Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt. Een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer bespreken we een level uit Tomb Raider.
Het action-adventure genre wat wij vandaag de dag kennen is niet zonder horten of stoten ontstaan. Als gamer ronddolen door meerdere levels, getrokken door het avontuur wat wacht en natuurlijk het mysterieuze element kwam in de jaren 80 al wat meer op, maar toen was het voornamelijk in combinatie met andere genres. Castle Wolfenstein uit 1981 en Castlevania uit 1986 worden gezien als actievolle avonturengames, maar vaak in combinatie met een schietelement of juist horror.
Deze combinatie van het action-adventure genre met schietelementen, horrorelementen of stealth is altijd blijven bestaan. 1998 was het absolute topjaar voor de zogenaamde action-adventure games met stealth-titels als Thief: The Dark Project, Metal Gear Solid en Tenchu: Stealth Assassins.
Maar twee jaar daarvoor was het Britse Core Design al een andere weg ingeslagen. Een game die draait om puzzels die echte hersenkrakers zijn, platformelementen en ook een flinke dosis actie heeft door de hoeveelheid kogels die jij afvuurt. Onder leiding van Toby Gard is Core Design al anderhalf jaar bezig met de ontwikkeling van een nieuwe avonturentitel.
Die avonturengame moet een 3D-actie-avontuur worden, maar de studio heeft moeite met de visie van Gard en het creëren van zo’n wereld, vooral door de beperkte hardware. Terwijl Core Design aan de titel sleutelt, ontwerpt Gard één van de meest iconische gamepersonages van de laatste dertig jaar: Lara Croft.
In 1996 lanceert Tomb Raider en de game wordt unaniem veelgeprezen, terwijl vele gamers ook kennismaken met Lara Croft die binnen de kortste keren een gamesekssymbool wordt. Maar de eerste Tomb Raider levert ook meer af, zoals fenomenale graphics, sterke gameplay en een constante spanning door actievolle sequenties af te wisselen met puzzels. Het verschaft ook een sterk level, genaamd Lost Valley.
Lost Valley is het derde level uit Tomb Raider en brengt Lara naar een vallei waar de tijd stil is blijven staan. Nadat jij al door de diverse grotten bent gegaan, vele onderwaterwegen hebt overwonnen en diverse dieren hebt uitgeschakeld in een verloren Incastad kom je terecht in een overwoekerde jungle.
Want jij bent namelijk op zoek naar een artefact genaamd de Scion en die zoektocht leid jou naar Peru, waar een mogelijk deel van de Scion in een verloren stad zou liggen. Maar hier gooit Core Design haar trukendoos open en verrast zij vele gamers met de mythische kant van Tomb Raider.
Rustig struin jij door de vele grotten die jij inmiddels al meerdere malen hebt gezien in Tomb Raider, waardoor jij jezelf begint af te vragen of je niet hopeloos verdwaald bent. Maar dan zie je ineens wat weelderig groen, meerdere bomen en een open vlakte. Eindelijk! Tijd voor een afwisseling van omgeving, maar ineens duiken er twee vlugge wezens op je af.
Je knippert met je ogen en ziet dat het toch echt twee velociraptors zijn, twee van de meest snelle en dodelijke dinosaurussen! Dat is wel iets anders dan de wolven, vleermuizen en beren die je daarvoor hebt bevochten. Snel schiet jij jouw magazijn leeg op de vlugge schepsels en kijk je met een versnelde hartslag rustig om je heen.
Voorzichtig zet jij wat stappen naar voren en hoor je ineens een hard gedreun. Er komt iets groots aan en om de hoek komt uit het niets een T-Rex aanlopen! Het schepsel is enorm en de twee pistolen die jij hanteert zullen als muggensteken aanvoelen voor zo’n immens dier. Toch probeer jij uit alle macht de T-Rex neer te krijgen, maar voor je het weet grijpt hij jou en ben je direct dood.
Voor vele gamers zal dit een flinke switch zijn geweest bij het spelen van Tomb Raider. Uit het niets kom je namelijk in aanraking met uitgestorven dieren en verandert het spelbeeld compleet. Daarvoor zie je voornamelijk beesten die jij wel kent, maar Core Design laat nu haar mysterieuze kant zien. En dat doet de ontwikkelaar nog wel vaker in de game, zoals bij het Atlantis level, maar Lost Valley is het eerste level waarbij zij de teugels wat laat vieren.
Daarnaast is Lost Valley één van de levels uit de originele Tomb Raider die een perfecte balans heeft tussen puzzelen, platformen en natuurlijk de schietpartijen. In het level probeer jij namelijk drie verschillende radartjes te vinden om verder te komen in het level. Maar door de tussenkomst van een enorme dinosaurus ben jij op je hoede en weet jij niet wat de ontwikkelaar ineens voor je kiezen gooit.
Het levert een memorabel level op dat eigenlijk de eerste stap was van hoe Tomb Raider kon worden en welke kant de ontwikkelaars op wilden gaan. Het mysterieuze en magische van oude volkeren en hun steden is namelijk vaker naar voren gekomen in de laatste Tomb Raider-titels, zoals Rise of the Tomb Raider en Shadow of the Tomb Raider. Het leverde zelfs een remake op in 2007 met Tomb Raider Anniversary! En mede door die impact mag Lost Valley uit Tomb Raider één van de beste gamelevels ooit worden genoemd.
De laatste Tomb Raider-game, Shadow of the Tomb Raider, kwam in 2018 uit voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC en kreeg in onze review een 9. Het is de laatste game in de rebootfranchise, die in 2013 begon met Tomb Raider.