Beste gamelevels ooit gemaakt - Stone Tower Temple uit Majora's Mask

    Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruit duwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een level uit The Legend of Zelda: Majora’s Mask.

    Beste gamelevels ooit – Wat is het?

    Na het immense succes van The Legend of Zelda: Ocarina of Time staan ontwikkelaars Eiji Aonuma, Shigeru Miyamoto en Yoshiaki Koizumi voor een zware opgave. Hoe volg je een titel als Ocarina of Time namelijk op? Het team wil gamers niet weer lang laten wachten op een nieuwe Zelda-titel, want tussen Link’s Awakening en Ocarina of Time zit vijf jaar.

    De echte uitdaging volgt pas als Miyamoto een idee oppert aan Aonumu om een opvolger te maken van Ocarina of Time binnen één jaar. De 3D-modellen die gebruikt zijn in de Nintendo 64-titel, de engine en vele andere aspecten worden overgeheveld naar project Zelda: Gaiden, de tijdelijke werktitel voor Majora’s Mask.

    Al snel komt het idee bij de heren bovendrijven over een drie dagen systeem in de titel om meer diepgang in de wereld aan te brengen. De rest volgt ook snel, want met maskers krijgt Link andere gaven of verandert hij in één van de drie centrale personages: een Goron, Zora of een Deku Scrub. Personages die allemaal centraal staan in hun eigen dungeon en de puzzels zo snel mogelijk moeten oplossen plus het verslaan van de eindbaas.

    De gamer wordt constant tot het uiterste gebracht om zo snel mogelijk tempels te voltooien, mensen in het centrale stadje Clock Town te helpen met hun dagelijkse problemen en natuurlijk het neerstorten van de maan op de wereld Termina te voorkomen. En voor al deze klussen heb je slechts drie dagen, oftewel 72 uur, de tijd. Gelukkig kan jij met je ocarina de tijd vertragen of zelfs vooruitspoelen.

    Maar er is één tempel in Majora’s Mask waarvoor jij alles uit de kast moet trekken, de drie meest-gebruikte maskers onder controle moet hebben en zelfs het level ondersteboven moet keren. En dat is bij de Stone Tower Temple.

    Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

    Majora’s Mask kent, ten opzichte van Ocarina of Time, weinig echte dungeons. In Ocarina of Time dwaal je minstens langs acht tempel-achtige omgevingen, terwijl je in Majora’s Mask slechts vier tempels hebt. De Stone Tower Temple is de laatste dungeon van de game voordat je achter de slechterik Skull Kid aangaat.

    Die laatste, grote uitdaging bevindt zich dan ook in de Stone Tower Temple, waar je echt gebruik moet maken van alle kunsten die je op dat moment bezit. Niet alleen moet je de drie belangrijkste maskers gebruiken om de kerker te overwinnen, ook veel elementen uit Link’s arsenaal zijn broodnodig om het einde van de Stoen Tower Temple te zien.

    Zo ook de Elegy of Emptiness, een nummer dat je met je ocarina speelt om een levenloze kloon van jezelf te creëren. Deze kloon ziet er niet alleen ontzettend griezelig uit als jij een kopie van Link maakt, ook bij de drie andere maskers is het huiveringwekkende verschijning. Het is iets wat perfect past bij de duistere en volwassenere toon die Majora’s Mask uitdraagt.

    Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

    Zoals wij eerder al aangaven moet je in de Stone Tower Temple alles uit je arsenaal gebruiken om bij de eindbaas te komen. Maar halverwege de dungeon loopt de ruimte ineens dood en kan je niet verder. Elk wapen dat je bezit wordt gebruikt, want misschien zie je toch iets kleins over het hoofd? Maar nee, er is geen enkele mogelijkheid om verder te komen.

    De befaamde lichtpijlen die je in de kist ervoor hebt gekregen helpen ook niet mee, maar in de eerste ruimte van de kerker zit een knop; een knop waar je onder geen bedwing dichtbij kunt komen. Een normale pijl werkt niet, misschien de lichtpijl wel? Als je de pijl hebt afgevuurd, staat jouw wereld ineens ondersteboven. En dat is letterlijk, want de gehele tempel draait om. Het plafond wordt de vloer en andersom!

    Op die manier moet je bepaalde puzzels in de Stone Tower Temple oplossen en kom je bij kamers die eerst ontoegankelijk waren. Tegelijkertijd tikt de klok naar de ondergang van de planeet steeds verder en verder. Het zorgt voor een gezonde en tegelijkertijd angstaanjagende spanning, aangezien je zo dichtbij het einde bent. Het einde van de game en terzelfdertijd de wereld.

    Niet alleen is het draaien van de wereld in de Stone Tower Temple een fantastische toevoeging aan een Zelda-titel, want met wellicht het laatste masker wat jij in de game vindt, de Giant’s Mask. Hiermee kan Link net zo groot als één van de reuzen uit de titel en moet hij de laatste dungeon-baas verslaan: Twinmold.

    Het puzzelelement waar The Legend of Zelda bekend om staat veranderde compleet met de Stone Tower Temple en dat jij als gamer aandacht moest besteden aan de omgeving en dat een kerker niet soms hetgeen is wat jij dacht. Het maakt van de Stone Tower Temple één van de beste gamelevels ooit.

    De laatste Zelda-titel, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, kwam twee jaar geleden alweer uit voor de Wii U en de Switch. Die game kreeg van ons een magnifieke 9.8 in de review. Nintendo kondigde onlangs ook een Link’s Awakening remaster aan voor de Switch die later dit jaar moet verschijnen.

    The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

    Verkijgbaar vanaf 13 february 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.