Battlefield Hardline VS Call of Duty: Advanced Warfare - De battle

Article
door Joep
dinsdag, 17 juni 2014 om 9:00
xgn google image
EInd dit jaar komen de twee huidige grootmachten van de first person shooters weer met een nieuwe game. We hebben het hier natuurlijk over Battlefield en Call of Duty. We hebben inmiddels al wat meer gezien van Call of Duty: Advanced Warfare en Battlefield Hardline, tijd dat deze twee zieke shooters een gaan battlen.
Welke verschillen en welke overeenkomsten kennen de twee giganten? Op de E3 zagen we tijdens de persconferentie van Microsoft een knallende trailer van Call of Duty: Advanced Warfare en tijdens de persconferentie van EA een enorme hoeveelheid explosies in Battlefield Hardline. We zijn alles wat we hebben gezien gaan ontleden en hebben een aantal dingen voor je op een rijtje gezet.

Geheel andere setting

Om te beginnen hebben beide games een grote verandering gemaakt. Call of Duty gaat door met de trend die het al een aantal games doet: het neerzetten van een moderne oorlog. Sledgehammer Games gaat nog een stapje verder dan in Call of Duty: Ghosts, de vorige game. We zagen dubbele sprongen, vliegende granaten en exo-skeletten. Call of Duty zet dus een stap in de toekomst.
Battlefield blijft daarentegen in het hier en nu en heeft het thema 'cops and robbers'. Dit kennen we uit eerdere games als PayDay 2 en zelf een beetje uit de singleplayer van GTA V. Met deze splitsing van wegen richten de titels zich op een doelgroep die anders is dan voorheen. Sommige personen spelen nou eenmaal niet zo graag in de verre toekomst waar je lazerwapens en grote robots hebt.
4820

Hoe kont schopt de multiplayer?

Omdat de multiplayer een groot gedeelte van beide games in beslag neemt, is het belangrijk om die te analyseren en te kijken welke nieuwe features beide games zullen kennen. Battlefield Hardline kreeg tijdens de persconferentie EA een uitgebreide multiplayer-demo. Hierin zagen we dat het draait om geld jatten en de politie te vlug af zijn.
Je ziet dat deze multiplayer veel lijkt op een online missie, in plaats van een simpele modus. Zo stapt EA over van een reguliere online shooter naar een wat nieuwere versie die meer in huis heeft dan alleen team deathmatch en andere bekende modi. Nu kun je echt missies online spelen.
Verder kent de multiplayer een nieuw soort capture the flag waarbij je geld moet stelen van een bepaald punt in de game. Dit breng jij vervolgens naar je kluis toe waar jij het kunt opslaan. En om er een extra moeilijkheidsgraad aan toe te voegen, neem jij het ook nog op tegen andere overvallers die ook nog geld van jou proberen te jatten. Zo heb je meerdere teams van overvallers tegelijk.
Call of Duty lijkt qua multiplayer veel weg te hebben van een game die onlangs verscheen. Hiermee bedoelen wij natuurlijk Titanfall. We zagen dubbele sprongen en dat je jezelf tijdelijk onzichtbaar kunt maken.
Wat Call of Duty - net als Call of Duty: Ghosts - gematigd zal krijgen, is een interactieve omgeving. Zo kun je bepaalde dingen in het gebied veranderen om zo de map te veranderen, bijvoorbeeld het neerhalen van de overkapping van een tankstation voor extra beschutting. Battlefield gaat gewoon door met de Levelution en pakt het weer groots aan. Zo zagen wij een hijskraan die tegen een gebouw aan knalde waarna het gebouw deels naar beneden kwam.
Specifieke veranderingen in de Call of Duty multiplayer laten nog even op zich wachten totdat Sledgehammer, de ontwikkelaar van Call of Duty: Advanced Warfare, hier een boekje over open doet. Tot die tijd moeten we het doen met het materiaal dat we gezien hebben.
4821

Schietijzes zijn ook van belang

Nog iets waar de games totaal verschillend zijn van elkaar, zijn de schietijzers in de spellen. Dit heeft weer te maken met de tijdsperiode waarin de titels zitten. Het voornaamste verschil zit hem hierbij natuurlijk in de technologie. Zo zagen we bij Call of Duty de eerdergenoemde dubbele sprongen en laserpistolen.
Iets anders dat we zagen was het boosten naar de zijkant. Hier zagen we een persoon een korte versnelling krijgen naar de zijkanten toe. Hiermee bedoelen we ongeveer hetzelfde wat je met je Titan in Titanfall kan. Dit nu mogelijk bij je menselijke karakter in Call of Duty: Advanced Warfare. Ook zien we iets dat we kennen van de laatste Killzone. Een soort omgevingsscan die je door muren heen laat kijken en het silhouet van een vijand weergeeft.
Battlefield zet meer in op andere dingen. Hier zien we een duidelijke nadruk die ligt op ziplines en grapplinghooks. Ook zijn er verschillende slagwapens waarvan je gebruik kunt maken. Denk hierbij aan een honkbalknuppel en een gummiknuppel. En omdat Battlefield de politiekant op gaat, zit er natuurlijk ook een tazer in.
De nieuwe dingen in Battlefield zijn er natuurlijk om het spel een extra dosis 'fun' te geven. Dit is niet de enige reden voor de eerdergenoemde grapplinghooks. Hiermee is het namelijk ook mogelijk om gemakkelijk tussen verschillende gebouwen in de mappen te reizen, iets wat meer diepte aan de game zal geven.
Hetgeen wat we misschien wel moeten missen zijn de volwaardige tanks en jets die Battlefield 4 bijvoorbeeld wel kent. Je bent ten slotte een politieteam of een groep georganiseerde misdadigers. Het is redelijk raar wanneer we dus een M1 Ambrams voorbij ziet rollen in de straten van de dichte stad. Wel zien we moteren en gepantserde SWAT-busjes voorbij scheuren.

Call of Duty en Battlefield kiezen beide een andere weg

Battle? Mawh niet echt. Call of Duty en Battlefield kiezen gewoon allebei hun eigen weg. De titel van Sledgehammer gaat een aantal jaren de toekomst in terwijl de game van EA je banken laat beroven. Beide games lijken dus veel minder op elkaar dan voorheen, en schijnen alleen het first person shooter genre met elkaar gemeen te hebben. Gelukkig maar, want daardoor is de keuze voor welke game je wilt spelen later dit jaar een stuk gemakkelijker.

Populair Nieuws