die de strategiereeks niet kennen. Maar dat is geen garantie voor succes: niet alle spelen met de bekende wormen werden even goed ontvangen.
Daarom is het ook fijn dat Worms WMD niet alleen op nostalgie mikt. Natuurlijk, de gameplay is duidelijk gebaseerd op Worms Armageddon (een van de populairste spellen in de reeks), al heeft ontwikkelaar Team17 ook wat nieuwe elementen toegevoegd. Wormen in een tank, bijvoorbeeld. Wij zijn hoe dan ook benieuwd!
76685

Hue

In Hue draait alles om kleur, vrij letterlijk. Het gelijknamige titelpersonage kan namelijk een draairing gebruiken om de kleur van zijn achtergrond te veranderen. Dat klinkt misschien niet wereldschokkend, maar de Britse ontwikkelaar Fiddlesticks heeft rond dit gegeven een aantal slimme puzzels gebouwd.
Zo hebben platformen en hindernissen verschillende kleuren en kun je ze laten verdwijnen door de achtergrond dezelfde kleur te geven. Een voorbeeld: wanneer een rode laserstraal je pad blokkeert, kun maak je alles rood om de laserstraal onschadelijk te maken. Hoe dit eruitziet, kun je zien in de video hierboven.
76686

Cobalt

Deze actieplatformer met shooterelementen wordt ontwikkeld door Oxeye Game Studio en richt zich vooral op multiplayerplezier. Spelers kunnen met hun robotjes in zes verschillende spelstanden tegen elkaar spelen, waaronder het klassieke verover-de-vlag en de deathmatch. Ook heeft de avonturenmodus co-op mogelijkheden.
Cobalt is een game die spelers niet alleen veel platformuitdagingen biedt, maar ook een compleet arsenaal aan wapens om vijanden mee uit de weg te ruimen. Daarnaast spelen sommige momenten in het spel zich af in slow motion. Maar het allerleukste is dat Cobalt zichzelf niet te serieus lijkt te nemen (zie ook de trailer).
76687

Distance

Futuristische racegames hebben we al vaker gezien (denk aan F-Zero en Wipeout), maar Distance is niet zomaar een racegame. Want in het spel race je niet alleen om te winnen, maar ook om te overleven. Races vinden namelijk plaats in een futuristische stad, waarvan het beveiligingssysteem probeert je te vernietigen.
Terwijl je racet, moet je daarom driften, springen, vliegen en stunten om allerlei gevaren te ontwijken. Denk hierbij aan een laser die je in tweeën kan snijden of muren die ineens uit grond omhoog komen. Distance heeft ook een avonturenmodus, waarin je moet proberen om al racend de stad te ontvluchten.
76688

Bloodstained: Ritual of the Night

Dit spel is een nogal vreemde eend in de bijt onder de indie games: waar veel onafhankelijk geproduceerde spellen afkomstig zijn van kleine, vaak onbekende ontwikkelaars, is deze avonturengame het geesteskind van Koji Igarashi. Deze man maakte menig Castlevania-spel, waaronder Symphony of the Night.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Bloodstained: Ritual of the Night een spirituele opvolger is van de klassieke Castlevania-games die Igarashi maakte. De game is een 2,5D-avontuur, waarin spelers een duister kasteel vol demonen verkennen. De game kan worden gefinancierd dankzij een zeer succesvolle Kickstartercampagne.
Hebben jullie nog leuke gamescom 2015 indie games gezien? Vertel het ons in de reacties!